تبیان، دستیار زندگی
در حالی که ابلاغیه رسمی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ابلاغ نشده، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که ایرلاین‌ها در حال مذاکره درباره نحوه اجرای طرح مذکور هستند و عملاً آزادسازی به‌صورت آزمایشی در حال اجراست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلیت هواپیما ارزان می شود یا گران؟


در حالی که ابلاغیه رسمی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ابلاغ نشده، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که ایرلاین‌ها در حال مذاکره درباره نحوه اجرای طرح مذکور هستند و عملاً آزادسازی به‌صورت آزمایشی در حال اجراست.

بلیت هواپیما ارزان می شود یا گران؟

حمیدرضا غوابش با بیان این‌که برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به مصوبه هیئت دولت نیاز است، افزود: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در مراحل امور اداری و سازمانی است اما طی جلسه‌ای که هفته گذشته شرکت‌های هواپیمایی با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتند، دستورالعملی مبنی بر اجرای طرح آزادسازی به‌صورت آزمایشی برای شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه قانون برنامه پنجم توسعه، تکلیف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را روشن کرده ‌است، اظهار کرد: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک الزام قانونی است و در حال حاضر هم روند اجرایی شدن را طی می‌کند.

غوابش با بیان اینکه در حال حاضر اجرای آزادسازی نرخ بلیت رسمیت یافته است، افزود: هم‌اکنون شرکت‌های هواپیمایی در حال مذاکره درباره نحوه اجرای طرح هستند و عملاً به‌صورت آزمایشی در حال اجراست.آزادسازی الزاماً ارتباطی به افزایش قیمت ندارد اما با توجه به افزایش هزینه‌های تولید خدمات حمل‌ونقل، نرخ بلیت هم باید متناسب با آن افزایش یافته تا امکان پوشش هزینه‌ها و استمرار خدمات فراهم شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: چنانچه در محیط کسب و کار، اقتصاد باثباتی داشته باشیم و افزایش نرخ سود یا بهره بانکی نداشته باشیم، رقابت بیش از پیش ارتقا یافته شاهد کاهش تعرفه‌ها در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود.

یک ماه دیگر

بر اساس اعلام قبلی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی قرار بود از 28 اردیبهشت 93 آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در کشور اجرایی شود که البته در روز موعود این وعده محقق نشد.

این در حالی بود که جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما گفته بود: “زمان اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما”‌ مشخص نیست.

این مسئله ابهامات در خصوص زمان اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه را بیش از پیش افزایش داد و به شایعاتی درباره عدم هماهنگی بین مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی کشور دامن زد.

به هر حال 8 روز پس از خلف وعده اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، جلسه‌ای بین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای بررسی جزئیات بند ب ماده 161 قانون برنامه پنجم برگزار شد.

اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند با قیمت سال گذشته هم بلیت خود را بفروشند، برای پوشش نرخ تورم، باید نرخ بلیت هواپیما را به اندازه نرخ تورم افزایش قیمت دهند و این موضوعی است که هر ساله اتفاق می‌افتد. بنابراین ما با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم بود، ولی نه به دلیل آزادسازی، به دلیل این‌که هزینه‌های تولید صنعت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و امور  بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره این جلسه گفت: در این  جلسه جزئیات اجرای طرح آزاد‌سازی نرخ خدمات هوایی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه تصمیمات متخذه در رابطه با این موضوع به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی منتقل شد و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همکاری تنگاتنگ شرکت‌ها در اجرای دستورالعمل 11 ماده‌ای این سازمان تحت عنوان دستورالعمل نظارت بر اجرای طرح آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را خواستار شد.

آزادسازی مساوی با کاهش یا افزایش قیمت؟

دولت هنوز این ابهام را رفع نکرده که آیا با آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها قیمت ها کاهش پیدا می کند یا افزایش؟ البته چندی پیش علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که  براساس بند ب ماده 161 قانون برنامه دولت ملکف است تا پایان سال اول برنامه (90) نسبت به متنوع سازی نرخ اقدام کند و از سال سوم برنامه که سال 92 است آزادسازی نرخ خدمات فرودگاهی را اجرایی کند و سازمان از طرف دولت موظف است این قانون را اجرا کند.

