تبیان، دستیار زندگی
اردوی تفریحی، درمانی، فرهنگی جانبازان شیمیایی چشمی و ریوی در چابکسر در حال برگزاری است. این اردو که از طرف معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و مرکز مصدومین شیمیایی ایران هر ساله برگزار می شود از 24 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا دوم خرداد ماه ادا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایی برای فراموشی دردها


اردوی تفریحی، درمانی، فرهنگی جانبازان شیمیایی چشمی و ریوی در چابکسر در حال برگزاری است. این اردو که از طرف معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و مرکز مصدومین شیمیایی ایران هر ساله برگزار می شود از 24 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا دوم خرداد ماه ادامه دارد.

جایی برای فراموشی دردها

در این دوره از اردو تاکنون جانبازان عزیز با نحوه استفاده صحیح از اسپری‌های استنشاقی آشنا شدند و همچنین نحوه استفاده صحیح از قطره‌های چشمی از نوع ارتلاک و سایر قطره‌ها آشنایی پیدا کردند. در کنار این آموزش‌های وسایل کمک درمانی، این عزیزان از جاهای دیدنی استان گیلان و مازندران بهره‌مند شدند و همچنین مکان‌های زیارتی و قبور شهدای عالی مقام را زیارت کردند.

"غلام دلشاد"، جانباز 70 درصد شیمیایی که دارنده اولین مدال رشادت در ایران و مۆسس انجمن حمایت از جانبازان شیمیایی استان فارس است نیز در بین این جانبازان قرار دارد، او در گفتگو با تسنیم پیرامون این اردو، نقاط قوت و ضعف برگزاری آن و حال و هوای جانبازان شیمیایی توضیحاتی داد. گفتگوی او با تسنیم در ادامه می‌آید:

این اردوها با چه هدفی برگزار می‌شود؟

این اردو از طرف معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور و مرکز مصدومین شیمیایی ایران هر ساله برگزار می شود. یک مرکزی است در شهرستان چابکسر به عنوان مرکز آموزشی و تفریحی و ورزشی که جانبازان با وسایل کمک درمانی آشنا می‌شوند و برنامه‌های درمانی، فرهنگی و ورزشی مدنظر برنامه ریزان بوده است. اما از نظر ما اینجا مکانی است برای تجدید خاطرات با همسنگران خود و گرفتن روحیه و انشالله ما امیدواریم این اردو را هدفمندتر کنند و مدت آن را بیشتر شود.

چه تعداد از جانبازان در این اردو شرکت دارند؟

بیش از 50 نفر از عزیزان جانباز شدید شیمیایی حاضرهستند که با اولویت بندی به علت نبود بودجه سعی شده ماهانه جانبازان شیمیایی چشمی و ریوی در دو گروه شدید و متوسط اعزام شوند.

جانبازان شیمیایی عموما چه مشکلاتی در تهیه داروهایشان دارند؟

قطره‌های چشمی، و اسپری‌های استنشاقی خارجی به سختی به دست جانبازان می‌رسد و حتی بعضی‌ها را سراغ دارم طلای همسر خود را فروخته و دارو تهیه کرده و این بی انصافی است. این جانبازانی که به ما عزت، آبرو و همه چیز دادند تا ما حرف برای گفتن در دنیا داشته باشیم دغدغه دارو داشته باشند. این‌ها می‌گویند ما دلمان خوش بود به کلید آقای روحانی که این کلید بتواند درب‌های بسته را باز کند. قفل‌ها را باز کند این درب‌های بسته از جمله مشکلات اقتصادی بود که این عزیزان داشتند. در تمام کشورها مرسوم است که به رزمندگان بها می‌دهند اینان که از همه چیز خود گذشتند برای رفاه حال ما مردم همه دست از همه چیز خود شستند و بدون هیچ چشم داشتی فقط برای رضای خدا رفتند تا جان عزیز خود را هدیه کنند که در این راه عده‌ای شهید شدند و با خون گران بهای خود درخت پر ثمر اسلام را آبیاری کرده‌اند. عدهء دیگری که ماندند تا مانند حضرت زینب(س) این رسالت را به گوش دیگران برسانند. رزمندگان همیشه برای اسلام آماده هستند و آماده جان فشانی هستند امید است که برای این افراد که عزت و آبروی نظام هستند اگر ما پشت میز می‌نشینیم و مدیر کل هستیم و حرفی برای گفتن داریم مرهون تلاش‌ها و ایثارگری‌های این عزیزان رزمنده است.

