تبیان، دستیار زندگی
رئیس جمهور با بیان اینکه در برخورد با نخبگان باید سعه صدر داشته باشیم افزود: به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می زنیم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم در حالی که همه کشورهایی که به توسعه یافتگی رسیده اند در سایه علم و دانش و استفاده مناسب از عا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لزوم سعه صدر در برخورد با نخبگان


رئیس جمهور با بیان اینکه در برخورد با نخبگان باید سعه صدر داشته باشیم افزود: به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می زنیم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم در حالی که همه کشورهایی که به توسعه یافتگی رسیده اند در سایه علم و دانش و استفاده مناسب از عالمان هنرمندان و نخبگان بوده است.
حسن روحانی در مراسم تجلیل از استادان، محققان و هنرمندان برجسته و نخبه کشور که صبح امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به تعریف نخبگی گفت: نخبگی افتخار هر انسانی است که این عنوان شامل او شود. البته نخبگی آغازی دارد ولی حتماً پایانی برایش متصور نیست.

روحانی

وی با بیان نخبه هر روز و هر لحظه می تواند نخبه تر شود و تاثیر گذار باشد افزود: عالم و نخبه ای که بتواند در جامعه خود تاثیرگذار باشد جامعه را به سوی تکامل رهنمون می سازد.

رئیس جمهور افزود: هدف از نخبگی در سطح ملی تولید قدرت ملی و ثروت ملی است. قدرت ملی و ثروت ملی دو روی سکه هستند و بی تردید برای آن که به توسعه و توسعه یافتگی برسیم نیاز به علم، دانش، تجربه و اکتشاف داریم.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این که شرایط جامعه ما به گونه ای است که هنوز نمی توانیم نخبگان را به خوبی جذب و از آنان استفاده کنیم گفت: ما به بهانه های مختلف همدیگر را کنار می گذاریم و با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم.

روحانی افزود: بعضی ها گویی نیاز به میکروسکوپ و حتی در فضای دور نیاز به تلسکوپ هم ندارند و یک عکسی پیدا می کنند گویا این نخبه شایسته نیست و چون در فلان جا و فلان دیار حضور داشته است.

وی تاکید کرد: چطور همه را کنار می زنیم، یکی به دلیل قومیت، یکی به دلیل مذهب، یکی به دلیل اعتقادات سیاسی، یکی به دلیل روش و یکی دیگر به دلیل ویژگی های اخلاقی. خداوند روح و قلبی را به ما داده که بیشتر جذب کند تا دفع.

رئیس جمهور گفت: اشکال ندارد یک فردی هم اگر اخلاق تخصصی و حرفه ای ندارد، به کشورش دلبستگی ندارد و یا علیه کشور و نظامش قدم بر می دارد او را کنار بگذاریم اما می شود به هر بهانه اندک و دلایل جزئی نخبه ها را کنار بگذاریم؟ مگر دست ما است؟

وی با بیان اینکه برای نخبه وقت و سرمایه صرف شده است که به این درجه دست یابد گفت: از پدر و مادرش گرفته تا قبل از آن خدای لایزالی که استعداد و هوش در اختیارش گذاشته تا سرمایه های یک جامعه صرف شده تا یک فرد به نخبگی برسد و حالا که درخت مثمرثمر شده است با یک بهانه از همه ببریم، آیا این هنر است؟

روحانی با بیان اینکه باید در جذب نخبگی و نخبگان سعه صدر داشته باشیم گفت: نخبگان باید حضوری پررنگ تر داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه به نحوه کنار زدن نخبگان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی را به دلایل قومیت یکی را به دلیل مذهب یکی را به دلایل اعتقادی و سیاسی و دیگری را به دلیل ویژگی های اخلاقی کنار می زنیم

وی تصریح کرد: کشورهایی پیشرفت کردند که مجلس آنها، دولت آنها، انجمن های تخصصی آنها، نخبگان آنها و بخش خصوصی آنها همه به نحوی با هم متصل بودند.

رئیس جمهور گفت: اگر دولت یک راهی را برود، انجمن راه دیگر و نخبه هم راه دیگری برای خود برگزیند چطور می توان از فضای نخبگی استفاده و بهره برداری کرد.

وی با بین اینکه پیشرفت ها اصول ثابتی دارند گفت: همان راهی که ژاپن با آن پیشرفت کرده، آلمان هم پیشرفت کرده است و با همان را کره جنوبی و دیگر کشورهای توسعه یافته پیشرفت کردند بنابراین همه پیشرفت ها اصول ثابتی دارند، البته اصول متغیری هم به خاطر فرهنگ و دیگر شرایط ممکن است تاثیرگذار باشد.

روحانی با تاکید بر این که ما باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم گفت: ما برای اینکه پیشرفته شویم باید در اولویت ها هم نظر شویم.

وی افزود: اگر جامعه چند شقه شود و هر کس یک اولویت تعریف کند به هدف نمی رسیم.

رئیس جمهور با بیان این که ما باید در اولویت ها با هم اتفاق نظر داشته باشیم گفت: حداقل همه باهم در نرخ رشد کشور اتفاق نظر کنیم و بگوییم که باید امسال نرخ رشد در کشور 5 درصد باشد و یا اینکه رکود شکسته و رونق آزاد شود و برای رسیدن به این اولویت ها نیز با هم متحد شویم و به لوازم آن پایدار بمانیم.

وی با اشاره به اینکه کشور با شعار درمانی و گفتار درمانی درست نمی شود اظهار داشت: نمی شود آدم یک شعار دهد و یا تیتر بدهد، کشور نیاز به عمل، برنامه، تحرک و وحدت دارد و در این وحدت و اتحاد لااقل باید در چند مساله به عنوان اولویت اتفاق نظر کنیم.

