تبیان، دستیار زندگی
پروژه ی تهیه سوخت زیستی از این دبیرستان جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. فاطمه علی پور، شمیم پورمهر و مبینا جبلی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانمها زهره بهفرد و مریم حسینی انجام داده اند.....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاورد برتر متوسطه1حضرت معصومه (س)

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

دستاورد برتر متوسطه1حضرت معصومه (س)، تهیه سوخت زیستی

پژوهشگران جوان متوسطه1حضرت معصومه (س) به مدیریت سرکار خانم لیلا مظلومی در نهمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند.

پروژه ی تهیه سوخت زیستی از این مدرسه جزء برترین غرفه های این دوره از جشنواره شد. فاطمه علی پور، شمیم پورمهر و مبینا جبلی پژوهشگران عزیزی هستند که این پروژه را با راهنمایی سرکار خانم ها زهره بهفرد و مریم حسینی انجام داده اند. در زیر خلاصه ای از این پژوهش ارایه می گردد.

در روزنامه ها و صدا و سیما مرتب در مورد اثرات منفرد استفاده از سوخت هایی مثل بنزین و نفت صحبت می کنند. مانند آلودگی آب و هوا. همچنین گفته شده که این سوخت ها در چند سال آینده تمام خواهند شد.

در یکی از سایت های اینترنتی نوشته شده بود که در بسیاری از کشورها در حال تهیه سوخت های جدید به جای نفت هستند. گروه ما هم به تهیه سوخت زیستی علاقمند شد.

دستاورد برتر متوسطه1حضرت معصومه (س)، تهیه سوخت زیستی

بیودیزل (سوخت سبز زیستی) چیست؟

بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوییلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن های گیاهی ساخته می شود. بیودیزل (سوخت سبز زیستی) درست مانند گازوییل و نفت در موتورهای احتراقی کار می کند و برای این کار اصولاً هیچ گونه تغییر موتوری لازم نیست. بیودیزل، ظرفیت و دامنه کار گازوییل را حفظ می کند.

استفاده از بیودیزل (سوخت سبز زیستی) در یک موتور گازوییلی معمولی منجر به کاهش اساسی هیدروکربن های نسوخته، منو اکسید کربن و ذرات معلق می شود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روش های آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می یابد. با به کار بردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته می شود.

پخش سولفات از بین می رود (زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد) اما قسمتی محلول یا هیدروکربن به همان صورت باقی می ماند یا افزایش پیدا می کند، بنابراین بیودیزل (سوخت سبز زیستی) با تکنولوژی جدیدی مانند کاتالیست ها که ذرات محلول گازوییل می کاهند نه کربن جامد و EGR با کربن کمتر عمر موتور بیشتر می شود بسیار خوب کار می کند. ویژگی های فیزیکی بیودیزل سوخت سبز زیستی بسیار شبیه گازوییل معمولی است. با این حال، ویژگی های خروجی های اگزوز بیودیزل سوخت سبز زیستی بهتر از گازوییل معمولی است.

بیودیزل (سوخت سبز زیستی) چگونه ساخته می شود؟

سوخت سبز زیستی را می توان از روغن های گیاهی تازه و یا مستعمل و چربی حیوانات تولید کرد. این گازوییل از منابع داخلی قابل تجدید به وجود می آید. این سوخت، قابل تجزیه بیولوژیکی است و هنگامی که به عنوان یک جزء ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرد، نیازمند تغییرات در موتور است و ..........

برای آگاهی بیشتر فایل مورد نظر را دانلود کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. دانلود

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه سارا خرمی نژاد

تنظیم: نسرین صادقی