تبیان، دستیار زندگی
سیگار را این روزها دست کسانی می بینید که دیدن این منظره چیزی جز تاسف ندارد سیگار دیگر +18 نیست!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگار بچه گانه و دخترانه می شود


سیگار را این روزها دست کسانی می بینید که دیدن این منظره چیزی جز تاسف ندارد سیگار دیگر +18 نیست!


چندی پیش سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ترفند صنایع دخانی برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر گفت: صنایع دخانی، نوجوانان و جوانان را هدف گرفته‌اند و مصرف دخانیات توسط این قشر در دنیا رو به افزایش است؛ به طوری که 90 درصد سیگاری‌ها اولین سیگار خود را در سن 18 سالگی تجربه کنند.

سیگار

90 درصد سیگاری ها زیر 18 سال سیگار را آغاز می کنند

با خصوصی شدن دخانیات ، صنایع دخانی برای جذب بیشتر مشتری،  نوجوانان و جوانان را هدف قرار داند  و مصرف دخانیات توسط این قشر در تمام دنیا رو به افزایش است؛ به طوری که 90 درصد سیگاری‌ها اولین سیگار خود را در سن 18 سالگی تجربه کنند و به گفته سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت آمارها حاکی از آن است که از هر 10 نفر سیگاری 9 نفر کشیدن سیگار را در سن زیر 18 سال و 99 درصد تا سن 26 سالگی آغاز می‌کنند.

افزایش تولید دخانیات و با کاهش سن مصرف کنندگان

در راستای خبرهای کاهش سن گرایش به سیگار، معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران  شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای سال اظهار کرده بود که متاسفانه سن مصرف دخانیات در حال کاهش است و این در حالی است که تولید دخانیات و واردات آن در حال افزایش می باشد. وی همچنین با اشاره به آمارهای ارائه شده در این زمینه تاکید کرده بود که: طی 10 ماهه اول سال 92 تولید سیگار 19 میلیارد و 11 میلیون نخ بوده که در مقایسه با سال 91 که رقمی حدود 16 میلیارد و 540 میلیون نخ بوده حدود 19 درصد افزایش را نشان می دهد. آباد همچنین خاطر نشان کرده بود که: با در نظر گرفتن آمارهای فوق باید گفت که ما هر ساله میلیارد ها تومان هزینه می کنیم که شهری عاری از مواد دخانی داشته باشیم حال آنکه نمودار ها نشان می دهد از سال 90 تا 92 هم در بخش تولید و هم در واردات مواد دخانی شاخص ها  رو به افزایش بوده و سن مصرف دخانیانت کاهش یافته و زنانه شدن مصرف دخانیات هم در حال شیوع است.

سالانه در کشور 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که از این میزان 20 میلیارد نخ تولید داخلی، 20 میلیارد نخ واردات و 25 میلیارد نخ سیگار نیز از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و به عبارتی میزان مصرف سیگار داخلی معادل 1000 کانتینر بوده و قابل تامل است و این در حالی است که برای درمان سیگار سالانه 100 میلیارد تومان هزینه می‌شود

13 سالگی؛ سن آغاز مصرف سیگار

17 تیرماه دکتر دلاوری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه 13 سالگی، سن شروع مصرف سیگار در کشور ما است اظهار کرد: نوجوان متعاقب سیگار کشیدن، مستعد ریسک‌های بالاتری مانند مصرف مواد‌مخدر می‌شود دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات چندی پیش گفته بود که: اما متاسفانه اکنون سن مصرف سیگار به حدود 12 سال رسیده است. همچنین مصرف قلیان در میان دختران دبیرستانی و دانشجوی ما رشد 20 درصدی داشته است. مسجدی همچنین در خصوص قاچاق سیگار نیز اشاره کرد و گفت: صدور مجوز تولید و واردات به عهده بازرگانی است، اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت‌های کافی، با مشکل قاچاق مواد دخانی روبرو هستیم، در حالی که اگر بناست جلوی قاچاق مواد دخانی گرفته شود، باید با عرضه‌کنندگان آن به شکل جدی برخورد کرد.