روحانی

رئیس جمهور در ادامه گفت: بی تردید برای آنکه به توسعه و توسعه یافتگی برسیم، نیاز به علم، دانش، فناوری و تجربه داریم و همه کشورهایی که در مسیر توسعه هستند، از عالمان و هنرمندان آنان به خوبی استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته نخبه ها را از هر قومیت و ملیتی جذب می کنند، توضیح داد: نخبگی شناسنامه اش نخبگی است، نه اینکه اهل کجاست. شک نکنید هر کشوری که جاذبه اش برای جذب نخبگان بیشتر باشد، پیشرفته تر خواهد بود.

روحانی ادامه داد: امروز در بحث اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ، هنر، علم، دانش و فناوری در زمینه های مختلف دولت نیازمند است که از فکر نخبگان استفاده و بهره برداری کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام حوزه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست باید لکوموتیوش در یک ریل حرکت کند، تصریح کرد: بدانیم که اگر ریل‌های مختلف در کشور انتخاب کردیم، یک ریلی برای اقتصاد و ریل دیگر و در مسیر دیگر برای سیاست خارجی و یک ریلی دیگر در فرهنگ هیچگاه این قطارها به هم نخواهد رسید. مگر می شود در کشوری اقتصاد از سیاست خارجی اش و سیاست خارجی اش از علم و دانشش و علم و دانشش از فرهنگش جدا شود.

وی اصول رشد و توسعه را اصول ثابت در همه کشورها دانست و افزود: آموزش صحیح، نظم، قانون گرایی، فرهنگ کار، تلاش، دلبستگی به قدرت و ثروت کشور مگر می شود متفاوت باشد. بله، ممکن است در کنار این اصول یک اعتقاد دینی هم به فردی کمک کند و ما باید از اصول ثابت برای دست یافتن به توسعه استفاده کنیم.

روحانی با اشاره به لوازم رشد و توسعه در کشورهای پیشرفته بیان کرد: کشورهای توسعه یافته در یک اتحادیه منطقه ای دور هم جمع شده اند نه اینکه فقط بگوییم نام کلان اتحادیه بر روی خود گذاشته اند بلکه این 5 کشور و یا 20 کشور راه آهن، جاده ها و حتی افکارشان را به هم وصل کردند و نیروهای علمی شان را بهم نزدیک کرده اند.

رئیس جمهور افزود: تا 20 سال آینده قرار است 35 هزار هواپیمای مسافربری ساخته شود با 4.4 تریلیون. ما کجای آن هستیم. همه کشورها در پروژه‌های بزرگ جهانی سهمی دارند و هر کشوری جایی را برای خود گرفته است.

وی ادامه داد: به بهانه مختلف همدیگر را کنار می زنیم با انگ های مختلف عده ای را منزوی می کنیم

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با فناوری اش و با شرکت های دانش بنیانش در کجای این پروژه ها قرار دارد. ما باید در پروژه های عظیم و بزرگ جهانی حضور و نقش داشته باشیم و اگر نقش نداشته باشیم به این معنا است که به دیگران فرصت دادیم که نقش داشته باشند و ما خود کنار رفته ایم.

روحانی با بیان اینکه منظورم از انزوا به معنای سیاسی نیست، گفت: ما باید در پروژه های عظیم صنعتی و هنری دنیا نقش داشته باشیم و این یعنی حضور نخبگان و هنرمندان ما در پروژه های جهانی.

رئیس جمهور با اشاره به ویژگی نخبگی ادامه داد: نخبه کسی است که نه تنها امروز را می بیند، بلکه فردا را هم پیش بینی می کند نه تنها برنامه‌ای برای امروز نمی ریزد بلکه برنامه ای برای فردا هم مدنظر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه دولت باید برای کمک به نخبگان وارد عمل شود، گفت: آنچه در مورد نخبگی و نخبگان است خود نخبگان باید بگویند.

روحانی با بیان اینکه باید برای رسیدن به توسعه به محققان و اندیشمندان خودمان تکیه کنیم، گفت: ما باید سازمان های دولتی را به بخش خصوصی متصل کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اطلاعات لازم را دولت باید در اختیار نخبگان قرار دهد، خاطر نشان کرد: نخبگان ما باید بدانند که در کشور چه می گذرد و نیاز جامعه چیست. نخبگان باید بدانند که در صنعت، کشاورزی و سیاست خارجی چه می گذرد و ما باید اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار دهیم.

حفاظت از هنر به معنای مومیایی کردن فرهنگ نیست

وی با اشاره به اینکه باید از هنرمندان پیشکسوت استفاده کنیم، گفت: حفاظت از هنر به معنای مومیایی کردن فرهنگ نیست. ما باید فرهنگ را بازآفرینی کنیم.

روحانی افزود: فرهنگی که خداوند به ما داده، زمینه تکاملش را هم پیش روی ما قرار داده است.

رئیس جمهور گفت: بشر آنقدر استعداد دارد که باید در دانش، سیاست و مدیریت این استعدادها شکوفا شود.

وی تصریح کرد: ما باید در بسیاری از زمینه ها حتی فرهنگ را بالنده و حتی بازآفرینی و باز تفسیر کنیم تا اینکه شاهد شکوفایی علم و دانش در کشور باشیم.

روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت در خدمت اندیشمندان و صاحبنظران باشد تا در نهایت این موضوع منجر به تولید قدرت و ثروت ملی شود.

بخش سیاست تبیان

منبع : مهر