تبیان، دستیار زندگی
سالهای سال است که داستان بیشتر بودن تعداد دختران مجرد به نسبت پسران، سوژه گفتگوهای محافل مختلف شده است. شاید ابتدای این ماجرا به سالهای دهه هشتاد باز گردد، زمانی که متولدین دهه شصت به سنین بلوغ و ازدواج نزدیک شدند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنچه که زیاد است، دختر!


سالهای سال است که داستان بیشتر بودن تعداد دختران مجرد به نسبت پسران، سوژه گفتگوهای محافل مختلف شده است. شاید ابتدای این ماجرا به سالهای دهه هشتاد باز گردد، زمانی که متولدین دهه شصت به سنین بلوغ و ازدواج نزدیک شدند

«آنچه که زیاد است، دختر!»، « در ازای هر پسر مجرد، سه تا دختر مجرد هست!»، «تعداد دخترها، چند برابر پسرها است!» ، این جمله های دروغین، تخیلی و تاسف آور را همه ما بارها و بارها در میان اطرافیانمان شنیده ایم، باورهای ناصحیحی که بدون در نظر گرفتن واقعیتهای اجتماعی و آمارهای موجود، در لوای باورهای مردسالارانه عده ای و جهل برخی دیگر در جامعه ما گسترش پیدا می کند و نتیجه ای جز آسیب های زنان و دختران در محیط های خانوادگی و اجتماعی ندارد.

ازدواج، زن و مرد

سالهای سال است که داستان بیشتر بودن تعداد دختران مجرد به نسبت پسران، سوژه گفتگوهای محافل مختلف شده است. شاید ابتدای این ماجرا به سالهای دهه هشتاد باز گردد، زمانی که متولدین دهه شصت به سنین بلوغ و ازدواج نزدیک شدند، در آن سالها دختران متولد دهه شصت اگر می خواستند با پسران یک چهار تا پنج بزرگتر از خودشان ازدواج کنند، به دلیل بالا بودن رقم دختران متولد دهه شصت به نسبت متولدین دهه پنجاه، با خلاء جمعیتی روبرو می شدند ودر این میان همه دخترهای متولد دهه شصت نمی توانستند با مردانی که چند سال از آنها بزرگتر بودند، ازدواج کنند. اتفاقی که در نهایت با همسن گزینی دخترهای متولد این دهه تا اندازه از مهار شد. این در حالی است که بر اساس آمارهای جمعیت شناسی، همواره نسبت متولدین پسر به دختر 103 است به این معنی که در تمام جهان در ازای هر 100 دختر، 103 پسر به دنیا می آید  .

به رغم فرهنگ غلطی که باور بیشتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران را ترویج می کند اما به گفته مدیرکل جمعیت و آمار سازمان ثبت احوال با افزایش تعداد پسران مجرد به نسبت دختران از امسال، تا سال 97 ، تعداد پسران مجرد، 2 میلیون بیشتر از تعداد دختران مجرد خواهد شد!

این بیشتر بودن همیشگی موالید پسر نسبت به تعداد متولدین دختر در کشور ما با اتفاق دیگری هم همراه می شود به این ترتیب که به گفته غلامعلی افروز رئیس سابق دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران، سقط جنین دختر به طور پنهان و آشکار در کشور ما انجام می شود باعث شده تا تعداد پسرها بیشتر از میزان جهانی، باز هم بیشتر باشد. افروز با اشاره به اینکه در ایران در برابر هر هزار دختر 20 تا 40 ساله، هزار و 24 پسر داریم گفت: اما باورهای کلیشه ای این است که تعداد دخترها بیشترند و این آمارهای غلط پیامدهای بد فرهنگی دارند.

چه کسانی می خواهند تعداد دختران را به غلط بیشتر نشان دهند؟

ماجرای دروغین زیاد بودن تعداد دختران در سن ازدواج به نسبت پسران این سن و کم بودن شانس ازدواج برای دختران از طریق محاوره های روزانه و لطیفه های بی اساس و شعار گونه های اینترنتی وارد فرهنگ جامعه ما شد در این میان عده ای از سر نداشتن اطلاع و برخی دیگر به دلیل اینکه این بیشتر بودن تعداد دختران راه را برای اهداف پلیدشان می گشود، به داغی آتش این دروغ دامن زدند. این در حالی است که رسانه ها بدون توجه به پیامد های خانمان برانداز این باور غلط نه تنها از ترویجش جلوگیری نکردند بلکه هیزمی به این آتش افزودن و در برنامه هایشان بارها کنایه هایی در این خصوص را چاشنی کار کردند. در شرایطی که هیچ سند و مدرکی برای اثبات این ادعای دورغین وجود نداشت.

