تبیان، دستیار زندگی
حسین پرتوی، هنرمند کشورمان ، که یکی از ماندگارترین عکس های انقلاب را با دوربینش ثبت کرد، در روز 28 اردیبهشت چشم از جهان فروبست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عكاس «بیعت همافران با امام» درگذشت


حسین پرتوی، هنرمند کشورمان ، که یکی از ماندگارترین عکس های انقلاب را با دوربینش ثبت کرد، در روز 28 اردیبهشت چشم از جهان فروبست.

حسن پرتوی

عکاسی که یکی از ماندگارترین عکس های دوران انقلاب را ثبت کرد، در سال های گذشته خانه نشین شد و با دستگاه تنفسی روزگار گذراند. در این مدت تنها اعضای خانواده و برخی از همکارانش همدم تنهایی های او بودند مگر اینکه ماه بهمن برسد و در خلال جشن های مربوط به پیروزی انقلاب، یادی از او شود، چون او یکی از عکاسانی بود که پیش از انقلاب با ثبت لحظات آن دوره، حوادث آن روزها را در حافظه تاریخی ایرانیان ماندگار کرد که از جمله آنها می توان به عکس مربوط به بسته شدن فرودگاه توسط نظامیان به فرمان بختیار در چهارم بهمن ماه1357، عکس مربوط به اعدام سران حکومت پهلوی در دبیرستان های علوی و رفاه و عکس مربوط به ورود امام خمینی(ره) به ایران در فرودگاه مهرآباد 12بهمن1357 اشاره کرد.

با همه اینها آنچه در خاطر بسیاری از ایرانیان مانده و می توان از آن به عنوان یکی از ماندگارترین عکس های دوران انقلاب نام برد، تصویری از دیدار همافران با امام خمینی(ره) است. این عکس نه تنها در همان دوران بلکه در سال های بعد نیز به عنوان یکی از شناسنامه های کاری پرتوی مورد توجه قرار گرفت اما مثل خیلی دیگر از اتفاقات این کشور، این توجه ها به فراموشی سپرده شدند تا آنجا که تنها بهانه برای یاد پرتوی، مراسم های سالانه دهه فجر بودند.

بهمن که می رسید انگار یکباره همه به یاد او می افتادند، به سراغش می رفتند و حال پرتوی را از خانواده اش جویا می شدند، در این میان بازار دید و بازدید مسوولان مختلف دولتی نیز گرم بود. هریک به بهانه احوالپرسی از پرتوی به خانه اش می رفتند، گزارش و عکس خبری تهیه می شد و گاهی هم وعده ای مبنی بر حمایت های مادی و معنوی برای تامین هزینه های درمان، اما بعد از آن بار دیگر تا دی و بهمن سال بعد نه خبری از وضعیت او منتشر می شد نه نشانه ای برای پیگیری وعده های داده شده بود که اگر حمایتی هم صورت می گرفت آنقدر محدود بود که برای مدتی کوتاه جوابگوی هزینه ها می شد. هرچند همسر و پسر پرتوی طی این سال ها بدون چشمداشتی از او مراقبت کردند اما این کم توجهی ها گاهی از چشمان پوشیده نمی ماند. سیاوش پرتوی، فرزند این عکاس در بازدید مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت که سال گذشته انجام شد، گفته بود: «در روزی مانند 19بهمن و در دهه های فجر مدیران زیادی به خانه پدرم می آیند و از حمایت سخن می گویند ولی چه سود که 19بهمن تمام می شود و باز روز از نو روزی از نو؛ حسین پرتوی و خانواده اش می مانند و مخارج سنگین بیماری این عکاس هنرمند و قهرمان و البته صفحات بسیار روزنامه ها در مورد حمایت از ما.»

زندگینامه پرتوی

حسین پرتوی متولد سال1321 در اردبیل بود. او پس از گذراندن دوران کودکی اش در این شهر به همراه خانواده خود به تهران مهاجرت کرد و پس از گذراندن دوران تحصیل در روزنامه کیهان مشغول به کار شد. در سال1338 نیز به صورت حرفه ای با عکاسی ورزشی کار خود را شروع کرد و طی سال های جنگ ایران و عراق به عنوان دبیرسرویس عکس روزنامه کیهان فعال بود. پرتوی پس از 31سال کار در روزنامه کیهان در 27شهریور1368 بازنشسته شد و به دلیل دوستی و علاقه ای که به پروفسور حسابی داشت با قسمت فرهنگی بنیاد حسابی همکاری خود را شروع کرد.

با همه اینها آنچه در خاطر بسیاری از ایرانیان مانده و می توان از آن به عنوان یکی از ماندگارترین عکس های دوران انقلاب نام برد، تصویری از دیدار همافران با امام خمینی(ره) است. این عکس نه تنها در همان دوران بلکه در سال های بعد نیز به عنوان یکی از شناسنامه های کاری پرتوی مورد توجه قرار گرفت اما مثل خیلی دیگر از اتفاقات این کشور، این توجه ها به فراموشی سپرده شدند تا آنجا که تنها بهانه برای یاد پرتوی، مراسم های سالانه دهه فجر بودند.

پیام تسلیت ارتش جمهوری اسلامی

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور پیامی درگذشت حسین پرتوی - از عکاسان باسابقه انقلاب اسلامی - را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

«پیوند الهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با امام راحل (ره) و انقلاب در سالیان دور همراهان بسیاری را در کنار خود به یادگار نگاه داشته بود. پیوندی که در روز میثاق کارکنان نیروی هوایی با بنیانگذار کبیر انقلاب در 19 بهمن ماه سال 1357 به اوج خود رسید و تا امروز نیز ادامه دارد.

