تبیان، دستیار زندگی
فقط کافی است تجربه کار کردن در محیطهای شغلی را داشته باشی تا دقیقا متوجه این ماجرای شوی، داستان دشمنانی در قالب دوست که با توسل به ریا و نفاق، برای زدن ریشه ات می آیند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همکار دورو داری، کلیک کن


فقط کافی است تجربه کار کردن در محیطهای شغلی را داشته باشی تا دقیقا متوجه این ماجرای شوی، داستان دشمنانی در قالب دوست که با توسل به ریا و نفاق، برای زدن ریشه ات می آیند.


نفاق

منافقی به نام همکار!

فقط کافی است تجربه کار کردن در محیطهای شغلی را داشته باشی تا دقیقا متوجه این ماجرای شوی، داستان دشمنانی در قالب دوست که با توسل به ریا و نفاق، برای زدن ریشه ات می آیند.

به گزارش «تیبان» ، ماجرای نفاق و دورویی داستان امروز و دیروز جامعه نیست و به عمر ادوار تاریخ، انسان های منافق با دورویی و ریا تیشه به جان و مال و آبروی دیگران زده اند، این روزها اما با گسترده شدن مشاغل و افزایش حضور در محیط های اجتماعی و کاری، نفاق و دورویی لباس تازه ای به تن کرده و ابزار عده ای برای رفتارهای دور از اخلاق و ناجوانمردانه در محیط های شغلی شده است. برای دیدن مصادیق دورویی و نفاق در محیط های کار، کافی است پای صحبت کسانی بنشینیم که صابون دورویی در این محیط ها به تنشان خورده است.

دشمنی در قالب دوست

آقای ثباتی که سابقه سالیان طولانی کار در ادارات نیمه دولتی را در کارنامه اش دارد، در خصوص تجربه دورویی و نفاق در محیط های کار می گوید: پیش از اینکه وارد بازار کار شوم، تصویر دیگری از روابط اجتماعی و تعریف دوستی و دشمنی داشتم تا اینکه به استخدام یکی از شرکت های نیمه دولتی در آمدم و در آنجا بود که فهمیدیم نفاق یعنی چه؟ وی ادامه می دهد: در ماههای اولیه با یکی از همکارانم، بسیار صمیمی شدم و احساس می کردم او مانند برادری هوای من دارد و به من کمک می کند.

یکی از عواملی که باعث افزایش گستره ریا و نفاق در محیط های کاری می شود، مدیریت نامناسب ای است که راه را بر منافقان می گشاید و عرصه را بر ادامه ریا و دورویی آنها تنگ نمی کند

ماه ها از ورود من به محیط کار گذشته بود که یک روز از سوی رئیس شرکت با کارنامه ای از تذکرات و مواردی که نشان اشتباهات من در کار بود، روبرو شدم و با نگاهی به آن فهرست متوجه شدم که این موارد را هیچ کسی جز همان دوست به ظاهر بردار من نمی دانست و نمی توانست به رئیس اطلاع داده باشد. آقای ثباتی تاکید می کند: با توجه به اینکه موارد ذکر شده در پرونده همه اشتباهات سهوی بود و من هیچ عمدی در آنها نداشتم، در نهایت بی گناهی ام ثابت شد و قرار شد با دقت بیشتر به کارم ادامه دهم و در آن روزها بود که من متوجه شدم فردی که به ظاهر دوستم بود بیش از هر دشمنی فکر آزار دادن من را در سر داشت.

نفاق، دشمنی، دورویی

برای زیرآب زنی از در دوستی در می آیند

اکبر. ک چند سالی است که در یکی از ادارات مشغول به کار شده. او در خصوص تجربه دورویی در محیط های شغلی می گوید: مدت زیادی از حضورم در اداره نمی گذشت که به قسمت جدیدی انتقال یافتم و در آنجا یکی از همکاران از همان روزها ابتدایی ورودم، دم از ارادت و دوستی با من زد و می خواست به نحوی برادری و معرفتش را به من نشان دهد و اعتمادم را به خود جلب کند. وی ادامه می دهد: از قضای روزگار آن در بخش مدیر نارکارآمدی مشغول بود که رفتاری تبعیض آمیز با کارمندان داشت و تنها به فکر نفع خود بود و هیچ توجهی هم به کارکرد نهایی اداره نداشت، همکار من هم هر از چند گاه در صحبت هایی بامن از ناکارآمدی مدیر بخش می گفت و در میان صحبت هایش به دنبال ردپایی از تایید من می گشت. اکبر اظهار می کند: هنوز مدت زیادی از حضور من در آن بخش نگذشته بود که دیدم همکار به ظاهر دوست من، تایید های گهگاه من را بر  اظهارات خودش در خصوص مدیر بخش افزوده و درنهایت همه را کف دست وی گذاشته بود تا بهانه ای برای زدن زیرآب من در برابر مدیر باشد، رفتاری که در نهایت باعث شد که مدیر رفتاری سردی را با من در پیش گرفته و عملکرد خوب من را نادیده بگیرد و در عوض با آن همکار، صمیمی تر شود.

