تبیان، دستیار زندگی
این را همه می‌گویند که پولدارها، لزوماً آدم‌های خوشبختی نیستند؛ اما سوال این است: آیا می‌شود با پول کمتر، خوشبختی بیشتری را خریداری کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فكر می‌كنید شادی خریدنی نیست؟


این را همه می‌گویند که پولدارها، لزوماً آدم‌های خوشبختی نیستند؛ اما سوال این است: آیا می‌شود با پول کمتر، خوشبختی بیشتری را خریداری کرد؟


شادی، خوشحالی

در روانشناسی، حالتی وجود دارد به نام «افسردگی پس از خرید» که با سۆال «خب که چه؟» شروع می‌شود. این نوع افسردگی برای کسانی است که نمی‌توانند از پول خود طوری استفاده کنند که شاد شوند. افرادی که نمی‌دانند باید چگونه شادی را از آن خود کنند. البته نوعی افسردگی هم وجود دارد که خانم‌ها بیشتر با آن سر و کار دارند، حالتی که باعث می‌شود وقتی فرد ناراحت می‌شود و موضوع ناخوشایندی درگیرش می‌کند، به خرید روی بیاورد و بعد از آن کمی خوشحال شود. اما این پله اول است؛ وقتی که خرید انجام شد، بعد از یک دوره طولانی، به پله دوم یعنی همان افسردگی بعد از خرید می‌رسد. حالتی که با خودش می‌گوید: «این همه لباس دارم خب که چه؟ ماشین و خانه آنچنانی دارم خب که چه؟»

باید برای شاد شدن، از راه‌های موقت گذشت و راه‌های دائمی را انتخاب کرد. شادی یک مسئله کاملاً درونی است که با مدیریت قوی در بحران، قابل لمس است. پولتان هر قدر که باشد، شادی برای شما خریدنی است. هنوز هم می‌توانید به خرید بروید، اما باید ببینید که چطور خرید کنید تا خوشحال باشید،‌ از پولتان چگونه استفاده کنید تا لذت آن برای شما درونی شود. جیبتان هر قدر چاق یا لاغر باشد، می‌توانید خوشحال باشید، فقط کافی است این 10 راه را به خاطر بسپارید.

به جای خرید وسایل، تجربه بخرید!

آدم‌ها خیلی سریع خودشان را با شرایط جدید وفق می‌دهند. روانشناسان می‌گویند شادی برگرفته از یک شرایط جدید است که طول عمر کوتاهی دارد، اما تجربیات می‌توانند در لحظه لذت‌بخش باشند. اگر خاطرات را رها کنید یک منبع شادی طولانی‌مدت را به خود هدیه کرده‌اید. بعد از صرف زمان برای انتخاب رنگ پارکت کف خانه‌تان متوجه می‌شوید که بعد از یک مدت، این هم جزو خاطره‌هایی می‌شود که خیلی زود فراموشش می‌کنید؛ اما در مقابل، خاطره دیدن یک بچه چیتا طی یک سفر سیاحتی، تا مدت‌ها شادی را برایتان فراهم می‌کند.

بخرید و در آینده به فکر استفاده از آن باشید

خوشحالی‌های به تعویق افتاده، به درد می‌خورند. اینکه بدانی برای آینده نزدیک، شادی را ذخیره کرده‌ای، حس خوبی دارد. شادی را به تعویق بیندازید و انتظارش را بکشید. بلیت برنامه‌ای را که دوست دارید، برای 2 هفته آینده پیش‌خرید کنید. به وجود آوردن امیدهای کوچک برای هر کسی، انگیزه ایجاد می‌کند و باعث می‌شود وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید یک موضوع شادی‌آور و انتظاری شیرین برای آن اتفاق، ته دلتان وجود داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید شادی خریدنی نیست، اشتباه می‌کنید!

سخت نگیرید!

آدم‌ها خیلی زود از اسباب جدید خسته می‌شوند، چه با یک میلیون تومان وسیله‌ای خریده باشید، چه با صد هزار تومان. نمی‌گوییم این دو هیچ فرقی با هم ندارند، اما در اغلب موارد، این تفاوت واقعاً به اندازه تفاوت قیمت آن‌ها نیست؛ بنابراین لزومی ندارد خیلی غصه چند سال بعد را بخورید که آیا تا آن موقع این وسیله کار می‌کند یا نه. به همین دلیل بعضی‌ها معتقدند که هزینه کردن برای ضمانت‌ها و بیمه هم پول دور ریختن است. وقتی وسیله‌ای را می‌خریم، ممکن است خیلی زود پشیمان شویم و بیمه کردن هم چیزی از آن حس پشیمانی کم نکند. روانشناسان نکته جالبی را گوشزد می‌کنند: «مشتری‌ها همیشه با نیت اینکه در آینده پشیمان نشوند، خرید می‌کنند، در صورتی که آن‌ها از قابلیتی در مغزشان بی‌اطلاع هستند؛ قابلیتی که باعث می‌شود ناراحتی را فراموش کنیم، به طور رایگان برای ما قابل استفاده است!»

به جای کمک به خود، به دیگران کمک کنید

روانشناسان با گرفتن نمونه از جامعه آماری، ثابت کرده‌اند آدم‌هایی که برای دیگران هدیه می‌خرند، یا در خیریه‌ها شرکت می‌کنند، نسبت به بقیه خوشحال‌تر هستند. اینکه بتوانید دیگران را دوست بدارید و کمتر به خودتان فکر کنید، شادی را برایتان فراهم می‌کند. پول خرج کردن برای دوست، نامزد یا همسر، احساس مثبتی ایجاد می‌کند. همچنین با کمک به دیگری در خیریه‌ها، احساس رضایت کسب می‌کنید. خلاصه می‌توان گفت که پول خرج کنید و بگذارید دیگران خوشحال شوند.

