تبیان، دستیار زندگی

مواد معدنی و گیاهانی برای عملکرد خوب تیروئید

زینک(روی)، ید و سلنیوم سه ماده‌ی معدنی بسیار مفید هستند که عملکرد غده‌ی تیروئید را در حالت نرمال نگه می‌دارند. متأسفانه میزان این مواد مغذی در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی ما کم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیروئید

بدن ما نیاز به مواد مغذی متعددی دارد تا سلامت تک‌تک ارگان‌هایش را تضمین کند. در بین این مواد مغذی بعضی تأثیر بیشتری روی عملکرد خوب دارد. زینک، ید و سلنیوم سه ماده‌ی معدنی بسیار مفید هستند که عملکرد غده‌ی تیروئید را در حالت نرمال نگه می‌دارند. متأسفانه میزان این مواد مغذی در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی ما کم است. باید تلاشتان را برای تامین هر چه بیشتر این مواد مغذی به کار بگیرید تا تیروئیدتان سالم باشد. با ما باشید تا با مواد غذایی و گیاهان دوستدار تیروئید بیشتر آشنا شوید.

 

اختلالات تیروئیدی

تیروئید با ترشح هورمون‌هایی به نام‌های T4 (تیروکسین) و T3(تری یودوتیرونین) وظیفه‌ی تنظیم متابولیسم بدن را بر عهده داشته و سرعت واکنش‌های بدن را کنترل می‌کنند. در واقع این غده‌ی کوچک مسئولیت سوزاندن چربی‌ها، تنظیم وزن و کنترل مدت زمان خواب را بر عهده دارد. اگر این غده به درستی به وظایفش عمل نکند مشکلات زیادی در سلامتی افراد به وجود می‌آید. اگر خیلی آرام کار کند به آن کم‌کاری تیروئید و فعالیتش بیش از اندازه‌اش را پرکاری تیروئید می‌گویند.

 

علائم اختلالات تیروئیدی

از علائم متعدد اختلالات تیروئیدی می‌توان به احساس سرما، افزایش وزن حتی بدون پرخوری، عدم موفقیت در کاهش وزن، احساس خستگی زیاد، ریزش مو، بی‌حالی، زودرنجی، کج خلقی، یبوست، به هم خوردن ضربان قلب و همچنین به هم خوردن نظم عادت ماهانه در خانم‌ها اشاره کرد.

ید اولین و اصلی‌ترین مایحتاج غده‌ی تیروئید برای تولید هورمون‌هایش است. متأسفانه در تماس بودن با آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی بی‌شماری که در اطراف ما موج می‌زنند باعث ایجاد اختلال در جذب ید توسط بدن می‌شود

 

مواد معدنی دوستدار تیروئید

زینک
زینک یا همان «روی» نقش موثری در صدها مکانیسم داخلی بدن دارد. این ماده در ساخت ترکیبات ژنتیکی DNA و همچنین رشد سلول‌ها نقش موثر دارد. زینک حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی است و به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. علاوه بر این‌ها زینک نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن دارد. این ماده‌ی معدنی راندمان عملکرد لنفوسیت T را بالا برده و به بدن کمک می‌کند تا پروتئینی برای افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابل سلول‌های سرطانی تولید کند. زینک در آقایان مانند یک محافظ قوی در برابر مشکلات پروستات عمل می‌کند. برای دریافت زینک بیشتر به سراغ تخمه‌ی کدو، غذاهای دریایی و همچنین تخم‌مرغ و ماهی بروید. 
ید

ید اولین و اصلی‌ترین مایحتاج غده‌ی تیروئید برای تولید هورمون‌هایش است. متأسفانه در تماس بودن با آلاینده‌ها و ترکیبات شیمیایی بی‌شماری که در اطراف ما موج می‌زنند باعث ایجاد اختلال در جذب ید توسط بدن می‌شود. نمک‌های یددار، نمک دریایی، جلبک‌های خوراکی، غذاهای دریایی و همچنین پیاز، شیر و تخم‌مرغ جزو منابع این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شوند.
سلنیوم