بر اساس آمارهای جمعیت شناسی، همواره نسبت متولدین پسر به دختر 103 است به این معنی که در تمام جهان در ازای هر 100 دختر، 103 پسر به دنیا می اید

خشونت روانی علیه دختران جامعه با ترویج باور غلط دختران بیشترند

یکی از مهم ترین اهداف اشاعه باور غلط «زیاد بودن تعداد دختران به نسبت پسران» در طول دهه اخیر که به عنوان نمادی برای خشونت های روانی علیه دختران به کار گرفته می شد، این بود که دختران با کاهش اعتماد به نفس به این بیندشیند که برای ازدواج کردن در تنگنا قرار گرفته اند و اگر نتوانند همسری را پیدا کنند، پس از مدتی با نبود خواستگار روبرو می شوند. اشاعه این باور باعث چه ازدواج های ناخواسته ای که نشد و چه بسیار افرادی که و برای فرار از تجرد دائمی شدت از هول هلیم داخل دیگ نیفتادند، ازدواج هایی که در نهایت به جدایی و طلاق عاطفی انجامید. از طرف دیگر افرادی که به رغم اسناد قانونی موالید دختر و پسر باز هم بر باور غلط خود اصرار می ورزیدند و تاکید داشتند که تعداد دختران در سن ازدواج بیشتر از پسران در این سن است، از این طریق می خواستند همواره دختران و زنان را در ترس از دست دادن همسر و وجود رقبای بسیار بترسانند و از این طریق بهانه ای هم برای خیانت و تجدید فراش و فروپاشی بنیان خانواده داشته باشند.

ازدواج، زن و مرد

تا سال 97، پسرها دو میلیون بیشتر از دخترها می شوند

به رغم فرهنگ غلطی که باور بیشتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران را ترویج می کند اما به گفته مدیرکل جمعیت و آمار سازمان ثبت احوال با افزایش تعداد پسران مجرد به نسبت دختران از امسال، تا سال 97 ، تعداد پسران مجرد، 2 میلیون بیشتر از تعداد دختران مجرد خواهد شد! به این معنا که از امسال به بعد با کاهش دخترهای در سن ازدواج به نسبت پسرهای در این سن هر سال که می گذرد، دخترهای در سن ازدواج کمتر و کمتر می شوند تا جایی که تا سال 97، به ازای 2 میلیون پسر، دختری برای ازداوج کردن وجود ندارد.

دخترها در اثر این شایعات دروغین، اعتماد به نفس از کف ندهند

در حالی آمارها خبر از این می دهند که افزایش تعداد پسران در سن ازدواج نسبت به دختران در این سن تا به آنجایی است که چهار سال دیگر ما به ازای دو میلیون پسر در سن ازدواج، دختر برای تشکیل خانواده نداریم، اما هنوز هم آن عده ای که با اشاعه این باور غلط ، اهداف شوم خود را پی ریزی می کنند، بر ادعای پوشالی خود اصرار می ورزند و اصلا انگار گوششان بدهکار عدد و آمار و ارقام مسئولان ثبت احوال و مدیران مربوط نیست. در این میان هر فردی به نوبه خود باید با جلوگیری از ترویج این باورهای غلط،، وظیفه انسانی اش را در برابر دختران و زنانی که با این تفکرات ناصحیح مورد خشونت های روحی و آسیب های متعدد قرار می گیرند، را انجام دهد. از سوی دیگر رسانه ها هم به جای تشدید باورهای ناصحیح، باید با اطلاع رسانی صحیح در خصوص اینکه نه تنها دختران در سن ازدواج از پسرها بیشتر نیست، بلکه تا سال 97 ، 2 به ازای 2 میلیون پسر در سن ازدواج، دختر برای ازدواج وجود ندارد، جو روانی علیه دختران و زنان را از بین ببرند تا زنان و دختران جامعه بتوانند در محیطی امن تر، جایگاه خود به عنوان همسر و مادر را در کنار وظایف اجتماعی شان، ایفا کنند.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

شبیخون مانکن های خیابانی! 

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟

زنگ خطر زندگی مجردی