تبیان، دستیار زندگی
همه ی ما به دنبال خوشبختی و رسیدن به عزت و سر بلندی هستیم ، اما برای رسیدن به این هدف باید ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها راه رسیدن به سربلندی


همه ی ما به دنبال سعادت و خوشبختی و رسیدن به عزت و سر بلندی هستیم؛ اما گاهی راه اشتباهی را برای رسیدن به این هدف انتخاب می کنیم.

سوال از خدا پاسخ از شما

الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْكَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُۆْمِنِینَ  أَ یَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا

همانان كه غیر از مۆمنان، كافران را دوستان [خود] مى‏گیرند. آیا سربلندى را نزد آنان مى‏جویند؟ [این خیالى خام است،] چرا كه عزّت، همه از آنِ خداست. (نساء، 139)

« عزت »، نیاز فطری انسان است ، « عزت طلبی » از نیاز های معنوی و روحی اوست ، و هر فردی به دنبال آن است . به عبارت دیگر هر انسانی برحسب نیاز فطری خود سعی دارد با تمسک به ابزاری ردای « عزت »  را بپوشد .

هرکسی با توجه به زیر بنای اعتقادی و فکری خود ، « عزت » را در چیزی می جوید و در همین راستا است که اگر انسان از اعتقادات درست وصحیحی برخوردار نباشد ، ممکن است، به جای دستیابی به « آب » به « سراب » برسد. او  با کوشش فراوان و تحمل زحمات زیاد ، نه فقط به عزت نمی رسد ، بلکه « ذلیل » وخواری را به دست می آورد  .

گاهی انسان برای یافتن « عزت » به خطا می رود ،و  زرق و برق ظاهری کشورهای غربی ، چشم او را خیره کرده وتصور می کند اگر زندگی خود را شبیه به آنها کند ،  و ظواهر آنها را کسب نماید ، به « عزت » می رسد .

مثلاً  سعی می کن مانند اروپایی ها غذا بخورد ؛ و به این کار فخر می کند. و برای آن که کار خودش را توجیه کند تلاش می کند با بیان این افتخار دیگران را نیز ترغیب به انجام آن کند. افرادی که ضعف بنیادی اعتقادی و فکری دارند نیز جذب این تبلیغات می شوند ؛ آن گاه با این جمله که « همه این جور غذا می خورند » یا آن که « اگر این گونه نباشم به من می گویند عقب مانده »  وجملات شبیه به این؛ آنقدر این بازار رقابت شبیه به کفار و اروپایی شدن داغ می شود که کم کم در برابر آنها احساس « حقارت » می کنند. به همین «حقارت » هم اکتفا نکرده و  دین و روش مرام آنها را بهتر می دانند.

به تعبیر قرآن ،بر اثر انجام این سوء رفتار ها ، آیات و حقایق الهی را منکر می شوند:

ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذینَ أَساۆُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها یَسْتَهْزِۆُنَ «سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جایى رسید كه آیات خدا را تكذیب كردند و آن را به مسخره گرفتند! (الروم : 10)

هرکسی با توجه به زیر بنای اعتقادی وفکری خود ، « عزت » را در چیزی می جوید و از همین راستا است که اگر انسان از اعتقادات درست وصحیحی برخوردار نباشد ممکن است که انسان ، به جای دستیابی به « آب » به « سراب » برسد

اعضای خانواده سعی می کنند روابط و تمام شئون زندگی خود را براساس  زندگی « کفار » شکل بدهند ؛ مثلاً : زن ومرد مسۆلیت ها وظایف خود را برحسب تساوی خلقت زن و مرد طراحی می کنند ؛ به عبارت دیگر فکر و رفتار « فمنیست » در خانه حاکم می شود . روابط والدین با فرزندان براساس « آزادی » مطلق پایه گذاری می شود .روابط دختر وپسر ازاین نوع فکر و تقلید بی نصیب نیست .

بعضی افراد کم  مایه برای این گونه افراد دلشان آب می شود ، ودائم افسوس آنها را می خورند که چرا زندگی ما مثل آنهانیست ؟

زبان حال آنها زبان حال قوم قارون است که قرآن این گونه بیان می فرماید:

فَخَرَجَ عَلى‏ قَوْمِهِ فی‏ زینَتِهِ قالَ الَّذینَ یُریدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظیمٍ «روزى قارون که با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها كه خواهان زندگى دنیا بودند گفتند: «اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستى كه او بهره عظیمى دارد!» (القصص : 79 ).

در آیه  فوق مشخصه افرادی که تحت تأثیر زرق وبرق قارون قرار می گیرند ، « دنیادوستی » آنهاست ؛ وآرزوی حالات ظاهری قارون را می کنند . این عده غافل از کفر وعذاب دنیا وآخرت قارون هستند . این گروه کمتر به حقیقت زندگی این گونه افراد نگاه می کنند که چقدر مشکلات روحی و روانی دارند ، چقدر خیانت ها در بین افراد خانواده رخ می دهد .زندگی خانوادگی آنها خالی از  « محبت »و  «صداقت »  است !!

عزت

خدای متعال عزت حقیقی را در بندگی خودش می داند می فرمایند : مَن كاَنَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَللهِ‏ الْعِزَّةُ جَمِیعًا «کسى كه خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا كه) تمام عزّت براى خداست »(فاطر ، 10)

خدا کسانی که این حقیقت را درک نمی کنند ، منافق می نامد : وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُۆْمِنِینَ وَ لَاكِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَعْلَمُونَ «آنها مى‏گویند: « در حالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مۆمنان است ولى منافقان نمى‏دانند!» (منافقون ،8)

از این رو این عده برای کسب عزت کاذب کفار ، آنها را به عنوان دوست والگوی خود قرار می دهند سعی دارند سبک زندگی خود را بدان گونه قرار دهند ؛ حتی وقتی بین قیاس این زندگی کفار و زندگی مۆمنین ، دوستی والگوی زندگی کفار را انتخاب می کنند .

خدا این گونه افراد را مورد خطاب قرار می دهد ومی پرسد که آیا نزد کفار عزت می طلبند ؟ (الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْكَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ مِن دُونِ الْمُۆْمِنِینَ  أَ یَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعًا) «همانان كه غیر از مۆمنان، كافران را دوستان [خود] مى‏گیرند. آیا سربلندى را نزد آنان مى‏جویند؟ [این خیالى خام است،] چرا كه عزّت، همه از آنِ خداست». (نساء، 139)

در خاتمه  کسانی که سبک زندگی خانوادگی واجتماعی خود را براساس زندگی کفار قرار می دهند ، باید زندگی خود را باز نگری نمایند و با تفکر، خود را از تلاش های سراب گونه نجات دهند . به نتیجه سبک زندگی آنها، در کشورهای اروپایی تفکر کنند ، و از خود باختگی در برابر زرق وبرق زندگی آنها خودشان را نجات دهند ، و به فطرت الهی خود باز گردند .

 غلامعباس سرشور خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

اولین راه حل، تنها راه حل نیست

انسان های ارزشمند عصر حاضر

نمی دونی،حرف نزن!

زندگی، هر روز بهتر از دیروز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.