تبیان، دستیار زندگی
عبدالحسن برزیده با انتقاد شدید نسبت به حذفیات اولین قسمت از سریالش با عنوان «خلسه» که از شامگاه شنبه به روی آنتن رفت، گفت: دوستان ما در تلویزیون درک درستی ندارند که به پخش آثار نظارت کنند. تلویزیون با سانسورهایش رسما دارد به جامعه خیانت می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریالم سانسور شد


عبدالحسن برزیده با انتقاد شدید نسبت به حذفیات اولین قسمت از سریالش با عنوان «خلسه» که از شامگاه شنبه به روی آنتن رفت، گفت: دوستان ما در تلویزیون درک درستی ندارند که به پخش آثار نظارت کنند. تلویزیون با سانسورهایش رسما دارد به جامعه خیانت می‌کند.

 عبدالحسن برزیده

این کارگردان  با انتقاد شدید نسبت به حذفیات اولین قسمت از سریالش با عنوان «خلسه» که از شامگاه شنبه به روی آنتن رفت، گفت: دوستان ما در تلویزیون درک درستی ندارند که به پخش آثار نظارت کنند. تلویزیون با سانسورهایش رسما دارد به جامعه خیانت می‌کند.دوستان ما در تلویزیون آدم‌هایی با نگاه‌های قدیمی هستند که متاسفانه مسئولان صداوسیما شده‌اند.

وی افزود: اولین قسمت «خلسه»  (27 اردیبهشت ماه) از شبکه دو سیما به روی آنتن رفت که به شدت قلع و قمع شده بود و چیزی از سریال باقی نمانده بود‌، آنقدر از سریال زده شده بود و طوری سانسور شده بود که سریال تیکه و پاره شده بود و پرش داشت.

این کارگردان ادامه داد: دلیل این اتفاق هر چه باشد، منطقی نیست؛ چرا که می‌توانستند کلا سریال را پخش نکنند‌، نه اینکه زحمات یک گروه را به هدر بدهند‌ و صداوسیمای عریض و طویل برای خودش ارزش قائل نباشد و فکر کند که مخاطب هم نمی‌فهمد و در عین حال ادعای کار فرهنگی کند.

برزیده که قسمت‌هایی از «دولت مخفی» را کارگردانی کرده بود، خاطرنشان کرد: صداوسیما باید برای شبکه دو فکری کند؛ چراکه از این گونه اتفاقات در این شبکه زیاد می‌افتد مطمئنا «دولت مخفی» هم می‌تواند دچار چنین مشکلی شود. اینگونه کارها انگیزه را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ما رغبت کار کردن را از دست بدهیم. دلایل آقایان هم هر چه که باشد حق ندارند بدون رضایت سازنده و در نظر گرفتن فهم مخاطب یک اثر را سانسور کنند و به شکل زننده‌ای پخش کنند.

وی معتقد است: رزق و روزی من دست خداست و معتقدم این آقایان باید خودشان را اصلاح کنند یا بروند و افراد با درک بیشتری به جای آنها بیایند و یا اینکه ما سازندگان قید فرهنگ را بزنیم.

کارگردان «خلسه» درباره سانسور این سریال نیز توضیح داد: قصه ما یک موضوع اجتماعی دارد‌، حدود پنج سال پیش که آقای فرجی مدیر شبکه دو بود‌، از آنجا که ایشان فرد باز و به‌روزی هستند،‌ یکسری قصه‌ها را برای ساخت تصویب کردند که یکی از آن‌ها قصه‌ی «خلسه» بود.

او خاطرنشان کرد: این سریال درباره معضلات اجتماعی و جوانان است‌، شاید ما یکسری از روش‌ها را که در جامعه وجود دارد قبول نداشته باشیم ولی باید نشان دهیم و آنها را نقد کنیم منتها یکسری از دوستان تحمل دیدن این معضلات را در جامعه و همچنین نشان دادن آنها را در تلویزیون ندارند این تحمل و فهم باید در مسئولان فرهنگی کشور بالا برود که وقتی ما یک معضل اجتماعی را نشان می‌دهیم ناگزیر از طرح آن هستیم.

صداوسیما باید برای شبکه دو فکری کند؛ چراکه از این گونه اتفاقات در این شبکه زیاد می‌افتد مطمئنا «دولت مخفی» هم می‌تواند دچار چنین مشکلی شود. اینگونه کارها انگیزه را از بین می‌برد و باعث می‌شود که ما رغبت کار کردن را از دست بدهیم.

برزیده همچنین بیان کرد: ما باید موضوعات و معضلاتی را که در جامعه وجود دارد مطرح کنیم وگرنه چیزی درست نمی‌شود کماینکه نشده است و از سال‌ها پیش تاکنون در فرهنگ و اخلاق سیر نزولی داشتیم.

کارگردان «خلسه» با اشاره به اینکه رسانه‌ها وظیفه تربیتی را هم برعهده دارند، گفت: متاسفانه در تلویزیون این بخش از وظیفه فدای یکسری از تملق‌ها و چابلوسی‌ها شده است. پس لازم است که یکی بگوید تلویزیون رسما به جامعه دارد خیانت می‌کند؛‌ امیدوارم جلو این خیانت گرفته شود.

اپیزود «خلسه» بخشی از مجموعه تلویزیونی «راه شیری» است که سال‌ها قبل برای پخش از تلویزیون ساخته شده است.

«خلسه» درباره زندگی وکیلی خوش نام به نام عظیمی است که همیشه در پرونده های قضایی موفق بوده اما به طور اتفاقی با موضوع قتل زنی به نام «هما» که توسط پسرش به قتل رسیده، روبرو می شود.

امین تارخ نقش «عظیمی» را بازی می کند. هم چنین از دیگر بازیگران «خلسه» می توان به رامین راستاد، حنانه شهشهانی، لیلی تقوی، نگین معتضد، آیدا فقیه‌زاده، یاشا رستمی، مرتضی کاظمی، سیامک اشعریون، مجید عبدالعظیمی، فرامرز روشنایی و شهبال خاتمیان اشاره کرد.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : ایسنا

مطالب مرتبط:

مثل هیچ کس برزیده در خانه های قدیمی 

تلویزیون و جنگ