تبیان، دستیار زندگی
عابرهایی که با سگ قدم می زنند و پارک هایی که بیش از حد ظرفیت سگ ها در آن قرار دارند؛ با وضع موجود باید برای سگ ها پارک مجزا و صندلی مخصوص ماشین در نظر گرفت!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امپراطوری سگ ها در شهر!


عابرهایی که با سگ قدم می زنند  و پارک هایی که بیش از حد ظرفیت سگ ها در  آن قرار دارند؛  با وضع موجود باید برای سگ ها پارک مجزا و صندلی مخصوص در ماشین در نظر گرفت!

سگ بازی

با افزایش دمای هوا و نزدیک شدن به تابستان، یکی از تصاویر تکراری پیاده روها، پارکها و سایر معابر عمومی شهر، سگ هایی رنگارنگی هستند که در کنار صاحبانشان برای هواخوری و گشت و گذار روزانه راه خیابان ها را پیش گرفته اند. با اینکه قوانین انتظامی حضور سگ ها در معابر عمومی و سایر محیط های شهری را با ممنوعیت هایی همراه می کند اما هر چه می گذرد بر شدت حضور این حیوانات در خانه ها ایرانی و در میان گذرگاه های شهری افزوده می شود!

فرهنگسازی ماهواره ای برای افزایش گرایش به سگ!

مدتی است یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در کنداکتور روزهای جمعه اش، برنامه ای با عنوان مستند سگ ها به روی آنتن می برد، مستندی که در آن با بررسی و معرفی نژادهای مختلف سگها، طریقه نگهداری از آنها، عادات غذایی و نوع رفتارشان را به گونه ای بیان می کند که مخاطبان برای لحظه ای هم که شده برای خرید و نگهداری این حیوان در خانه ، وسوسه شوند. سال 89 بود که شبکه فارسی زبان تازه تاسیسی پس از گسترش دایره شبکه های فارسی زبانی چون بی بی سی فارسی و voa  پا به عرصه رسانه ای گذاشت که در ابتدای کار با پخش برنامه مسابقه خوانندگی به سرپرستی یکی از خوانندگان پس از انقلاب، در میان مخاطبان مشهور شده بود. شبکه تازه تاسیس هر بار دست روی یکی از مولفه های فرهنگی می گذاشت تا با تاثیرگذاری بر فرهنگ ایرانی و اسلامی دست به تغییرات فرهنگی در جامعه مخاطبان ایرانی خود بزند. این روزها اما شبکه فارسی زبان، برنامه دیگری را در دست کار قرار داده و با تبلیغ نگهداری از سگ به دنبال اضافه کردن مولفه ای القایی به جامعه ایرانی و اسلامی ما دارد.

این مسئله در دستور کار قرار دارد و خودرو توقیف می‌شود، به گفته رادان، برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تنها خودروهایی که مخصوص حمل حیوانات هستند، می‌توانند اقدام به این عمل کنند که البته پلیس اجازه نمی‌دهد خیابان‌ها، محل سگ‌گردانی باشد و این خودروها نیز توقیف می‌شوند

35درصد از جوانان، حیوان خانگی دارند

چندی پیش دکتر مجید ابهری اسیب شناسی با اشاره به اینکه 35 درصد از جوانان به نگهداری از حیوانات می‌پردازند اظهار کرده بود که: متاسفانه در حال حاضر رابطه عاطفی والدین و فرزندان کاهش یافته است و فرزندان با خلاء عاطفی مواجه شدند به همین علت آنان به زندگی با حیوانات و دلبستگی با آنان گرایش چشمگیری پیدا کردند.

بازار داغ خرید و فروش سگ در پیاده روها

یکی از مناظر تعجب بر انگیزی که چند سالی است در پیاده روهای خیابان های شهر دیده می شود، افرادی هستند که  توله سگ های کوچکی را در کارتن های مقوایی، به فروش می رسانند و مردم هم با جستجو در داخل کارتن و سبک و سنگین کردن سگ ها، بالاخره یکی را برای زندگی در کنار خود انتخاب می کنند، بدون اینکه از سلامت توله سگ اطلاعی داشته باشند.