در محیط کار، هیچ کس دوست آدم نیست!

خانم عابدی که حدود ده سالی است کارمند یکی از شرکت های معتبر خصوصی است درباره ماجرای دورویی و نفاق در محیط های کاری می گوید: من پس از ورود به محیط کار، سالهای با یکی از خانم های همکارانم رفاقتی صمیمی داشتم تا اینکه سر ماجرای ارتقای شغلی من در آن شرکت ، رفتار او با من تغییر کرد و دوست ما به سمت سردی گرایید. وی ادامه می دهد: پس از این ماجرا رابطه من با سایر خانم ها شرکت صمیمی تر شد و بعدها شنیدم که این خانم که به ظاهر دوست من بوده در تمام این سالها خصوصی ترین مسائل زندگی ام را به عنوان دردل با او در میان گذارده بودم، برای تمام همکاران تعریف کرده است و من در تمام این سالها از ماجرای نفاق و دورویی بی خبر بودم. وی تاکید می کند: این شد که من تصمیم گرفتم دیگر به هیچ فردی دیگری در محیط کار اعتماد نکنم، چون به گفته یکی از دوستان، در محیط کار هیچ کس دوست آدم نیست.

این روزها اما با گسترده شدن مشاغل و افزایش حضور در محیط های اجتماعی و کاری، نفاق و دورویی لباس تازه ای به تن کرده و ابزار عده ای برای رفتارهای دور از اخلاق و ناجوانمردانه در محیط های شغلی شده است

وقتی و دوست و دشمن، مشخص نیستند

وقتی دورویی و ریا ، نام زرنگی می گیرد

مریم. ک 7 سالی است که تجربه کار در شرکت ها و ادارات مختلف را دارد. او درباره ماجرای دورویی و ریا در محیط های کار می گوید: خود من در طول این سالها به اندازه ای با این رذیله اخلاقی روبرو شده ام که دیگرحتی نمی توانم به چشم های خودم اعتماد کنم و نمی دانم چه کسی دوستم است و چه کسی دشمن.

وی ادامه می دهد: متاسفانه جو مسمومی در شرکت ها و محیط های کار ما به وجود آمده که بر پایه آن، دورویی و نفاق و زیرآب زدن و غیبت، عنوان زرنگی را به خود گرفته است و انگار همه کمر به نابودی یک دیگر بسته اند و در این میان راهکار نفاق و دورویی و دشمنی کردن در قالب دوستی هم انگار بهتر جواب می دهد!

روبرو قربانت می روند، پشت سر ریشه ات را می زنند

خانم فاطمی از دیگر کسانی است که سابقه حضور 15 ساله در محیط کاری دارد درباره ریا و نفاق کمی گوید: متاسفانه اتفاقی که در محیط های کاری می افتد این است که همه همکاران در ظاهر هم خوب هستند و به اصطلاح قربان هم می روند اما همان آدمهایی که مقابل آدم لب به تعریف و تحسین و مهربانی می گشایند، پشت سر از گفتن هیچ تهمت و افترایی فروگذار نمی کنند.

نفاق از شرک بدتر است
نفاق

نفاق و دورویی در حالی در محیط های شغلی با این حجم در حال گسترش نهاده که رذیله اخلاقی در دین ما بسیار نکوهیده است. به عنوان مثال در آیه 73 سوره احزاب در خصوص نفاق و دورویی آمده است، (لیعذب الله المنافقین و المنافقات و المشرکین والمشرکات...): واین مقدم داشتن اهل نفاق بر مشرکان به خاطر این است که نفاق از شرک وکفر بدتر است.

مسئولان کشور تمهیدی برای کاهش دورویی و ریا در ادارات بیندیشند

یکی از عواملی که باعث افزایش گستره ریا و نفاق در محیط های کاری می شود، مدیریت نامناسب ای است که راه را بر منافقان می گشاید و عرصه را بر ادامه ریا و دورویی آنها تنگ نمی کند. در این میان مسئولان کشور باید چاره ای بیندیشند که راه برای داغی بازار دورویی در ادارات و محیط های کار مسدود شود. از طرف دیگر رسانه ها به خصوص رسانه ملی هم می تواند در برنامه ها و سریالهایشان با پرداخت به این رذیله اخلاقی و پیامد های نامناسب اجتماعی اش، منافقان و ریاکاران را رسوا کنند تا جو عمومی علیه این افراد، راه را برای ادامه فعالیشان سد کند.