تبیان، دستیار زندگی
سلام من الهه نباتی هستم به همراه دیگر اعضای گروه، ثمین شریفی، زهرا صادقی و پریسا ابراهیم آبادی از مدرسه غیر دولتی رفاه در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما اثرات فوتبال بر جامعه می باشد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه غیر دولتی رفاه

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

اثرات فوتبال بر جامعه

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.

سلام من الهه نباتی هستم  به همراه دیگر اعضای گروه، ثمین شریفی، زهرا صادقی و پریسا ابراهیم آبادی از مدرسه غیر دولتی رفاه در جشواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پژوهش ما اثرات فوتبال بر جامعه می باشد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در نهمین جشنواره پروژه های تبیان، اثرات فوتبال

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

ما در مورد پر طرفدار ترین ورزش دنیا که فوتبال است و اثرات آن بر جامعه تحقیق و بررسی کردیم. همان طور که می دانید فوتبال ورزشی برطرفدار و مردمی است که یک اتفاق در آن می تواند عده کثیری از را تحت تاثیر قرار دهد. فوتبال اثرات زیادی بر جامعه و مردم می گذارد که بیشتر آن اثرات منفی است. اگر بتوانیم همان تعداد اثرات مثبتی که بر جامعه دارد را تقویت کرده و رواج دهیم می بینیم که فوتبال آنقدر ها هم بد نیست. ما بیشتر به اثرات منفی آن گرایش داریم تا اثرات مثبت آن.

همه ی ما حتما برای یک بار هم که شده، مسابقات فوتبال را از تلویزیون تماشا کردیم و شاید از آن لذت بردیم و شاید از آن متنفر شدیم. اما اگر بازی فوتبال را با دقت تماشا کنیم بی گمان طعم دنیای مجازی فوتبال را احساس کنیم. حالا چه با تنفر نسبت به فوتبال و چه با علاقه شدید. شاید دیده باشید که وقتی پدر یا برادرانتان فوتبال تماشا می کنند، حتی با چندین بار صدا کردن هم باز متوجه شما نمی شوند. فکر نکنید این از بی توجهی است بلکه آن ها در دنیای مجازی به سر می برند که فواید و مضرات زیادی دارد.

تبیان: لطفا در مورد پژوهشتان بیشتر توضیح بدید؟

ما ابتدا در مورد تاریخچه فوتبال تحقیق و بررسی کردیم و سپس بعد از یافتن پیشینه طولانی فوتبال در مورد اثرات مثبت و منفی فوتبال ملی تحقیق کردیم. در ادامه با چگونگی رواج پیدا کردن فوتبال بین زنان و نوع شهرت در بین تماشاگران آشنا شدیم. بعد از آشنایی با نوع شهرت در بین تماشاگران با نوع خشونت در بین تماشاگران و نژاد پرستی در فوتبال آشنا شدیم. در ادامه در مورد عکس العمل های تماشاگران در هنگام بازی فوتبال تحقیق کردیم و چگونگی بروز احساسات تماشاگران در ورزشگاه فوتبال را بررسی کردیم.

تبیان: بعد از این تحقیقات به چه نتایجی دست پیدا کردید؟

ما در تحقیقاتمان به این نتیجه رسیدیم که اثرات منفی فوتبال به مراتب بیشتر از اثرات مثبت آن در جامعه است. از اثرات مثبت فوتبال می توان به اتحاد بین مردم  و  روحیه گرفتن مردم اشاره کرد ولی در کنار آن اثرات منفی مثل خشونت بین تماشاگران و  شیفته شهرت داشتن بین آن ها و  نژاد پرستی است.

ما در تحقیقاتمان برای آنکه جامعه آماری داشته باشیم و نتایج ما صحت داشته باشد، از آزمایشات دکتر مرادی که روی تماشاگران انگلیس و ایتالیا صورت گرفته بود، استفاده کردیم. در این آزمایش دکتر مرادی به رفتار تماشاگران حین تماشای فوتبال پرداخته اند. نتیجه این آزمایشات به این صورت بود که هنگام پخش فوتبال درصد مراجعه به بیمارستان های روانی یک درصد کاهش پیدا می کرد. که این از اثرات مثبت تماشای فوتبال است.

تبیان: نحوه آشنایی تون با تبیان و جشنواره تبیان چگونه بود؟ 

ما از طریق زنگ پژوهش در مدرسه و مربی پژوهشمان با موسسه تبیان آشنا شدیم و بعد از ثبت نام در همایش پروژه های دانش آموزی به تحقیقاتمان ادامه دادیم و در نهمین همایش تبیان شرکت کردیم.

تبیان: خیلی ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی