تبیان، دستیار زندگی
وقتی برای چند دقیقه در اینترنت جستجو می‌کنید، چندین بار بدون اینکه بدانید از سرور نام‌های دامنه یا DNS: DomainNameServer استفاده می‌کنید. DNSبزرگترین بانک اطلاعاتی جهان است و بدون آن کار اینترنت تا حدودی مختل می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبدیل نام به آدرس با DNS(٢)


DNSها همواره دو کار را انجام می‌دهند: درخواست‌های کامپیوتر‌ها و کاربران برای ترجمه آدرس‌ها به IP را پاسخ می‌دهند و درخواست‌های DNSهای دیگر برای ترجمه آدرس‌ها را پاسخ می‌دهند. هر سازمانی که دارای یک شبکه کامپیوتری است حداقل مجهز به یک سرور مرکزی است که پرس و جوهای DNS را کنترل و سازماندهی می کند.

تبدیل نام به آدرس

قسمت اول

در صورتی که به دنبال راهی برای افزایش سرعت مرورگر خود هستید و یا این که می خواهید لود شدن صفحات با سرعت بیشتری انجام شود می توانید از DNS عمومی گوگل و یا Google Public DNS استفاده کنید و به آسانی آن را به روتر یا کامپیوتر خانگی خود اضافه کنید.

برای اضافه کردن این ویژگی بر روی Network در ویندوز 7 خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. در صورتی که نمی دانید گزینه Network در کجا قرار دارد می توانید عبارت Network and Sharing Center را در کادر جستجوی منوی استارت وارد کنید.

پنجره Network باز می شود و از گوشه سمت چپ آن گزینه Change adapter settings را انتخاب کنید. حال بر روی Local Area Connection کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در صورتی که از اتصالات بی سیم استفاده می کنید بر روی Wireless Network Connection کلیک راست کنید و Properties را برگزینید.

بر روی Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) دابل کلیک کنید و یا این که راست کلیک و Properties را انتخاب کنید. از آنجایی که IPهای استفاده شده در سایت های ما 32 بیتی هستند به IPV6 کاری نداریم.

در پنجره باز شده می توانید قسمت مرتبط با تنظیمات DNS را مشاهده کنید. اگر گزینه های غیر فعال هستند گزینه Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید تا بتوانید تنظیمات را اعمال کنید.

در هر دو قسمت Preferred و Alternate هر آدرسی را که وارد کنید به گفته گوگل شما می توانید با آن ها تبادلات لازم را انجام دهید اما توصیه می شود از دو آدرس یکسان استفاده نکنید چرا که اگر مشکلی رخ دهد هر دو آدرس از کار می افتند.

می توانید آدرس ها را به شکل زیر وارد کنید:

Preferred DNS Server: 8.8.8.8

Alternate DNS Server: 8.8.4.4

حال OK کرده و سیستم خود را Reboot کنید. زمانی که مرورگر خود را باز می کنید مطوئن شوید که همه چزی سر جای خودش است مثلا بتوانید bookmarked که قبلا انتخاب کرده را ببینید.

برای ان که ببینید مرورگر شما به خوبی کار می کند یا نه، آدرسی را که از درستی و اتصال آن مطمئن هستید وارد کنید و ببینید سایت را به درستی نمایش می دهد یا نه؟ مثلا می توانید آدرس http://208.43.115.82 را وارد کنید.

در صورتی که به دنبال راهی برای افزایش سرعت مرورگر خود هستید و یا این که می خواهید لود شدن صفحات با سرعت بیشتری انجام شود می توانید از DNS عمومی گوگل و یا Google Public DNS استفاده کنید و به آسانی آن را به روتر یا کامپیوتر خانگی خود اضافه کنید

حال که ای تنظیمات را به درستی انجام داده به سراغ تنظیمات مدیریتی روتر خود بروید. ممکن است روترها متفاوت باشند اما اصل کار یکسان است. مرورگر خود را باز کرده و آدرس 192.168.2.1 را وارد کنید. این ادرس برای یک روتر بی سیم Belkin است که ممکن است در روترهای دیگر مختلف باشد.

پسورد خود را وارد کرده و بخش DNS settings را پیدا کنید. در این مثال این بخش در زیر قسمت Internet WAN قرار دارد. حال در بخش تنظیمات DNS روتر، آدرس های DNS که در ویندوز خود وارد کرده اید را وارد کنید. فراموش نکنید که آدرس ها نباید یکسان باشند. بعد از آن تنظیمات اعمال شده را apply کرده و روتر خود را Reboot  کنید.

کاربرانی که از سیستم عامل Ubuntu لینوکس استفاده می کنند نیز می توانند این ویزگی را به روتر خود اضافه کنند. برای این کار به بخش System \ Preferences \ Network Connections رفته و بخش Ethernet یا Wireless را انتخاب کنید. بر روی تب IPv4 Settings کلیک کرده و کادری که با تیتر Method مشخص شده را بر روی Automatic (DHCP) address only تنظیم کنید.

تبدیل نام به آدرس

در قسمت DNS Servers ابتدا آدرس DNS که مربوط به بخش Preferred است را وارد کنید، سپس یک space( فاصله) بزنید و آدرس Alternate را نیز وارد کنید. بر روی Apply کلیک کرده، مشاهده می کنید که از شما پسورد می خواهد، پسورد سیستم خود را وارد کنید و بر روی Authenticate کلیک کنید تا عمل احراز هویت انجام شود.

OpenDNS نیز عملیات فیلتر کردن وب سایت ها را به صورت اختیاری در دسترس کاربران قرار می دهد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید دسترسی به سایتی را فیلتر کنید می توانید تنظیمات را به گونه ای انجام دهید که به جای اتصال به آدرس IPصفحه مورد نظر یک پیغام “Blocked”‌ ظاهر شود. این مورد نیز می تواند مزیتی برای سرورهای DNS به شمار آید.

OpenDNS یک جایگزین باور نکردنی برای سرور DNS ارائه دهنده سرویس اینترنت شما است و همان کار که ترجمه نام دامنه به آدرس IP است رابه خوبی انجام می دهد. OpenDNS نه تنها مرورگر را سریع تر می کند بلکه بسیاری از ویژگی های اضافی ارائه شده را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد.

OpenDNS رایگان بوده و نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزاری وجود ندارد. همچنین یک سری از ویژگی ها از قبیل حفاظت فیشینگ، مسدود کردن دامنه، مسدود کردن سایت هایی که مربوط به بزرگسالان بوده و اجازه دسترسی برای کودکان را فراهم نمی آورد. در صورتی که بخواهید از این قابلیت استفاده کنید به راحتی می توانید آن را به روتر خود اضافه کنید.

تبدیل نام به آدرس

برای انجام این کار مرورگر خود را باز کرده و به آدرس روتر خود بروید. این ادرس معمولا 192.168.1.1 است. بعد از آن برای دسترسی به تنظیمات مدیریتی می بایست نام کاربری(user name) و پسورد را وارد کنید که این دو گزینه برای هر روتری با توجه به شخص استفاده کننده می تواند نتفاوت باشد اما اگر تا به حال ان را تغییر نداده اید می توانید Admin را امتحان کنید. حال صفحه تنظیمات باز شده و در قسمت های static DNS که مربوط به تنظیمات دستی است به ترتیب در static DNS1 عدد 208.67.222.222 و در static DNS2 عدد 208.67.220.220 را وارد کرده و آن را ذخیره کنید.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Easily Add OpenDNS To Your Router What is DNS?”‌ Chris Hoffman”‌

howtogeek