تبیان، دستیار زندگی
دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. پروژه ی ساخت تلسکوپ بازتابی از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. نیلوفر هنرمند، مهرنوش کمالی و یاسمن پاکدل پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مرضیه جعفری ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

پژوهشگران جوان متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین به مدیریت سرکار خانم اکرم نصیری چینی بلاغ در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی ساخت تلسکوپ بازتابی از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. نیلوفر هنرمند، مهرنوش کمالی و یاسمن پاکدل پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم مرضیه جعفری انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابی

ثابت کننده ی ابزار

انواع عدسی ها را در زیر مشاهده کنید

دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابیدستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابی
دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابیدستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابی
دستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابیدستاورد برتر متوسطه 2 فرزانگان 1 فلسطین، ساخت تلسکوپ بازتابی

مقدمه

عدسی ها همانند آینه‌ ها دارای تصاویر حقیقی و مجازی هستند، این تصاویر از پرتو های همگرا شونده و واگرا شونده بازتابی ایجاد می‌شود. بر خلاف آینه ‌ها در عدسی ها عبور نور نیز مطرح است و تصاویر ممکن است در پشت و جلوی عدسی شکل گیرد. عدسی هایی که ضخامت قسمت های کناری اش بزرگ تر باشد، پرتوهای موازی را همگرا می‌کند و عدسی محدب نام دارد، که دارای فاصله کانونی مثبت می‌باشد. بر خلاف آینه ‌ها دارای دو کانون در فضاهای جلو و پشت عدسی می‌باشند، عدسی هایی که ضخامت قسمت محوری آن ها کمتر از ضخامت قسمت کناری باشد، پرتوهای موازی را از هم باز می‌کنند و دارای فاصله کانونی منفی هستند و عدسی مقعر نام دارند، که این ها نیز دارای دو کانونی در فضای جسم و تصویر هستند.

انواع عدسی ها:

عدسی محدب (کوژ)
عدسی مقعر (کاو)
عدسی های مرکب

دستگاه های نوری شامل عدسی ها

اکثر دستگاه های نوری شامل دو نوع عدسی می‌باشند که یکی را که نور، ابتدا بر آن می ‌تابد و در ورودی دستگاه کار گذاشته می‌شود عدسی شیئی و دومی را که در خروجی دستگاه قرار دارد و نور از آن خارج می ‌شود عدسی چشمی گویند.

از جمله این دستگاه ها، میکروسکوپ نوری - زیر دریایی - میکروسکوپ پلاریزان – دوربین های دو چشمی – دوربین ها - انواع عینک ها و ... را می‌توان نام برد.

اطلاعات اولیه

وقتی که نتوان ضخامت عدسی را در مقایسه با فاصله کانونی آن کوچک گرفت، در این صورت بعضی از روابطی که در مورد عدسی های نازک بیان می‌شود، قابل استفاده نیستند. چنین عدسی هایی را عدسی های ضخیم می‌گویند. این اصطلاح نه تنها درباره یک عدسی همگن شامل دو سطح کروی با جدایی نسبتاً زیاد به کار می ‌رود، بلکه هر گونه سطوح هم محور در نقش یک دستگاه واحد نیز، عدسی ضخیم تلقی می گردد. بنابراین ممکن است یک عدسی ضخیم از چند عدسی نازک که ممکن است با هم در تماس بوده یا از هم جدا باشند، درست شود.

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

مطالب مرتبط:

پروژه ی تسلکوپ بازتابی در ٨ جلسه

نحوه کار با تلسکوپ

مقاله ی علمی تلسکوپ

مركز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم

مرکز نجوم آماتوری آلاشت

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرمی

تنظیم: نسرین صادقی