تبیان، دستیار زندگی
آیا دزدی از کسی که برای او کار می کنیم و او کافر است و به خدا و رسول ناسزا می گوید جایز است؟ در ضمن آن فرد کافر در کار خود که ارایه می دهد دزدی نیز می کند و به مردم ضرر می زند، آیا اگر از او بدزدیم و مقداری از آن را به فقرا هم بدهیم جایز است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا خیانت در امانت نسبت به کفار و خائنان جایز است؟

خیانت در امانت

امانت چیست؟ «امانت» آن است که انسان مال خود را به دیگرى به منظور حفظ و نگهدارى بسپارد. امانت‌داری را از ویژگی‌های مۆمنان است. اسلام خیانت در امانت را بسیار نکوهش کرده و آن‌را علامت نفاق می‌داند. اگر کسى امانتی را بپذیرد، احکامی دارد، از جمله این‌که امانت‌دار و کسى که مال را امانت مى‌گذارد، باید هر دو بالغ و عاقل باشند و امانت‌دار باید در نگهدارى امانت کوتاهى نکند و هر وقت صاحب امانت از او بخواهد به او برگرداند.

سوال: آیا دزدی از کسی که برای او کار می کنیم و او کافر است و به خدا و رسول ناسزا می گوید جایز است؟ در ضمن آن فرد کافر در کار خود که ارایه می دهد دزدی نیز می کند و به مردم ضرر می زند، آیا اگر از او بدزدیم و مقداری از آن را به فقرا هم بدهیم جایز است؟

آنچه را که از تعالیم و آموزه های پیشوایان دین به ما رسیده، می گوید؛ کارگر و یا هر کس دیگری که مورد اعتماد فردی دیگر واقع شده و امانتی به او سپرده  شده، باید نسبت به طرف مقابل امانت دار باشد، حتی اگر خود آن فرد (کار فرما و...) این گونه نباشد، اعم از این که کافر، دزد و... باشد.

امام صادق از جدش امام علی (علیه السلام) چنین نقل می کند: "امانت را به صاحبش برگردانید، حتی نسبت به قاتل فرزندان پیامبران".ِ [1]

حضرتش در جایی دیگر فرمود: "شما را به تقوای الاهی سفارش می کنم و به باز گرداندن امانت و...، و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آهه) برای این آمده است. امانت را به کسی که شما را امین خود قرار داد برگردانید، خواه آن فرد مۆمن باشد یا کافر". [2]

پاسخ دفاتر مراجع تقلید، به مسئله دزدی از افراد کافر در کشورهای غیر اسلامی چنین است:

"تصاحب و غصب اموال غیر مسلمان در ممالک غیر اسلامی اگر در حال جنگ با مسلمین نباشند جایز نیست و اگر در حال جنگ با مسلمین باشند، بهتر است مسلمانان چنین کاری انجام ندهند". [3]

"اگر کفار با مسلمانان در حال جنگ باشند مانعی ندارد ولی در غیر حال جنگ جایز نیست و در حال صلح اموال آنها نیز محترم است". [4]

"جایز نیست مادامی که مال آن ها به هدنه [5] محترم باشد مگر در زمان جنگ که با اجازه خصوصی از حاکم شرع یا اعلان عمومی او مانعی ندارد". [6]

"با توجه به عوارض منفی که این کار دارد و باعث وهن اسلام و مسلمین می شود جایز نیست". [7]

پی نوشتها:

[1]   . کلینی، کافی، ج 5، ص 133، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1368 ش، " عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: قَالَ أَمِیرُ الْمُۆْمِنِینَ (ص) أَدُّوا الْأَمَانَةَ وَ لَوْ إِلَى قَاتِلِ وُلْدِ الْأَنْبِیَاءِ".

[2]   . همان، ج 2، ص 136، "وَ أُوصِیکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْوَرَعِ فِی دِینِکُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَار فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص أَدُّوا الْأَمَانَةَ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَکُمْ عَلَیْهَا بَرّاً أَوْ فَاجِرا".

[3] پاسخ شفاهی از دفتر آیت الله، خامنه ای (ایده الله).

[4]   پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)

[5] صلح.

[6]   پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)

[7]   پاسخ کتبی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اسلام کوئیست

مطالب مرتبط:

از امانت داری چه می دانیم؟

برکات دنیوی و اخروی امانت داری

خیانت در امانت نشانه ای از نفاق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.