تبیان، دستیار زندگی
پژوهش های جدید ثابت می کند که حتی یک بار قلیان کشیدن هم می تواند پیامدهایی را برای بدن به وجود آورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حالا هی قلیان بکشید!


پژوهش های جدید ثابت می کند که حتی یک بار قلیان کشیدن هم می تواند پیامدهایی را برای بدن به وجود آورد.


قلیان

پژوهشگران دانشگاه های کالیفرنیا و سان فرانسیسکو در آمریکا، با انتشار گزارشی در مجله بیماریهای سرطانی و راه های مقابله با آن، تاکید کردند که حتی یک شب قلیان کشیدن، سبب افزایش میانگین نیکوتین در ادرار و افزایش نسبت عوامل سرطان زا می گردند.

پژوهشگران، آزمایش هایی بر روی نمونه ادرار 55 نفر انجام دادند. از این افراد درخواست شد به مدت یک هفته از سیگار کشیدن دست بکشند. سپس آن ها را بعد از یک هفته، مورد آزمایش قرار دادند و نتایج آن را ثبت کردند. آن گاه از آن ها خواستند فقط یک شب را به کشیدن قلیان بگذرانند و صبح آزمایش بدهند

در این میان، هر یک از افرادِ شرکت کننده در این آزمایش، مدت زمان و تعدد دفعات عوض کردن قلیان را به اطلاع پژوهشگران رساند.

در پایان این آزمایش، به صورت میانگین مشخص شد که هر یک از افراد، حدود 74 دقیقه از وقت خود را در آن شب، به قلیان کشیدن گذرانده است.

پس از آزمایش نمونه ها مشخص شد که میانگین نیکوتین در نمونه های ارائه شده آن افراد 73 برابر افزایش یافته است.

نتیجه مهمتر و خطرناکتر از آن هم این بود که میانگین همه مواد شیمیایی که مسبب بروز سرطان می شوند، در بدن آنها افزایش یافته بود.

نتیجه مهمتر و خطرناکتر از آن هم این بود که میانگین همه مواد شیمیایی که مسبب بروز سرطان می شوند، در بدن آنها افزایش یافته بود

پژوهشگران، پیش از این در گزارش دیگری که سال گذشته در همین مجله منتشر کرده بودند، تاکید کردند که سم موجود در قلیان، بسیار بیشتر از سمی است که در سیگار وجود دارد. آن ها ثابت کردند که سموم موجود در قلیان، از موادی سرطان زا تشکیل شده و موجب استنشاق اکسید کربن می شوند. بنابراین قلیان كشیدن باعث افزایش سموم سرطانزا در بدن انسان می شود.

مطالعات دیگری نیز ثابت کرده بود که قلیان کشیدن، میانگین سموم بدن را به حدی افزایش می دهن که می تواند برای سلامتی بدن خطرناک باشد.

اما آن چه در این گزارش، خاص تر به نظر می رسید، اثبات این مساله بود که حتی یک شب قلیان کشیدن هم می تواند چه پیامدهای ناگواری داشته باشد.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : جام نیوز