تبیان، دستیار زندگی
اعتیاد به رابطه رمانتیک وضعیتی است که در آن فرد درگیر عشق کسی می‌شود که رابطه با او را نادیده می‌گیرد و محبتی نسبت به او ابراز نمی‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتیاد به رابطه رمانتیک


اعتیاد به رابطه رمانتیک وضعیتی است که در آن فرد درگیر عشق کسی می‌شود که رابطه با او را نادیده می‌گیرد و محبتی نسبت به او ابراز نمی‌کند.

تنهایی

اعتیادهای رفتاری می توانند تمام زندگی فرد را مختل کند و آسیب جدی به روابط و آینده ی او بزند .ما در این مقاله چند نمونه از اعتیادهای رفتاری شایع را بررسی می کنیم.

آقای میم: « دیگه وقتی برای کارکردن برام نمانده بود. انگار یه نیرویی منو می‌کشوند پای بساط. وقتی به خودم می‌آمدم که کل سرمایه‌مو باخته بودم.... باز آن موقع هم نمی‌تونستم رفتارمو کنترل کنم. واقعاً نمی‌تونستم... »

این جمله کوتاه بخشی از وصف حال بیماری است که به اعتیاد به قمار مبتلا بوده است. قمار پدیده شومی است که در طی تاریخ گریبانگیر افراد ملل بوده است. ادیان مختلف بخصوص دین مبین اسلام پیروان خود را از نزدیک شدن به ورطه قمار نهی کرده‌اند. از تعداد افراد مبتلا به اعتیاد به قمار در کشور آمار خاصی در دست نیست، بنابراین پرداختن به این موضوع در این مقاله به معنای ادعای شیوع این مسئله در جامعه ما نیست بلکه متن حاضر صرفاً با هدف معرفی این پدیده به مخاطبان فهیم و انجام رسالت آگاهی‌افزایی عمومی به منظور کمک به پیشگیری اولیه از مسئله ارائه می‌شود. این استدلال درباره سایر اعتیادهای رفتاری که در این مقاله مطرح می‌شود نیز صادق است.

***

اعتیاد به رابطه رمانتیک، یکی از اعتیادهای رفتاری است که در متون تخصصی چندان شناخته شده نیست. با این وجود به دلیل مشاهده آن در برخی از افراد، ارزش معرفی را دارد. تعریف اعتیاد به رابطه رمانتیک آسان نیست چون رابطه عاشقانه موضوعی است که انسانها برای بقا به آن نیازمندند. البته معیارهایی وجود دارند که یک رابطه رمانتیک سالم را از نوع اعتیاد گونه آن متمایز می‌کنند. این معیارها شامل موارد زیر می‌باشند:

****اول اینکه در اعتیاد به رابطه رمانتیک، یک میل اجباری و مزمن برای جستجو و یافتن عشق رمانتیک وجود دارد.

****دوم اینکه در اعتیاد به رابطه رمانتیک، فرد حس امنیت، ارزشمندی، هدفمندی و هویت خود را وابسته به وجود فرد دیگر می‌بیند و باور دارد که عشق واقعی همه مشکلات را حل خواهد کرد، به همین دلیل به هر دری می‌زند تا چنین رابطه‌ای برقرار شود. چنانچه از شدت این رابطه کم شود، فرد احساس دلسردی و تعارض می‌کند.

****سوم اینکه اعتیاد به رابطه رمانتیک وضعیتی است که در آن فرد درگیر عشق کسی می‌شود که رابطه با او را نادیده می‌گیرد و محبتی نسبت به او ابراز نمی‌کند.

****چهارم اینکه این بیماران، افراد مورد علاقه را بالاتر از خود ارزشگذاری می‌کنند، این افراد مورد علاقه ممکن است شخصیتهای معروف مثل ستارگان هنری و ورزشی که هرگز از نزدیک آنها را ندیده‌اند باشد.

****پنجم اینکه تمرکز این بیماران بر افراد مورد علاقه‌شان وسواس‌گونه است به طوری‌که از دیگر جنبه‌های مهم زندگی به نفع برقراری رابطه صرف نظر می‌کنند.

****ششم اینکه این بیماران علیرغم پیامدهای ناخوشایند، همچنان به رفتار خود ادامه می‌دهند.

و****هفتم اینکه برخی از این بیماران وقتی درگیر یک رابطه اعتیادی نیستند می‌توانند به خوبی از خودشان مراقبت کنند هر چند وقتی که با عود چنین رابطه‌ای روبه‌رو می‌شوند به سرعت ظرفیت خودمراقبتی آنها کاهش می‌یابد.

در اعتیاد به رابطه رمانتیک، فرد حس امنیت، ارزشمندی، هدفمندی و هویت خود را وابسته به وجود فرد دیگر می‌بیند و باور دارد که عشق واقعی همه مشکلات را حل خواهد کرد، به همین دلیل به هر دری می‌زند تا چنین رابطه‌ای برقرار شود. چنانچه از شدت این رابطه کم شود، فرد احساس دلسردی و تعارض می‌کند

***

اعتیاد جنسی، یکی دیگر از اعتیادهای رفتاری است که با وجود عدم برخورداری از تشخیص رسمی در متون، با تلاش متخصصان و محققان به تعریفی اولیه دست یافته است. در اعتیاد جنسی، فرد مشخصاتی مانند:

-مشغولیت ذهنی پایدار نسبت به فعالیت جنسی،

-ناتوانی در تعدیل یا توقف رفتار علیرغم نتایج منفی ناشی از آن،

-افزایش تعداد و تنوع فعالیت جنسی در گذر ایام

- احساس پریشانی و تحریک پذیری در زمان محرومیت را نشان می‌دهد. اعتیاد جنسی به برقراری رابطه جنسیِ مستقیم محدود نمی‌شود و مواردی مانند پورنوگرافی، استفاده از چت و استفاده از تلفن را نیز در بر می‌گیرد. این افراد اغلب عزت نفس و احساس هویت ضعیفی دارند. یک بیمار مبتلا به اعتیاد جنسی، نسبت به کسی که با او رابطه برقرار می‌کند دلبستگی عاطفی ندارد، بلکه به دلیل احساس خوبی که رابطه جنسی در او به وجود می‌آورد، به تکرار آن می‌پردازد. مانند روندی که در دیگر انواع اعتیاد مطرح شد، در این بیماران نیز دیری نمی‌پاید که احساس خوب ناشی از رفتار اعتیادی جای خود را به احساس پشیمانی، احساس گناه و تلاشهای ناموفق برای تغییر می‌دهد. واژه "تلاش ناموفق" به معنای لاعلاج بودن این بیماری نیست. واقعیت این است که اعتیاد جنسی مانند همه انواع اعتیاد، با وارد شدن فرد بیمار به یک سامانه درمانی منظم و مداوم قابل درمان خواهد بود. به یاد داشته باشیم، اولین و اساسی‌ترین گام برای ورود به وادی سازنده درمان اعتیـــادهـــا، پذیرش وجود مشکل است.

راحله فلاح

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

حفظ زندگی زناشویی در اینترنت 

به کمک ما، ترک خواهید کرد

بحران هویت جنسی در ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.