تبیان، دستیار زندگی
سلام من سما شمع یار هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا افشار زاده از مدرسه آئین روشن نور در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما بررسی اثر درمانی نیش زنبور و فرآورده های آن در بیماران ام اس در مجتمع پزشکی صدریه تهران است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آئین روشن نور

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

بررسی اثر درمانی نیش زنبور و فرآورده های آن در بیماران ام اس

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام من سما شمع یار هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا افشار زاده از مدرسه آئین روشن نور در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما بررسی اثر درمانی نیش زنبور و فرآورده های آن در بیماران ام اس در مجتمع پزشکی صدریه تهران است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آئین روشن نور در نهمین جشنواره پروژه های تبیان، بیماران ام اس

تبیان: موضوع پژوهش تان در چه مورد است؟

موضوع پژوهش ما بررسی اثر درمانی نیش زنبور و فراورده های آن روی بیماری ام. اس است. بررسی مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر نشان می دهد که درمان ام. اس با زنبور درمانی در مقایسه با طب نوین نتایج بسیار بالاتری داشته است. هدف از انجام این تحقیق بررسی درمان ام. اس در کشور خودمان با زنبور درمانی و مقایسه ی درصد بهبودی آن نسبت به درصد بهبودی با طب نوین و تعیین موثرترین و به صرفه ترین راه درمان است.

تبیان: لطفاً در مورد کار پژوهشی تون بیشتر توضیح بدید؟

شیوع بالای بیماری MS در ایران(30 نفر در 100.000 نفر) و نبودن درمان قطعی برای آن در طب نوین و همچنین نتایج چشمگیر تحقیقات انجام شده در نقاط مختلف دنیا در زمینه ی درمان با روش زنبوردرمانی، توجه ما را به خود جلب کرد.

جهت اطمینان از درستی اقدامات درمانی و نتایج حاصله؛ بررسی بیماران در یک مرکز درمانی و تحت نظر پزشکان مرکز انجام گردید. با توجه به میزان متفاوت نتایج درمان در مراحل مختلف درمان؛  تصمیم گرفتیم که نمونه های خود را براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان بیمارانی انتخاب کنیم که حداقل 15 تا 25 جلسه درمان را گذرانده باشند.

در بررسی های به عمل آمده در بیماران تحت درمان با داروهای شیمیایی (در طب نوین) نتایج درمان در بیمارانی که در مراحل پیشرفته تر بیماری قرار داشته اند؛ بسیار پایین و حتی در مواردی بدون نتیجه بوده است. از این رو یکی از نکات مورد توجه در انتخاب بیماران؛ مرحله پیشرفت بیماری بود؛ اما همزمانی برنامه درسی و تحصیلی با جلسات درمانی مرکز پزشکی، محدودیت زمانی و عدم مشارکت داوطلبانه همه بیماران مبتلا به ام اس در پژوهش؛ از عوامل تاثیر گذار در محدودیت تعداد بیماران مورد مطالعه و عدم امکان دسته بندی در مراحل بیماری بوده است.

متغیرهای پژوهش بامشاوره پزشکان معالج مرکز درمانی؛ از بین علائم و نشانه های بیماری که در تعیین پیشرفت و شدت بیماری نقش بیشتری دارند تعیین و پس از تدوین جداول مربوط؛ با مصاحبه حضوری تکمیل و مورد ارزیابی قرارگرفته اند.

تبیان: در این پژوهش به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

نتایج پژوهش ما؛ میانگین درصد بهبودی بیماران در مرکز درمانی موردمطالعه معادل 50.4 درصد بوده است که در مقایسه با مطالعات دیگر انجام شده درمان MS با زنبور درمانی (معادل 60-69 درصد) میزان بهبودی کمتری را نشان می دهد که براساس اعلام نظر کارشناسی پزشک مرکز احتمالا به دلیل مراحل پیشرفته تر بیماری در بخش عمده بیماران مورد بررسی می باشد و در مقایسه با درصدهای بهبود بیماران با روش های طب نوین که محدوده درصدی بین 20 تا 30 را نشان داده اند؛ تفاوت قابل توجهی داشته و بیانگر اثربخشی بیشتر می باشد.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی