تبیان، دستیار زندگی
مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هر چند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد که البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملی پر برکت‌تر از 40 روز باران!


مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هر چند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد که البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است.

حقوق

مسلمان باید در برابر قانون اسلامی خاضع باشد، هر چند اجرای آن به ظاهر، به زیان او باشد که البته در واقع و با نگاه عمومی به جامعه، به سود او و همگان است، از این رو رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: حدی (قانونی) که در زمین جاری شود موثرتر از شصت سال عبادت است.(1) در حدیث دیگری فرمودند: اجرای حدی از حدود الهی پربرکت تر از چهل روز بارش باران است.(2)

بر پایه حدیثی دیگر آن حضرت (صلی الله علیه و آله) از واسطه گری در تعطیل قانون الهی به شدت نهی می کرد و می فرمود: هر کس در اجرای قانون الهی واسطه گری کند تا مانع اجرای آن بشود خدای بزرگ او را در قیامت عذاب می کند.(3)

حضرت علی(علیه‌السلام) به مالک اشتر می فرمایند: حق را نسبت به هر کس، نزدیک باشد یا دور (خویشاوند یا بیگانه) رعایت و اجرا کن و در این باره شکیبا باشد و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار، هر چند این رفتار با خویشاوندان و اطرافیان باشد و عاقبت آن را با همه دشواری که دارد ملاحظه کن که سرانجام آن پسندیده و پایانش فرخنده و مبارک است.(4)

قانون در سیره پیامبر و امامان(علیهم السلام)

در سیره عملی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده است که زنی از قبیله ای سرشناس (بنی مخزوم) مرتکب گناهی شد و آن حضرت (صلی الله علیه و آله) دستور اجرای حد داد. اسامة بن زید نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و درخواست بخشش کرد. پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: به خدا سوگند اگر دخترم دزدی کند دست او را قطع می کنم و در اجرای حدود و قانون الهی هیچ فرقی میان مردم نمی گذارم. آن حضرت (صلی الله علیه و آله) در ادامه سیاست های نادرست و قانون گریزی امت های پیشین را نکوهید و چنین فرمودند: بدبختی های امت های پیشین در این بود که اگر فرد بلندپایه ای از آنان دزدی می کرد حکم خدا را درباره او جاری می ساختند.(5)

حضرت امیرمومنان(علیه السلام) به مالک اشتر می فرمایند: حق را نسبت به هر کس، نزدیک باشد یا دور (خویشاوند یا بیگانه) رعایت و اجرا کن و در این باره شکیبا باشد و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار، هر چند این رفتار با خویشاوندان و اطرافیان باشد و عاقبت آن را با همه دشواری که دارد ملاحظه کن که سرانجام آن پسندیده و پایانش فرخنده و مبارک است

رسول گرامی افراط و تفریط در اجرای قانون را برنمی تافت. از آن حضرت روایت شده است که فرمودند: روز قیامت حاکمی را می آورند که هنگام اجرای حدود الهی، یک تازیانه کمتر از حد معین شده زده است. در مقام بازخواست، می گوید: خدایا به خاطر رحمت بر بنده تو این کار را کردم. به او جواب داده می شود که یا تو نسبت به بندگان من مهربان تر از من هستی؟ سپس امر می کند وی را به تش بیفکنند. شخص دیگری را آورند که یک تازیانه زیادتر زده است و در مقام بازخواست می گوید: خدایا، به خاطر بازداشتن از معاصی تو چنین کردم. دستور داده می شود وی را نیز به تش بیفکنند.(گروهی از نویسندگان، محمد خاتم پیامبران، تهران، چ دوم، حسینیه ارشاد، 1375، ج 1، ص 394 )

در سیره امیرمومنان(علیه السلام) نیز آمده است که وقتی آن حضرت با درخواست مردم حکومت را پذیرفت در خطبه ای بر قانون گرایی خویش تاکید کرد و فرمود: بدانید اگر من درخواست شما را پذیرفتم با شما آن گونه رفتار می کنم که خود می دانم و به گفته گوینده و ملامت سرزنش کننده ای گوش نمی سپارم.(6)

آن حضرت (علیه السلام) وقتی با ضربت ابن ملجم ملعون در بستر افتاد فرزندان خویش را فراخواند و حدود الهی و عمل به قانون در رفتار با قاتلشان را به آنان گوشزد کردند و فرمودند: ای پس عبدالمطلب! شما را نبینم که خون مسلمانان را فراوان بریزید و بگویید که امیرمومنان (علیه السلام) کشته شد. بدانید که در برابر خون من جز کشنده من نباید کسی کشته شود. بنگرید! اگر من از این ضربت او به شهادت رسیدم او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام های او را نبرید.(7)

اخلاق و رسالت آن در حفظ قانون

تثبیت ارزشهای مثبت اخلاقی در روح و روان فرد، و احترامی که فرد به ارزشهای اخلاقی می‏گذارد، نوعی اطاعت و انقیاد روحی را در او به وجود آورده، وی را نسبت به رعایت قانون، مقیّد می‏سازد. فرد و جامعه اخلاق‏گرا و مۆدب، طبعاً به حفظ و رعایت قانون نیز گرایش دارد. این نکته هم از نظر عقل قابل پذیرش است و هم نمونه‏های ارزشمندی آن را تأیید می‏کند.

«هر فردی که خود را عاقلانه رهبری نماید، کم‏کم تغییرات عمیقی پیدا می‏کند. وقتی که جسم و جان بر وفق ساختمان خود ،عمل کرد، ثمرزاتر می‏شود، اطاعت از قوانین، حفظ حیات و ادامه نسل و تعالی روانی خود به خود تمام فعالیتهای بدنی و روانی را نیرومند می‏کند. این پیشرفت خصوصاً با پرورش سجایا و حسّ اخلاقی و اشراق و حس مذهبی و نوعدوستی و گذشت مشخّص است، در عین حال عقل روشنی می‏پذیرد.»(8)

پی نوشت ها:

1.مستدرک الوسایل،ج18

2.الکافی، ج7

3.دعائم الاسلام، ج2

4.نهج البلاغه، نامه 53

5.صحیح بخاری، ج4

6.نهج البلاغه، خطبه 92

7.نهج البلاغه، نامه 47

8.راه و رسم زندگی، ص145

فرآوری: محمدی                 

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : خبرگزاری شبستان ، برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات

سایت فرهنگ و معارف قرآن کریم

مطالب مرتبط:

آیا قوانین اسلام عملی هستند؟!

نهضت آزادی بخش اسلام

اسلام، دین سخت یا آسان؟!!

طلایه داران قانون مداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.