اکبر . ل که یکی از فروشندگان سگ در پیاده روهای خیابان است، وی با ارائه کارتش که بر رویش نوشته شده است پرورش سگ، می گوید: علاوه بر این سگ ها، مدلهای دیگری از سگ هم داریم، نژاد دار،  سگ اپارتمانی، سگ ویلایی، هر مدلی که بخواهید می تونید از انبار سگهایمان پیدا کنید.

سگ بازی

اکبر در خصوص استقبال مردم از خرید و فروش سگ در کنار خیابان می گوید: مردم به خصوص نوجوانان و جوانان از مهم ترین گروه مشتریان خرید سگ های ما هستند و ما در فصل زاد و ولد سگها، فروش خوبی  در پیاده روهای شهر داریم!

توقیف خودروهای سگ‌گردان‌ها

جانشین فرمانده ناجا در آخرین اظهار نظر در خصوص در مورد سگ‌گردانی نیز گفت: این مسئله در دستور کار قرار دارد و خودرو توقیف می‌شود، به گفته رادان، برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تنها خودروهایی که مخصوص حمل حیوانات هستند، می‌توانند اقدام به این عمل کنند که البته پلیس اجازه نمی‌دهد خیابان‌ها، محل سگ‌گردانی باشد و این خودروها نیز توقیف می‌شوند.

نگهداری از سگ؛ بدعتی غربی

گرایش به نگهداری از سگ در محیط خانه، یکی از مولفه های فرهنگی غرب است که در دهه های اخیر همزمان با گسترش مشخصه های زندگی غربی در کشور، پا به زندگی مردم گذاشت. رواج فرد گرایی در جوامع توسعه یافته غربی و کم رنگ شدن مفاهیم خانواده باعث شد که انسان غربی برای پر کردن خلاء های عاطفی و تنهایی های تمام نشدنی اش، به فکر جایگزینی بیفتد و با توجه به خصوصیات خلقی سگ ها و تعاملی که با انسان دارند در نهایت قرعه به نام این حیوان افتاد تا مونس تنهایی های انسان مدرن و تنهای غربی شود. پس از گسترش مولفه های زندگی غربی در میان ایرانیان؛ نگهداری از سگ هم مانند سایر ویژگی ها در کشور مطرح شد. با توجه به حضور کشور ما در مرحله گذار از سنت به مدرنیته در روزگاری که تلاقی مدرنیسم و سنت شرایط دشواری را برای زندگی فراهم آورده است، برخی با گرایش به فردگرایی راه  را برای حضور سگ ها در خانه هایشان گشوده اند و به این ترتیب شد که پای سگ های رنگارنگ به اپارتمان های نقلی هم باز شده است!

متاسفانه در حال حاضر رابطه عاطفی والدین و فرزندان کاهش یافته است و فرزندان با خلاء عاطفی مواجه شدند به همین علت آنان به زندگی با حیوانات و دلبستگی با آنان گرایش چشمگیری پیدا کردند

سگ در دین ما نجس است!

گسترش گرایش مردم به نگهداری از سگ در حالی است که بر اساس آموزه های دینی ما سگ، موجودی نجس است و حضور او در یک خانه، انجام فرایض دینی را با دشوارهای بسیاری روبرو می کند. اصرار رسانه های غربی در گسترش علاقه ایرانی ها به نگهداری از سگ در خانه هایشان دارند خبر از اهداف فرهنگی پنهان پشت سر را می دهد و نشانگر این است که این رفتارها، چه پیامدهای را به دنبال خواهد داشت.

رسانه ها از پیامدهای نگهداری از سگ بگویند

در این میان با توجه به نیرویی که سایر رسانه های غربی برای اشاعه این فرهنگ در کشور ما به کار گرفته اند، رسانه های داخلی به خصوص رسانه ملی هم با ارائه اطلاعاتی کامل از بیمارهایی که از همزیستی انسان با سگ ناشی می شود و همچنین جایگاه نگهداری از این حیوان در دین اسلام می توانند مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان را در برابر القائات رسانه ای شبکه های ماهواره ای مصون نگه دارند.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:

بالا شهری‌ها و سگ‌‌های جیبی

زندگی در باغ وحش!

سگ‌هایی که هویت می‌سازند