تبیان، دستیار زندگی
اینکه چرا دروغ در جامعه این روزهای ما تا به این اندازه افزایش یافته و ردپای فریب در دالان های غالب روابط اجتماعی و خانوادگی دیده می شود، به عوامل جامعه شناختی بسیاری باز می گردد، عواملی که در نهایت شرایط را برای امپراطوری دروغ می گشاید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نابغه های دروغگو!

اینکه چرا دروغ در جامعه این روزهای ما تا به این اندازه افزایش یافته و  ردپای فریب در دالان های غالب روابط اجتماعی و خانوادگی دیده می شود، به عوامل جامعه شناختی بسیاری باز می گردد، عواملی که در نهایت شرایط را برای امپراطوری دروغ می گشاید.


سوال از خدا پاسخ از شما

به گزارش « تبیان»؛ این روزها هر کس مدعی شود در طول زندگی به واسطه دروغ مورد فریب قرار نگرفته و خودش هم در مناسبات روزمره تا به حال لب به دروغ باز نکرده است، در غالب موارد حقیقت ماجرا را نمی گوید. اینکه این روزها انگار دروغ از ازل با انسان همراه می شود و در امتداد تمام نفس ها، همراهشان است و انگار ارزشمندی راستی و صداقت آنطور که خداوند در آیه 87 سوره نسا به ان اشاره کرده اند؛ معبودى جز او نیست! و به یقین، همه شما را در روز رستاخیز -كه شكى در آن نیست- جمع مى‏كند! و كیست كه از خداوند، راستگوتر باشد؟ در میان آدم های این روزگار دیگر جایگاهی ندارد.

دروغی که ازخردسالی کلید می خورد

مهربد تنها 6 سال دارد اما زمانی که معلمش دلیل انجام ندادن تکالیف را از او می سپرد، چنان با مهارت سناریوی دروغین را برای توجیح این کم کاری به زبان می آورد که آموزگارش هم متوجه نمی شود که همه داستان هایی که مهربد در کنار هم قرار داده، دروغی بیش نیست! مهربدی که در این سن این چنین الفبای دروغ گفتن را مشق می کند، خدا می داند پس از گذشت بیست از عمرش ، چگونه می خواهد زندگی دیگران را با دروغ های تمام نشدن اش به خطر بیندازد.

دروغی که زندگی ها را تباه می کند

مریم 25 سال دارد اما ظاهرش خیلی بیشتر از این سن به نظر می آید، مریم هم از کسانی است که تجربه تلخی از دروغ شنیدن دارد، تجربه ای که باعث تباه شدن جوانی اش شده است. او در این خصوص می گوید: چهار سال پیش با مردی که در در ظاهر بسیار جنتلمن و همه چیز تمام به نظر می رسید، آشنا شدم و مدتی پس از این آشنایی به عقد او در آمدم، هنوز زمان زیادی از مراسم عقد نگذشته بود که متوجه شدم که هیچ کدام از ادعاهای شوهر من پیش از ازدواج درست نبوده است و در واقع او نه خانه دارد و نه خودرو و نه گذشته ای که دم از آن می زد.

در کنار عوامل اجتماعی مختلفی که در سالهای اخیر باعث افزایش دروغ  شده است، سریالهای شبکه های مختلف ماهواره ای که چند سالی است نبض مخاطبان ایرانی را در دست گرفته اند هم در افزایش دروغ و پنهانکاری بی تاثیر نبوده اند، سریالهای ترکیه ای که با محوریت دروغ و پنهانکاری و خیانت در روابط زناشویی ساخته و پرداخته شده اند و این روزها ردپایشان را می توان در تلویزیون های غالب ایرانی ها دید

وی ادامه می دهد: چون خودم به رغم مخالفت خانواده ام به این ازدواج تن داده بودم، کاری از دستم بر نمی امد و به اجبار زندگی مشترکم با او را آغاز کردم و پس از مدت کوتاهی متوجه شدم که او به مواد مخدر هم اعتیاد دارد در حالی که همه آزمایش های پیش از ازدواج نشان از پاکی او داشت.

وی ادامه می دهد: در نهایت پس از تحمل چند سال بدبختی مجبور شدم با یک فرزند، تن به جدایی بدهم و این روزها با اینکه سن و سالی ندارم، مجبورم خودم هزینه زندگی خود و فرزندم را  تامین کنم و دروغ گفتن یه نفر، باعث شد که جوانی و زندگی او تباه شود.

دروغی که دوستی ها را نبود می کند

علی 35 سال دارد و پس از سالها یکه تازی در بازار و کاسبی داغی که داشته، با دروغ و نارفیقی یکی از شرکایش، این روزها ورشکست شده است و پس از عمری کاسبی، مجبور است برای تامین معاش، مسافرکشی کند. او در این خصوص می گوید: مهرداد دوست 20 ساله من بود و من به اندازه چشم هایم به او اعتماد داشتم و روزی که چک سفید امضا به او می دادم، هیچ گاه به فکرم هم نمی رسید که او با نارفیقی چنین بلایی را به سر من بیاورد.