جهانگیریان تصریح کرد: در مسیر اجرایی این طرح چنانچه حلقه مفقوده وجود داشته باشد اجرا با مشکل مواجه می شود به همین دلیل نرخ سوخت که می بایست به نرخ فوب خلیج فارس افزایش یابد انجام نشد و هم اکنون محصولات نفتی ما در کشور خیلی پائین تر از قیمت خلیج فارس است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پایان گفت: بسیاری آزادسازی نرخ را با گران سازی اشتباه می گیرند این در حالی است که این دو با یکدیگر متفاوت است شاید در برخی مسیرها و در برخی زمان ها با افزایش نرخ مواجه شویم اما همانگونه که از تجربه سایر کشورها می بینیم این طرح نه تنها باعث کاهش 30درصدی نرخ شده بلکه افزایش پروازها را نیز به دنبال داشته است.

بدین ترتیب دولتی ها اعتقاد دارند نه تنها با آزادسازی، قیمت ها گران نمی شود بلکه حتی تا 30 درصد قیمت ها ارزان تر هم خواهد شد اما دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دیگری دارد. او می گوید با آزاد سازی نرخ ها کاهش پیدا نمی کند اما به علت بالا رفتن هزینه تولید قطعا نرخ بلیت هواپیماها افزایش خواهد یافت.

غوابش در پاسخ به این پرسش ‌که تغییر قیمت‌ها با اجرای آزادسازی نرخ خدمات حمل‌ونقل هوایی چقدر خواهد بود؟ تصریح کرد: آزادسازی هیچ ربطی به افزایش قیمت ندارد؛ افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه تولید است.

بلیت هواپیما ارزان می شود یا گران؟

ما در دو سال اخیر با نرخ تورم بالا مواجه بودیم و حدود 36 درصد حداقل نرخ تورم امسال بوده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد: اگر شرکت‌های هواپیمایی بخواهند با قیمت سال گذشته هم بلیت خود را بفروشند، برای پوشش نرخ تورم، باید نرخ بلیت هواپیما را به اندازه نرخ تورم افزایش قیمت دهند و این موضوعی است که هر ساله اتفاق می‌افتد. بنابراین ما با افزایش قیمت روبه‌رو خواهیم بود، ولی نه به دلیل آزادسازی، به دلیل این‌که هزینه‌های تولید صنعت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

غوابش در پاسخ به این پرسش که یعنی افزایش قیمت‌ها بیش از 30 درصد خواهد بود؟ متذکر شد: ما افزایش قیمت قطعا خواهیم داشت؛ چراکه این افزایش قیمت ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است.

وی با بیان این‌که افزایش هزینه‌ها بین 37 تا 40 درصد بوده است، گفت: اگر شما به آمار منتشر شده رسمی کشور مراجعه کنید، می‌بینید که هزینه تولید خطوط هوایی در فروردین‌ماه 92 نسبت به فروردین‌ماه 91 حدود 96 درصد افزایش داشته و فروردین‌ماه 93 نیز نسبت به فروردین‌ماه 92 نزدیک 24 درصد افزایش داشته‌ایم. این گزارشی است که بانک مرکزی از هزینه‌های تولید حمل‌ونقل هوایی منتشر کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قطعا من پیش‌بینی می‌کنم که بین 37 تا 40 درصد هزینه‌ها به طور متوسط افزایش داشته است.

غوابش در پاسخ به این پرسش که آیا دولت اجازه می‌دهد تا این میزان افزایش قیمت داشته باشید تا هزینه‌ها پوشش داده شود؟ تصریح کرد: اگر دولت اجازه افزایش قیمت‌ها ندهد، به ناچار باید خودش مابه‌التفاوت را به شرکت‌های هواپیمایی بپردازد. چون هزینه‌های تولید را براساس بهای تمام شده قیمت‌گذاری می‌کنند. اگر دولت صلاح بداند که قیمت بلیت هواپیما کمتر از هزینه تمام شده تولید فروخته شود، انتظار از دولت می‌رود که این زیان را جبران کند و مابه‌التفاوت آن را به‌گونه‌ای جبران کند، ولی در کل من بعید می‌دانم که این سیاست دولت باشد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:تسنیم، تراز، جهان و وطن امروز

مطالب مرتبط:

  اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

  موج گرانی‌ها در راه است؟

 وام مسکن عامل گرانی خانه؟!