تبیان، دستیار زندگی
یکی از برنامه های موفق شبکه نوظهور ورزش، «فوتبال 120» است. این برنامه که ماموریتش مرور لیگ های معتبر فوتبال به صورت هفتگی است خیلی زود توانست جای خود را میان علاقمندان باز کند . به بهانه پایان سری جدید برنامه با حمید محمدی مجری «فوتبال 120» گفت و گویی انج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی عادل شوکه شد

گفت وگو با حمید محمدی مجری برنامه «فوتبال 120»


یکی از برنامه های موفق شبکه نوظهور ورزش، «فوتبال 120» است. این برنامه که ماموریتش مرور لیگ های معتبر فوتبال به صورت هفتگی است خیلی زود توانست جای خود را میان علاقمندان باز کند . به بهانه پایان سری جدید برنامه با حمید محمدی مجری «فوتبال 120» گفت و گویی انجام داده ایم که می خوانید:

وقتی عادل شوکه شد

مصاحبه را با نقل قولی از محمد حسین میثاقی (دستیار تهیه كننده برنامه فوتبال 120) شروع می كنم كه گفته بود حمید محمدی را به طور اورژانسی انتخاب كردیم. چطور مجری این برنامه شدید؟

ابتدا قرار بود محمد حسین میثاقی مجری برنامه باشد اما چون در شبكه سه (برنامه نود) حضور دارد، شبكه ورزش مخالفت كرد. عادل هم من را پیشنهاد داد و در نهایت به عنوان مجری جلوی دوربین رفتم. سابقه دوستی من و عادل به مسابقات 2008 گوانژو برمی گردد. آن زمان مزدك میرزایی برای پوشش مسابقات به پكن رفته بود و عادل از من دعوت كرد نریشن های نود را بخوانم از آن جا همكاری ام با او شروع شد. ضمن این كه همیشه به اجرای من در خبر شبكه سه محبت داشته و وقتی از این برنامه بیرون آمدم موقعیتی پیش آمد برای همكاری جدید در «فوتبال 120 » .

اولین نكته ای كه بعد از نوع اجرا درباره شما به ذهن می رسد ، میزان اطلاعات فوتبالی است. اولین بار كه جلوی دوربین آمدید خیلی ها شما را در حد یك گوینده خبر می شناختند. ریشه كسب این اطلاعات كجاست؟

عمدتا گوینده های خبر به كمبود اطلاعات متهم می شوند ولی من به شخصا احساس می كردم باید داشته هایم به روز باشد نه به خاطر این كه روزی مجری خواهم شد بلكه برای تسلط بیشتر در كاری كه انجام می دهم. صرفا هم پی گیر فوتبال نبودم و سركی در رشته های دیگر ورزشی نیز می كشیدم. اصلا طرفدار پر و پا قرص بسكتبال و تنیس هستم . اتفاقا یك بار با همكاران صحبت می كردیم كه یك نفر نمی تواند به همه لیگ ها اشراف داشته باشد. مثلا خود من فوتبال انگلیس را خیلی دوست دارم و مرتب پی گیری می كنم ولی فوتبال آلمان را خیلی نمی پسندم مگر در حد بایرن مونیخ و دورتمند. یك مجری علاوه بر اطلاعات خودش از داده های اتاق فكر هم استفاده می كند. خوشبختانه یا متاسفانه خروجی موفق كار به پای مجری نوشته شود این دیگر هنر من است كه از اطلاعات اتاق فكر برنامه خوب استفاده كنم .

بعد از این كه به عنوان مجری انتخاب شدید برای به روز شدن مشخصا چه كار كردید؟

بعد از این اتفاق احساس كردم بعضی از لیگ ها ،‌تیم ها یا بازی ها را كه ذاتا علاقه ندارم باید دنبال كنم چون مخاطب دیگر كاری به علاقه شخصی من ندارد. برای همین حجم فوتبال دیدن و فوتبال خواندنم بیشتر شد. انصافا با تمام مشغله هایی كه داشتم این كار را كردم . یك بار به همكارانم گفتم تمام زندگی بعضی ها فوتبال است اما من شخصا این فرمول را قبول ندارم. چون علاقه های دیگری مثل كتاب خواندن،‌موسیقی و ... هم وجود دارد و نمی توانم همه بازی ها را با همه جزئیاتش پی گیری كنم . من از سطح یك طرفدار یك تیم عبور كرده ام و دائم اتفاقات را دنبال می كنم اما نه طوری كه دیوانه همه آن ها باشم.

فردوسی پور مشخصا از شما به عنوان مجری چه می خواست؟

موقع المپیك لندن در شبكه zdf دكور مختصری درست كرده بودند كه مجری جلوی دوربین می آمد و در واقع حكم رابط میان آیتم ها را داشت. عادل رسما از من خواست پیوند دهنده عناصر برنامه باشم. یعنی باید آیتم ها را بهم بچسپانم چون برنامه كارشناسی محور نیست. حتی من عبارت نود خارجی را برای «فوتبال 120» قبول ندارم درست است كه حاشیه دارد اما این آیتم فان است ولی با مربی و كارشناس داوری و ... تماس نمی گیریم. به هیج عنوان چالش نداریم و صرفا یك بسته شكیل اطلاعاتی تحویل مخاطب می دهیم.

