تبیان، دستیار زندگی
اگر شما هم هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها به نفس‌نفس می‌افتید، باید آرتیشو را امتحان کنید. این جواهر آشپزخانه دوست کبد و قلب شماست. با ما باشید تا گوشه‌ای از خواص آن را بررسی کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرتیشو: دوست کبد و قلب


اگر شما هم هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها به نفس‌نفس می‌افتید، باید آرتیشو را امتحان کنید. این جواهر آشپزخانه دوست کبد و قلب شماست. با ما باشید تا گوشه‌ای از خواص آن را بررسی کنیم.

آرتیشو

از آنجایی که این گیاه مفید طعم تلخی دارد از آن برای درمان مشکلات گوارشی و همچنین حفاظت از کبد استفاده می‌کنند.

برگ‌ها و ساقه‌ی این گیاه حاوی ترکیبات مفیدی است که قدرت زیادی در حفاظت از سلول‌های کبدی دارند. آرتیشو همچنین به هضم غذا کمک کرده و با مشکلاتی مانند بی‌اشتهایی، احساس سنگینی، نفخ، خستگی، خواب‌آلودگی، آروغ و سردرد مقابله می‌کند.

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که عصاره‌ی برگ‌های آرتیشو باعث کاهش علائم سوءهاضمه می‌شود.

نتایج پژوهش‌های آمریکایی که روی 200 بیمار مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و مشکلات گوارشی انجام شده است نشان می‌دهد که مصرف عصاره‌ی برگ‌های آرتیشو باعث کاهش علائم این بیماری‌ها مانند دل درد، کرامپ، نفخ، احساس سنگینی و یبوست می‌شود.

نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهند که عصاره‌ی برگ‌های آرتیشو باعث کاهش علائم سوءهاضمه می‌شود

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه مصرف آرتیشو همچنین باعث کاهش میزان کلسترول خون می‌شود. در واقع ترکیبات این سبزی باعث دفع کلسترول از طریق مدفوع شده و میزان آن را در خون کاهش می‌دهد. به همین دلیل هم می‌توان آرتیشو را دوست و رفیق قلب دانست.

آرتیشو سرشار از منیزیم است که ماده معدنی حیاتی برای بیش از 300 واکنش زیست شیمیایی در بدن از جمله تولید انرژی محسوب می‌شود. اگر منیزیم کافی دریافت نکنید، عضلات شما باید بیشتر کار کنند تا واکنش نشان دهند و زودتر شما را خسته می‌کنند. حدود 68 درصد از ما مقدار کافی از این ماده معدنی مصرف نمی‌کنیم. خانم‌ها باید 320 میلی‌گرم در روز منیزیم مصرف کنند.

توجه

افرادی که دچار سنگ کیسه‌ی صفرا هستند نباید آرتیشو مصرف کنند به خاطر اینکه این ماده غذایی باعث مسدود شدن مجاری صفرایی می‌شود. اگر روده‌ی حساسی دارید نیز نباید در مصرف آرتیشو زیاده‌روی کنید به خاطر اینکه باعث نفخ و گاز معده می‌شود.

توجه داشته باشید که می‌توانید از کپسول‌های مخصوص و یا از دمنوش آرتیشو استفاده کرد. بهتر است با داروساز یا عطار مشورت کنید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: mr.plante

مطالب مرتبط:

آرتیشو را چقدر می‌شناسید؟

خواص غذایی کنگر

کنگر، نوبرانه ی بهاری

مروری بر خواص کنگر فرنگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.