دروغ و خیانت آفت زندگی زناشویی
دروغ

احمد 33 سال دارد و این روزها در آتش دروغی که چند سال پیش به همسرش گفته است، می سوزد. وی در خصوص این تجربه تلخ می گوید: هفت سال پیش با فاطمه که دختر مهربان و زبیایی بود ازدواج کردم و دو سال بعد صاحب فرزند شدیم. همه چیز بر وقف مراد بود تا اینکه پای زن دیگری به زندگی من باز شد و من برای لحظه ای چشم بر زیبایی های زندگی ام بستم و اسیر هوسی کور شدم. وی ادامه می دهد: روزهای اولی که با دروغ همسرم را فریب می دادم تا به رابطه پنهانی ام برسم، فکر نمی کردم که روزی دستم رو شود اما در نهایت همسرم همه ماجرا را فهمید و با جدایی از من، حضانت فرزندم را برعهده گرفت.

وی ادامه می دهد: این روزها با اینکه چند سال از این ماجرا می گذرد من در آتش تنهایی خود کرده خودم می سوزم و هر چه تلاش می کنم همسرم راضی به بخشیدن من و بازگشت به زندگی نمی شود و الان متوجه شده ام که یک دروغ تا چه اندازه می تواند، خانمان برانداز باشد.

جامعه ای با محوریت دروغ

این که چرا دروغ در تمام اقشار و طبقات اجتماع بر گستره نفوذ خود را می افزاید، به عوامل بسیاری باز می گردد. زمانی که در جامعه ای دروغ از سطوح مدیریت جامعه به وفور یافت شود و مدیران سازمان های نهاد به راحتی هر چه تمام تر و بدون ترس از برملا شدن حقیقت، لب به دروغ می گشایند، مشخص است که دروغ گفتن در سایر سطوح هم کار دشواری نخواهد بود!

دروغی که مجازات قانونی ندارد

یکی از عواملی که باعث می شود دروغ با این حجم در سطح جامعه در حال گسترش باشد، این است که متاسفانه دروغ گفتن برای شخص دروغگو مجازات قانونی در پی ندارد به این معنا که در هیچ کجای قانون در برابر گناه دروغ گفتن، مجازات مشخصی مقرر نشده است و به همین دلیل بسیاری از افراد با توجه به اینکه ادعایشان در جایی ثبت نمی شود و هیچ مجازاتی تهدیدشان نمی کنند، برای حفظ جایگاه و حصول خواسته های نا به جایشان، زبان به دروغ می گشایند.

این که چرا دروغ در تمام اقشار و طبقات اجتماع بر گستره نفوذ خود را می افزاید، به عوامل بسیاری باز می گردد. زمانی که در جامعه ای دروغ از سطوح مدیریت جامعه به وفور یافت شود و مدیران سازمان های نهاد به راحتی هر چه تمام تر و بدون ترس از برملا شدن حقیقت، لب به دروغ می گشانید، مشخص است که دروغ گفتن در سایر سطوح هم کار دشواری نخواهد بود!

شبکه های ماهواره ای؛ رسانه هایی برای ترویج دروغ

در کنار عوامل اجتماعی مختلفی که در سالهای اخیر باعث افزایش دروغ  شده است، سریالهای شبکه های مختلف ماهواره ای که چند سالی است نبض مخاطبان ایرانی را در دست گرفته اند هم در افزایش دروغ و پنهانکاری بی تاثیر  نبوده اند، سریالهای ترکیه ای که با محوریت دروغ و پنهانکاری و خیانت در روابط زناشویی ساخته و پرداخته شده اند و این روزها ردپایشان را می توان در تلویزیون های غالب ایرانی ها دید.

ارتباطات مجازی آتش دروغ را داغتر می کند

یکی دیگر از عواملی که این روزها دایره دروغ را گسترده تر می کند، همه گیر شدن ارتباطات مجازی و اینترنتی در میان افراد است، ارتباطاتی که راه را برای راحت تر دروغ گفتن میان دو طرف رابطه می گشاید و طرفین بدون ترس از دیده شدن، با دروغ به سمت آغاز روابط پیش می روند.

رسانه های و مسئولان باید چاره ای برای رواج دروغ بیندیشند

با توجه به پیامدهای تکان دهنده ای که رواج دروغ بر پیکره خانواده ها و به تبع آن جامعه وارد می کند، مسئولان و مدیران رسانه ای باید راهی برای کنترل این روند روز به رشد  دروغ گویی و کم رنگ شدن جایگاه صداقت در میان مردم بیندیشند تا بار دیگر اصالت صداقت در میان آدم های این رنگ پر رنگ شود.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

کلاه‌برداری در سایت‌های همسریابی جوان

در وب سایت‌ها به دنبال همسر

دختران رایانه‌ای به‌عنوان همسر؟