تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نیاز ۲۵ میلیارد دلاری کشور برای تامین ۵۰۰ فروند هواپیما تا ۱۲ سال آینده گفت: کاهش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما پس از ۲۰ سال یکی از اثرات آزادسازی قیمت هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آزادسازی، بلیت هواپیما را گران می کند یا ارزان؟


رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به نیاز 25 میلیارد دلاری کشور برای تامین 500 فروند هواپیما تا 12 سال آینده گفت: کاهش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما پس از 20 سال یکی از اثرات آزادسازی قیمت هاست.
هواپیما

سازمان هواپیمایی کشوری علیرضا جهانگیریان با تشریح ابعاد مختلف آزاد سازی نرخ حمل و نقل هوایی،اهداف و پیش بینی دستاوردهای این طرح در ایران و نتایج حاصل از اجرای این طرح در سایر کشورهای دنیا پرداخت و گفت: افزایش سه برابری حجم پروازها،کاهش 30درصدی قیمت های بلیت پس از 20سال، پیدایش خطوط هوایی ارزان قیمت و حذف بنگاههای غیر بازده در اثر رقابت بین آنها از عمده ترین نتایج حاصل از اجرای آزادسازی نرخ بلیط به شمار می رود .

وی طرح آزاد سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی را به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای صنعت هوانوردی در نیم قرن گذشته عنوان کرد و افزود :این طرح منشا تغییرات شگرفی در صنعت هوانوردی بوده است و به همین منظور باید از تجربیات مثبت و منفی آن در سایر کشورها به منظور پیاده سازی در کشورمان بهره بگیریم.

وی با اشاره به تحریم های 30سال گذشته علیه صنعت هوانوردی، گفت: علی رغم وجود این تحریم ها به دلیل داشتن نیروی متخصص و متعهد در کشور توانستیم زیر ساختهای مناسبی بویژه در بخش تعمیر و نگهداری ایجاد کنیم به گونه ای که امروز با توانمندیهای داخلی می توانیم بزرگترین هواپیماها را با پیچیده ترین عملیات، تعمیر و نگهداری کنیم.

جهانگیریان در ادامه به مقایسه صنعت هوانوردی ایران با سایر کشورهای منطقه پرداخت و گفت: در گذشته کشورهای منطقه رقیب ما نبودند اما در سالهای اخیر به سرعت توانستند به پیشرفتهای قابل توجه ای دست پیدا کنند.

50 فروند از ناوگان هوایی حاضر تأمین می‌شود و مابقی تا آن زمان از رده خارج هستند که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که برای تامین 500 فروند هواپیمای دیگر باید 25 میلیارد دلار در 12 سال آینده سرمایه‌گذاری کنیم که هر سال آن 2.1میلیارد دلار است

وی افزود: هم اکنون بر اساس آمار ایکائو طی 10سال گذشته بالاترین نرخ رشد حمل و نقل هوایی با 60 درصد متعلق به خاور میانه بوده در حالی که در سایر مناطق دنیا این رشد کمتر از پنج درصد بوده است به همین منظور کشورهای منطقه در صدد توسعه زیر ساختها و گسترش حمل و نقل هوایی برای جذب این بازار هستند به عنوان مثال سالانه حمل و نقل 5 میلیون مسافر ایرانی بالغ بر 5 میلیارد دلار درآمد برای شرکتهای هواپیمایی خارجی در بر دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سند چشم انداز نیاز به 570 فروند هواپیما داریم، گفت: از این تعداد هواپیما 50 فروند از ناوگان هوایی حاضر تأمین می‌شود و مابقی تا آن زمان از رده خارج هستند که با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که برای تامین 500 فروند هواپیمای دیگر باید 25 میلیارد دلار در 12 سال آینده سرمایه‌گذاری کنیم که هر سال آن 2.1میلیارد دلار است.

چهانگیریان افزود: همچنین در سال 1404 چیزی حدود 70 میلیون نفر از فرودگاه‌های ما باید جابجا شوند که براساس نرم بین المللی ظرفیت فرودگاهی باید بالای 120 میلیون نفر باشد. به همین منظور فرودگاه‌های کشور باید رونق پیدا کنند و با آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما رونق به فرودگاه‌ها باز می‌گردد.

هواپیما

به گفته وی، در حال حاضر که 60 فرودگاه مسافری در کشور فعال است در نیمی از این فرودگاه‌ها از کمتر از 10 درصد ظرفیت آنها استفاده می‌شود

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: براساس بند ب ماده 161 قانون برنامه دولت ملکف است تا پایان سال اول برنامه (90) نسبت به متنوع سازی نرخ اقدام کند و از سال سوم برنامه که سال 92 است آزادسازی نرخ خدمات فرودگاهی را ا جرایی کند و سازمان از طرف دولت موظف است این قانون را اجرا کند.

جهانگیریان تصریح کرد: در مسیر اجرایی این طرح چنانچه حلقه مفقوده وجود داشته باشد اجرا با مشکل مواجه می شود به همین دلیل نرخ سوخت که می بایست به نرخ فوب خلیج فارس افزایش یابد انجام نشد و هم اکنون محصولات نفتی ما در کشور خیلی پائین تر از قیمت خلیج فارس است.

وی با بیان اینکه با آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بسیاری از فرودگاههای کشور فعال و توسعه می یابند، افزود: طی مراحل قانونی لازم، هماهنگی سیاست ها و عوامل محیطی اقتصادی، مقررات زدایی، عوامل کنترلی و نظارتی لازم برای حفظ حقوق مسافران و ذی نفعان طرح در زمان اجرا با حذف ضوابط معمول از جمله زمینه های لازم در مسیر اجرای آزادسازی نرخ می باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پایان گفت: بسیاری آزادسازی نرخ را با گران سازی اشتباه می گیرند این در حالی است که این دو با یکدیگر متفاوت است شاید در برخی مسیرها و در برخی زمان ها با افزایش نرخ مواجه شویم اما همانگونه که از تجربه سایر کشورها می بینیم این طرح نه تنها باعث کاهش 30درصدی نرخ شده بلکه افزایش پروازها را نیز به دنبال داشته است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : روابط عمومی سازمان هواپیمایی