باور کنید وقتی که در کنار هم سنگران خود می‌نشینند دیگر درد و آلام خود را فراموش می‌کنند. آنان نظرشان این است که ما به سختی نفس می‌کشیم تا مردم خوب ایران و دولت‌مردان و مسئولان به راحتی نفس بکشند

وضعیت روحی و جسمی جانبازان در این اردو چگونه است؟

اکثریت بسیار شاد و روحیه بسیار خوبی دارند و جانبازان شدید شیمیایی مثل محمود قائمی، حسن نهریز، علی آریا فرد، باقر توکلی، مجتبی ضیائی اکثر جانبازانی که به سختی نفس می‌کشیدند و از دستگاه‌های مختلف برای تنفس استفاده می‌کردند و حتی آن‌هایی که بدون اکسیژن لحظه‌ای نمی‌توانستند به حیات خود ادامه دهند، در آب و هوای این مکان به راحتی در کنار دریای خزر راه می‌روند و بدون نیاز به وسایل کمکی، تنفس می‌کنند. این جانبازان عزیز در نماز جمعه رامسر شرکت کرده‌اند و مورد تفقد نماینده ولی فقیه و امام جمعه رامسر قرار گرفتند.

 کمبودهایی هم وجود دارد؟

جانبازان و مجروحین شدید کشور طی دوره‌هایی در سال‌های گذشته از چنین اردوهایی استفاده می‌کردند، در ابتدا دو هفته‌ای بود و بعد کاهش پیدا کرد به 10 روز و بعد 8 و 7 روز و حالا به 6 روز رسیده و شاید در سال‌های بعد هم این اردوها رها بشود. علت آن را هم کمبود بودجه اعلام کردند. حتی جانبازان در سال‌های گذشته با خانواده‌های خود از این مکان‌ها استفاده می‌کردند. نزدیک به سه الی چهار سال است که خانواده‌های ایشان از دیدن این مکان‌ها بی بهره هستند و جانبازان شیمیایی برای استفاده از هوای پاک و مورد نیاز، مجبور به تحمل دوری از خانواده خود هستند در حالی که علاوه بر نیاز عاطفی و روحی به کمک آنان در معیشت روزانه خود نیاز دارند. از مسئولان می‌خواهیم در این خصوص اقدامات لازم به عمل بیاید تا آن‌ها با خانواده‌هایشان بتوانند از مکان‌های دیدنی استان گیلان و مازندران دیدن کنند و بهره‌مند بشوند. همچنین تمهیداتی شود تا همه جانبازان با هردرصدی از امکانات رفاهی و آموزشی استفاده کنند.

از نگاه جانبازان بهترین بخش این اردو مربوط به کدام برنامه است؟

جانبازان شیمیایی پس از شرکت در نمازهای جماعت با هم خاطرات دوران دفاع مقدس را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات در روحیه آن‌ها نقش بسزایی دارد. باور کنید وقتی که در کنار هم سنگران خود می‌نشینند دیگر درد و آلام خود را فراموش می‌کنند. آنان نظرشان این است که ما به سختی نفس می‌کشیم تا مردم خوب ایران و دولت‌مردان و مسئولان به راحتی نفس بکشند این سختی نفس آن‌ها را به خدا نزدیک خواهد کرد. همگی متفق‌القول می‌گویند شهادت در راه خدا بزرگترین آرزویمان است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری تسنیم /گفت‌وگو از : سامیه امینی