تبیان، دستیار زندگی
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، حسین شیخ‌الاسلامی در سیزدهمین نشست علمی ترویجی آموزش و پژوهش کانون با عنوان «بررسی نگاه فلسفی و تخیل کودکان در داستان‌هایی که می‌گویند» با بیان این مطلب افزود: تخیل در کودک باعث شکوفایی خلاقیت وی می‌شود....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان تبدیل تخیل به واقعیت را در مسیر رشد تجربه می‌کنند

کودکان تبدیل تخیل به واقعیت را در مسیر رشد تجربه می‌کنند

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، حسین شیخ‌الاسلامی در سیزدهمین نشست علمی ترویجی آموزش و پژوهش کانون با عنوان «بررسی نگاه فلسفی و تخیل کودکان در داستان‌هایی که می‌گویند» با بیان این مطلب افزود: تخیل در کودک باعث شکوفایی خلاقیت وی می‌شود.

شیخ‌الاسلامی یادآور شد: کودکانی که از تخیل قوی برخوردارند، این قابلیت را در بزرگ‌سالی نیز حفظ می‌کنند و نتایج بهتری در فرآیندهای حل مسایل به دست می‌آورند.

وی ادامه داد: کودک با تخیل کردن از توانایی‌هایش آگاه شده و استعدادهایش شکوفا می‌شود.

این مولف و مترجم کتاب‌های کودک گفت: در حال حاضر در جامعه‌ی ما اهمیت تخیل کودکان آن طوری که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به این که با قوه تخیل می‌توان دیروز را فراخوانی کرد افزود: تخیل در کودک با آن ‌چه که پدیده فیزیکی او است و با آن‌چه در ذهن وی وجود دارد پیوند برقرار می‌کند.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان براساس آن چه که بر آنان گذشته است و آن چه که بر سرشان خواهد آمد تخیل می‌کنند.

وی گفت: کودک آن‌طور که زندگی خود را تخیل می‌کند در قالب داستان بروز می‌دهد. قصه‌هایی که توسط کودکان گفته می‌شود به عنوان اولین کنش ذهنی بشر، مهم است.

این کارشناس حوزه ادبیات کودک افزود: بچه‌ها با قصه گفتن اولین آزمون‌ها را برای فهم جهان می‌کنند. قصه‌گویی توسط کودکان کنشی فلسفی است برای این که در جهان مستقر شوند و نظم جهان را بفهمند.

شیخ‌الاسلامی بیان کرد: بزرگ‌ترها باید ذهن کودک را به هنگام قصه‌گویی آزاد بگذارند تا آن طور که دوست دارد در قصه‌هایش جهان را بسازد و به روایت‌های ذهنی خودش برسد.

وی یادآور شد کودک باید روایت‌گری را از جایی آغاز کند؛ به جای این که فکر کنیم بچه‌ها به چه چیزی فکر می‌کنند به این فکر کنیم بچه‌ها چه طور آن چه را که فکر می‌کنند، بیان می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی در پایان گفت: تخیل در فلسفه بنیاد فهم است اما در ادبیات تخیل واقعیت ندارد.

هم‌چنین در ادامه نشست فاطمه جعفرزاده کارشناس مسوول کانون استان کرمان به ارایه پایان‌نامه خود با موضوع «بررسی نگاه فلسفی و تخیل کودکان در داستان‌هایی که می‌گویند» پرداخت.

مفهوم کودکی در زمان‌های مختلف، اهمیت داستان‌گویی و داستان نویسی، تعریف تخیل، شناخت ظرفیت‌های ادراکی و شناختی کودکان، کودک در نگاه روان‌شناسان، کودک از دیدگاه اسلام، ادبیات کودکان و نوجوانان، تعریف داستان و نمادهای موجود در داستان‌ها از موضوع‌های مطرح شده توسط وی بود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی

منبع پانا