لذت بردن

چندین خوشی کوچک، بهتر از یک لذت بزرگ است

آن طور که روانشناسان ادعا می‌کنند، شادی، با تجربه‌های کوچک و مثبت در ارتباط است. تجربه‌های کوچک و پرهیجانی که حس خوب به شما می‌دهد. این تجربه‌های کوچک می‌تواند خوردن غذا در یک رستوران باشد، همراه کسانی که دوستشان دارید، و می‌تواند خریدن دو بلیت کارتینگ برای شما و همسرتان بوده باشد. به همه این حس‌ها احترام بگذارید چون به شما شادی را هدیه می‌کنند. حسی که این تجربه‌ها به شما می‌دهند، می‌تواند به مراتب بزرگ‌تر از شادی خریدن ماشین یا یک تلویزیون خانگی بزرگ باشد. شاد بودن را باید تجربه کرد.

به چیزهایی که تا به حال فکر نکرده‌اید و برایتان مهم است،‌ فکر کنید

یکی از پیشنهادهای روان‌شناسانه، یک تئوری عجیب بوده که نظر خیلی‌ها را جلب کرده؛ اینکه اول اشتباه فکر کنید تا طعم لذت راه درست را بچشید! اینکه ابتدا دنبال خریدن ماشین و وسایل خانه باشید هم بد نیست. اینکه پولتان را برای مد روز و دکوراسیون خانه خرج کنید، راه اشتباهی است؛ اما بد نیست که امتحان شود. این تئوری این‌طور شروع می‌شود که اگر بیش از حد به خرید وسایل جدید فکر کنید، مثل خریدن ماشین دنده اتوماتیک،‌ گوشی با آخرین تکنولوژی، طلا و... بعد از مدتی متوجه می‌شوید که با این‌ها نمی‌توانید شادی را بخرید. وقتی شاد می‌شوید که کاری غیر از کارهای همیشگی انجام دهید.

خرید اقساطی را فراموش کنید

بدترین راه این است که وسیله‌ای را قسطی بخرید و آن را مصرف کنید و مدت‌ها به پرداختن هزینه آن مشغول شوید. خرید اقساطی را برای همیشه فراموش کنید و نقد بخرید؛ ممکن است با این روش صاحب وسایل زیادی شوید، اما آیا با داشتن آن‌ها می‌توانید شادی را هم داشته باشید؟ تمام شادی‌ای که از خریدن اقساطی وسایل به دست می‌آورید،‌ موعد پرداخت قسط نابود می‌شود. خرید اقساطی و گرفتن وام‌های سنگین برای خریدن آرزوهای بزرگتان، فرصت زندگی کردن در زمان حال را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود در زمان آینده زندگی کنید.

آدم‌هایی که برای دیگران هدیه می‌خرند، یا در خیریه‌ها شرکت می‌کنند، نسبت به بقیه خوشحال‌تر هستند. اینکه بتوانید دیگران را دوست بدارید و کمتر به خودتان فکر کنید، شادی را برایتان فراهم می‌کند.

مقایسه قیمت‌ها را کنار بگذارید

مقایسه، همیشه شادی را از شما می‌گیرد، چه مقایسه کردن ثروتتان با ثروت دیگری باشد، چه مقایسه قیمت دو لباس در یک مغازه. خودتان را محدود نکنید و اگر فکر می‌کنید که با خرید چیزی که روی پیشخوان مغازه است خوشحال می‌شوید، آنجاست که باید پولتان را خرج کنید. به این فکر نکنید که شاید در جایی دیگر بتوانید مشابه آن را پیدا کنید. به این فکر نکنید که ممکن است بعدها ارزان‌تر شود. اگر می‌دانید که چشمتان روی آن می‌ماند، بخرید و بدانید که آن وسیله تنها برای شما ساخته شده است.

از جمع پیروی کنید

انسان، موجودی اجتماعی است. اینکه او به تنهایی شاد باشد، معنا ندارد. شادی فرد به شادی جمع وابسته است. شادی‌های جمعی در سفرهای گروهی معنی می‌شود، یا اینکه با دوستان خانوادگی‌تان به سینما بروید. در این بین، وقتی شادتر هستید که نظر جمع را به نظر خود ترجیح بدهید. نظری که متعلق به همه شما باشد، باعث همدلی می‌شود. البته باید گفت جمعی را انتخاب کنید که کمترین اختلاف نظر را با آن‌ها داشته باشید. اگر نظر دوستانتان زمین تا آسمان با شما فرق کند، نه تنها خوشحال نمی‌شوید، بلکه باعث می‌شود که در طول آن سفر، دورهمی یا مهمانی، خودتان را سرزنش کنید و از شادی دور بمانید.

مجله سیب سبز


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: SPYP61_

برگرفته از انجمن: روانشناسی

مطالب مرتبط:

فواید شاد بودن چیست؟

شاد کردن دیگران در بدترین شرایط

لبخندی به وسعت همه عمر بزن!

7 دلیل دوری شما از شادی

راه حلی برای خندان و خوشحال نشان دادن مردم

فواید لبخند زدن در محل‌ کار