در این میان یکی از هنرمندانی که در روز رۆیایی بیعت کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) خاطره‌ساز شد، حسین پرتوی عکاس پیشکسوت کشورمان بود. او که عمر خویش را صرف هنر عکاسی کرد و تصاویر مشهور او از جریان انقلاب اسلامی در ذهن همگان ثبت شده است، با عروج آسمانیش در روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه، نه تنها دلاورمردان نیروی هوایی، بلکه تمامی عاشقان امام (ره) و انقلاب را اندوهگین کرد.

حسین پرتوی عکاس تصویر معروف دیدار کارکنان نیروی هوایی ارتش با امام راحل در روز پیوستن کارکنان این نیرو به صفوف پرشور مردم ایران، پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری از میان ما رفت؛ به حق که باید او و همقطارانش را از جمله تأثیرگذارترین افراد در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران خواند.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پرواز آسمانی این پیشکسوت عرصه هنر را به جامعه رسانه ای کشور بخصوص خانواده این عزیز تسلیت می‌گوید.»

پیام تسلیت انجمن عکاسان

هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در پیامی درگذشت حسین پرتوی را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است:

«انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب، همافرها، پرتوی، پیروزی انقلاب، کوتاه ترین تعریف از مردی است که بزرگترین اتفاق قرن را در کشور ایران به ثبت رساند و برای همیشه ماندگار کرد.

عبدالحسین پرتوی مردی از خطه اردبیل که خوش رویی و معرفت او در میان تمامی نسل مطبوعاتی دوران خود و نسل بعد آن زبان زد است، او لحظه های بسیاری را از تاریخ ایران قبل و بعد سال 57 بدون هیچ کم و کاستی آنگونه که بود به تصویر کشید، تلاش وی همانند همکاران عکاسش فقط برای انجام وظیفه در طول دوره حرفه ای اش دیده می‌شود.

عکس دوران جنگ را در کیهان مدیریت کرد، پس از بازنشستگی به دعوت دکتر حسابی به بنیاد حسابی برای کمک فرهنگی رفت، عضو موثر هیات موسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بود، ...

حسن پرتوی

و اینک پس از 8 سال عبدالحسین پرتوی:

تخت بیمارستان، تخت منزل، دستگاه اکسیژن، و امروز پایان، سرنوشت او در حیاتش بود.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ضایعه در گذشت هنرمند عکاس رسانه ای را به جامعه مطبوعاتی ایران تسلیت عرض نموده برای همسر و فرزندان بویژه سیاوش پرتوی که سالهای اخیر تیمار دارش بودند صبر و اجر الهی خواهان است.»

تسلیت مرکز هنرهای تجسمی برای درگذشت پرتوی

مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی ضایعه درگذشت هنرمند عکاس، حسین پرتوی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: عکس‌های حسین پرتوی لحظه‌های مهمی از تاریخ کشور و رویدادهای انقلاب اسلامی را ثبت کرده است و چند دهه فعالیت مستمر و موثر در عرصه عکاسی خبری و عکس های تاثیرگذار نام و یاد پرتوی را همیشه ماندگار خواهد کرد.

مرکز هنرهای تجسمی در ادامه این پیام آورده است: درگذشت حسین پرتوی را به خانواده محترم اش، جامعه عکاسی و مطبوعاتی تسلیت می گوییم و برای آن زنده یاد مغفرت الهی را از خداوند متعال خواستاریم.

پیکر مرحوم حسین پرتوی روزسه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع می‌شود.

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان ایران

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، درگذشت حسین پرتوی عکاس انقلاب و جنگ را تسلیت گفت.

در پیام تسلیت مجید سرسنگی  آمده است: حسین پرتوی تنها عکاس بیعت همافران با حضرت امام (ره) نبود، او مورخی بود که با ثبت لحظات تاریخی انقلاب، لرزه بر اندام کسانی انداخت که حقیقت را در پس پرده، نهان می‌خواستند تا دنیا فریاد انقلاب اسلامی ایران را نشنود و خروش مردم مسلمان این سرزمین را نبیند. حسین پرتوی تنها عکاس روزهای انقلاب نبود، او رزمنده‌ای بود که همگام با دیگر برادران خود، لحظه لحظه دفاع مردم ایران در مقابل هجوم دشمن را به جهان مخابره کرد تا حقانیت مردم مظلوم ایران هیچگاه از یاد تاریخ نرود. حسین پرتوی تنها یک عکاس نبود، او هنرمندی بود که ایران و ایرانی هیچگاه خاطره‌سازی‌هایش از روزهای انقلاب و جنگ را از یاد نخواهد برد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

مراسم تشییع

پیکر مرحوم حسین پرتوی روزسه‌شنبه 30 اردیبهشت ماه ساعت 9 صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع می‌شود.

سیاوش پرتوی فرزند مرحوم حسین پرتوی گفت: در حال پیگیری هستیم تا پیکر ایشان در قطعه هنرمندان دفن شود.

وی درباره مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید نیز عنوان داشت: مراسم سومین روز درگذشت پدرم روز جمعه 2 خردادماه ساعت 18 تا 19:30 در مسجد نور واقع در خیابان فاطمی برگزار می‌شود.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا / شرق/ فارس

مطالب مرتبط:

درباره آلفرد یعقوب زاده

سیف الله صمدیان

آشنایی با عکاسی جنگ