سیگار

سیگاری که زندگی را دود می کند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی قبل در جریان بررسی ابقای حضور نمایندگان به منظور نظارت بر ستاد کشوری مبارزه با دخانیات آمار تکان دهنده‌ای در خصوص مصرف و هزینه‌های تحمیلی سیگار ارائه کرد. محمد حسین قربانی با بیان اینکه برای درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار سالانه 100 میلیارد تومان هزینه می شود، گفت: باید دولت و مجلس برای جلوگیری از افزایش تعداد جانباختگان بر اثر مصرف سیگار هر چه سریع تر ورود کند. به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی ، سالانه در کشور 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که از این میزان 20 میلیارد نخ تولید داخلی، 20 میلیارد نخ واردات و 25 میلیارد نخ سیگار نیز از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و به عبارتی میزان مصرف سیگار داخلی معادل 1000 کانتینر بوده و قابل تامل است و این در حالی است که برای درمان سیگار سالانه 100 میلیارد تومان هزینه می‌شود.

پیشگیری از سیگار باید وارد کتاب های درسی شود

کاهش سن مصرف سیگار به 12، 13 سال و افزایش روز افزون تعداد سیگاری های جامعه در حالی است که هنوز هم در هیچ یک از کتابهای آموزش و پرورش خبری از مباحث آموزشی در خصوص پیشگیری از استعمال دخانیات نیست. در این میان با توجه به تاثیرات مخربی که مصرف سیگار بر سلامت افراد از یک سو و مستعد کردن مصرف کنندگان نوجوان و جوان در زمینه گرایش به سایر بزه های اجتماعی به خصوص اعتیاد دارد، سیاست گذاران نظام آموزشی باید مسئله آموزش های پیشگیرانه مصرف سیگار را به عنوان یکی از مهم ترین مولفه هایی که باید در نظام آموزشی وجود داشته باشد و دانش آموزان را از خطر مصرف مواد دخانی مصون نگه دارد، وارد کتب درسی مدارس کنند.

از هر 10 نفر سیگاری 9 نفر کشیدن سیگار را در سن زیر 18 سال و 99 درصد تا سن 26 سالگی آغاز می‌کنند

رسانه ها به جای چیپس و پفک، آگهی های پبشگیری از مصرف دخانیات بسازند

از طرف دیگر به رغم حضور پر رنگ چیپس و پفک که همه در خصوص پیامدهای مخربشان بر سلامتی افراد جامعه، هم نظر هستند، هنوز هم این چیپس و پفک هستند که سردمداری آگهی های تلویزیون را بر عهده دارند نه آگهی هایی که با هدف بازدارنگی از مصرف مواد مخدر ساخته شده اند. در این میان سیاست گذاران و مدیران رسانه ای باید با اختصاص دادن زمان هایی برای تبلیغات پیشگیرانه اعتیاد، بیش از بیش خانواده ها و به خصوص نوجوانان و جوانان را با اعتیاد و پیامد های مضر آن مطلع سازند تا شیب سنی اعتیاد در نبود نظارت ها تا به این اندازه سیر نزولی را طی نکند.

نشان دادن سیگار کشیدن در فیلم ها باید ممنوع شود

به رغم اینکه صحنه های کشیدن سیگار در فیلم ها در غالب کشورهای جهان با ممنوعیت روبرو است اما در آثار تولید سینمای ما صحنه های کشیدن سیگار به وفور دیده می شود. با توجه به تاثیر گذاری وجود صحنه های مصرف دخانیات در آثار سینمایی، نهادهای نظارتی بر آثار هنری باید تمهیدی هم در جهات جلوگیری از نشان دادن صحنه های مصرف سیگار در آثار سینمایی بیندیشند.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

آیا سیگار می تواند برای سلامت مفید باشد؟ 

مرگ خاموش در انتظار زنان سیگاری

سیگار هفت میلیاردی روشن می‌ماند