عمدتا گوینده های خبر به كمبود اطلاعات متهم می شوند ولی من به شخصا احساس می كردم باید داشته هایم به روز باشد نه به خاطر این كه روزی مجری خواهم شد بلكه برای تسلط بیشتر در كاری كه انجام می دهم. صرفا هم پی گیر فوتبال نبودم

هر تیم برنامه ساز هر چه قدر هم قوی باشد ابتدا نگران موفقیت برنامه اش است. چنین دورنمایی را پیش بینی می كردید؟

اصلا. شما می دانید كه ما از اردیبهشت پارسال كارمان را شروع كردیم و 7 برنامه تا پایان لیگ روی آنتن فرستادیم . از مرداد ماه با شروع لیگ جدید باز هم برنامه داشتیم و تازه بعد از چهار برنامه پیامك راه افتاد. در برنامه اول عادل وقتی آمار را دید شوكه شد و گفت انتظار نود هزار پیامك را نداشتم.

توقع می رفت دكور و المان های برنامه یك مقدار شكیل تر باشد.

بخش عمده ای از آن به امكانات شبكه بر می گردد شاید اگر برنامه از شبكه ای سراسری پخش می شد از لحاظ مالی و امكانات بیشتر به آن توجه می شد.

البته برای یك برنامه موفق می توان یك میز درست درمان تهیه كرد. میز شما دائم لق می زد.

یك بار داشت می افتاد كه آن را گرفتم (خنده) . این ها رابگذارید پای امكانات كم شبكه ولی واقعیت این است كه دكورهای غالب برنامه های ورزشی مطلوب نیست. یكی از بهترین دكورهایی كه دیده ام دكور جام جهانی گذشته است ، دكور برنامه لیگ برتر هم خوب بود . در شرایط حاضر شاید بهتر باشد سراغ دكورهای مجازی برویم.

برای فصل بعد صحبتی با شما انجام شده ؟

من آخر برنامه گفتم اگر عمری باقی باشد می آییم. (خنده) برنامه مستدام است و همین تیم فصل جدید هم خواهند بود. مگر اتفاقی عجیب رخ بدهد.

برای ویژه برنامه جام جهانی شبكه سه با عادل فردوسی پورهمكاری دارید؟

بله آیتمی به نام «ستاره های دیروز و امروز» تولید می شود كه نریشن آن را قرار شده من بخوانم.

حضور تصویری هم دارید؟

نه . شاید به خاطر الزامی است كه نباید یك مجری در دو شبكه حاضر شود.

چرا از خبر شبكه سه رفتید؟

با آن ها زاویه پیدا كردم و بهار 91 بیرون آمدم.

وقتی عادل شوکه شد

چرا در رادیو برنامه ورزشی اجرا نمی كنید؟

من فقط در تلویزیون ورزشی هستم در رادیو برنامه های طنز و اجتماعی اجرا می كنم. سابقه رادیویی ام از تلویزیونی ام نیز بیشتر است. از سال 82 رادیو بوده ام و مستمر همكاری داشته ام و از سال 84 به تلویزیون آمدم. الان برنامه های «پاتوق شبانه» و «اینجا شب نیست» را در رادیو جوان اجرا می كنم.

پس اجرای بدون لكنت برنامه 120 به اجرا رادیویی برمی گردد.

دقیقا . من به هر چیزی كه رسیده ام از رادیو بوده.

مجری هایی باسابقه ای در تلویزیون داریم كه معروف به سوتی و گاف هستند اما شما خیلی راحت بودید.

به خاطر این كه سابقه رادیو خیلی به من كمك كرد و باعث شد استرس نداشته باشم.

غیر از فوتبال 120 پیشنهاد برای اجرای برنامه های دیگر داشته اید؟

بله ورزش از نگاه دو .

الان پشیمان نیستید چون ورزش از نگاه دو هم خیلی موفق بوده.

نه. شما به یك برنامه می روی كه یا چیزی یاد بگیری، یا خوب دیده شوی یا پول بیشتری دریافت كنی. حقوق سازمانی ما تقریبا یكی است و گزینه سوم به خودی خود منتفی است. نكته مهم این است كه من در «فوتبال 120» دارم یاد می گیرم. ضمن این كه یك جا ثابت نشستن و حرف زدن را دوست ندارم.

یعنی فاكتور توانایی برای برنامه ای مثل ورزش از نگاه دو مطرح نیست؟

توانایی اش را كه دارم اما علاقه آن چنانی ندارم مگر این كه موضوع برایم جذاب باشد آن موقع تا دو ساعت هم حرف می زنم . ولی می دانم زیاده گویی مخاطب را اذیت می كند.برنامه باید ضرباهنگ داشته باشد الان در شبكه های معتبر دنیا گفت و گوهای بلند منسوخ شده .

برای اجرا الگوی خاصی دارید؟

نه . من سعی كردم از هركسی چیزی یاد بگیرم . حتی جواد خیابانی را كه این قدر به او انتقاد می كنند را دوست دارم چون سعی نمی كند ادای فردوسی پور را دربیاورد اگر هم به زعم برخی بد است، خودش است. بیشتر الگوهایم برای گفت و گو ، رادیویی اند تا تلویزیونی مثل بهروز رضوی و مهران دوستی. دوستی را دوست دارم چون در تمام حوزه ها اشراف دارد .همین طور فرزاد حسنی را .

پیشنهاد گزارشگری فوتبال هم داشته اید؟

نه. البته خیلی هم علاقه ای به گزارشگری ندارم . عرض كردم علاقه ام به سمت برنامه هایی است كه ضرباهنگ داشته باشد.

مصاحبه: احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

«آقای گزارشگر» توهین کرد؟

فردوسی پور: فوتبال 120 کپی 90 نیست