این ماده‌ی معدنی با همکاری ید به غده‌ی تیروئید کمک می‌کند تا به درستی از پسِ تولید هورمون‌هایش بربیاید. گردوی برزیلی یکی از بهترین منابع موجود سلنیوم می‌باشد. علاوه بر این سلنیوم در مواد غذایی دیگری مانند غذاهای دریایی، تخمه‌ی کدو، جگر، سبوس گندم، برنج و جوانه‌ی گندم وجود دارد.

آشواگاندا

 گیاه آشوگاندا و رزماری در خدمت عملکرد درست تیروئید
آشوگاندا

در بین گیاهان، گیاه آشوگاندا(ashwaganda) یکی از قوی‌ترین گیاهان دارویی در طب آیورودا (طب هندی) محسوب می‌شود که می‌تواند باعث تحریک و بهبود عملکرد غده‌ی تیروئید شود.


رزماری

رزماری سرشار از اسید کارنوزیک است که به غده‌ی تیروئید در جهت تولید هورمون‌هایش کمک می‌کند. برای همین به عملکرد درست آن یاری می‌رساند.

 

ویتامین B6 و تیروئید

ویتامین B6 که در مواد غذایی مختلفی مانند مرغ، ماهی، کلیه، جگر، تخم‌مرغ، مخمر، سبوس گندم، غلات، سیب‌زمینی، موز و جو دو سر وجود دارد به عملکرد خوب غده‌ی تیروئید کمک می‌کند.

 

از این مواد غذایی بپرهیزید یا مصرف آن‌ها را محدود کنید

اگر از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برید باید بدانید که برخی از سبزیجات مانند انواع کلم‌ها مانند کلم بروکسل، گل کلم، بروکلی و همچنین شلغم، تربچه، سیب‌زمینی شیرین، دانه‌ی سویا، ارزن، بادام‌زمینی، ترب کوهی و غیره حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند در عملکرد غده‌ی تیروئید اختلال ایجاد کرده و باعث کندی آن شوند. معمولاً پختن این مواد غذایی باعث فعال‌تر شدن این ترکیبات می‌شود. توجه داشته باشید که باید مصرف مواد غذایی تهیه‌شده از سویا مانند توفو یا نوشیدنی سویا را نیز محدود کنید. اگر تحت درمان هورمونی هستید و میل دارید یکی از محصولات غذایی تهیه‌شده از سویا را نیز مصرف کنید بهتر است 3 ساعت بعد از مصرف داروهایتان باشد.

 

استرس و تیروئید

استرس و فشارهای روحی به سلامتی انسان رحم نمی‌کند. در واقع استرس نقش منفی زیادی در عملکرد تیروئید دارد. باید بدانید که یک دور باطل بین استرس و عملکرد تیروئید وجود دارد. به این ترتیب که استرس باعث ایجاد اختلال در عملکرد تیروئید می‌شود و اختلال در عملکرد آن نیز به افزایش استرس دامن می‌زند. توصیه می‌کنیم به هر روشی شده استرس‌هایتان را مهار کنید. می‌توانید از تکنیک‌های ریلکسیشن، یوگا و غیره کمک بگیرید. در یوگا حرکتی به نام «گاو آهن» وجود دارد که به تنظیم عملکرد تیروئید کمک می‌کند. به خدا توکل کنید و زندگی را به خود سخت نگیرید.


 

مطالب مرتبط:

کم کاری تیروئید: چگونه می‌شود لاغر شد؟

توصیه‌هایی مفید تغذیه‌ای برای کم‌کاری تیروئید

رژیم غذایی ویژه پرکاری تیروئید

رژیم غذایی مناسب برای کم‌کاری تیروئید

ملاحظات درمانی و تغذیه ای در کم کاری تیروئید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.