تبیان، دستیار زندگی
مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه های ایران لیگ برتر جام خلیج فارس به پایان رسید و چون همیشه شاهد سقوط تیم هایی به دسته اول بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فجر سپاسی به لیگ برتر بازمی گردد


مسابقات فوتبال قهرمانی باشگاه های ایران لیگ برتر جام خلیج فارس به پایان رسید و چون همیشه شاهد سقوط تیم هایی به دسته اول بود.

مثل گذشته با سقوط این تیم ها بساط ناراحتی و انتقاد از نحوه مدیریت این تیم ها بالا گرفت. از همه سو شاهد دلسوزانی هستیم که در روزهایی معمول کمتر در این باره حرکتی از سوی آنها شاهدیم. در این باره ناراحتی اصلی به هواداران تیم سقوط کرده سرایت می کند و آنها سوگمندانه باید منتظر صعود مجدد تیم خود باشند.

فجرسپاسی

اگرچه در نگاه اول سقوط تیمی مثل فجر شهید سپاسی آن هم به عنوان تنها نماینده دیار فارس بر غم های این سقوط می افزاید اما این سقوط از منظر دیگر هم قابل بررسی است.

تیم فوتبال فجر سپاسی که سالهاست در راه کشف و ساخته و پرداخته کردن استعدادها حرف اول را در فوتبال ایران می زند از آن دسته از تیم هایی است که امیدواری برای بازگشتش به لیگ برتر وجود دارد. این تیم ریشه دار چند نوبت این اتفاق را تجربه کرده و هر بار با تلاش یارانش موفق شده تا بازهم به سطح اول فوتبال ایران برگردد.

نگاهی به گذشته این تیم یادآور تولد بازیکنان مطرحی در فوتبال ایران است. علی انصاریان، مهدی رحمتی، محمودفکری، علی علی نژاد، مهرزاد معدنچی،غلامرضا رضایی، علی سامره و... دهها بازیکن دیگر تنها گوشه ای از بازیکنان مطرح شده از سوی فجر سپاسی هستند. تولیدات فجر لحظه ای توقف نداشته و از اواخر رضا حقیقی و محمد مهدی نظری چون گذشته از فجر راهی تیم های پرسپولیس و استقلال شدند تا نقاط ضعف سرخابی را پوشش دهند.

در نگاه اول رویه حضور بازیکنان کلیدی فجر در سایر تیم های متمول غم انگیز به نظر می رسد. این اتفاق باعث نگرانی طرفداران پر شور فجر می شود. آنها توقع دارند تا از این مسیر تیمشان این همه دچا دردسر نشود. آنها سوگمندانه شاهد هنرنمایی بازیکنانی در فوتبال ایران هستند که دوره کسب تجربه را در فجر سپری کرده اند و سربزنگاه به خاطر یک مشت پول راهی تیم های دیگر شده اند.

این انتظاری به حق است که باید به آن توجه لازم مبذول گردد. حضور فچر در لیگ برتر نه تنها از این نظر بلکه از هر لحاظی به سود فوتبال ماست. فجر این روزها نقش اول بازیکن سازی در فوتبال ما را بازی می کند و باید از این لحاظ مورد توجه، حمایت و احترام باشد. اما همه این ها هم باعث نمی شود که این تیم از سقوط در امان باشد.

فجر شهید سپاسی ایران به عنوان یک تیم بازیکن ساز وقتی در لیگ این وظیفه بی بدیل خود را انجام دهد عنوان قهرمانی را به دست آورده است. در حقیقت فجر تیمی نیست که برای قهرمانی و کسب جام به میدان می رود(هرچند فجری ها هر چند سال یکبار باید موفق به این کار شوند. همان طور که دیدیم این تیم قهرمان جام حذفی هم شده است). فجر با رسیدن به یک جام بی درنگ باید منتظر سفر بازیکنانش به سایر تیم ها باشد تا کارخانه تولید بازیکن فوتبال ما مثل گذشته حرکت خود را از اول آغاز کند.

فجرشهید سپاسی سقوط کرد و اهالی فوتبال امیدوارند تا این تیم خیلی زود به لیگ برتر برگردد. فراموش نکنیم که فجر برای ثبات بیشتر باید به همه اعضای خود تفهیم کند که کار کردن در این تیم مثل خیلی از تیم های فوتبال نیست. اگرچه در نگاه اول این کار شعار به نظر می رسد اما باید باور داشت که ورزشکاران ما با روح لطیفی که دارند در این باره همراه هستند

با چنین اهدافی برای فجر باید این تیم را تیم یک عده و حتی یک استان فرض نکرد. این تیمی فرامنطقه ای است که با توجه به امکان به کارگیری بازیکنان در دوره مقدس سربازی باید خلاء موجود در فوتبال ما را با دقت نظر کادر فنی اش پرکند. بازیکنانی که اگر در این دوره مورد حمایت نباشند چه بسا نابود شوند.

برای نگرانی از سقوط فجر باید به دونکته توجه جدی داشت. فجری ها در این راه از عدم حمایت تیم های متمول به شدت لطمه می خورند. به عبارتی تیم هایی که از محل تولیدات فجر بسیاری از ضعف های خود استفاده می کنند باید حمایتی افزونتر در این باره کنند. حتی بازیکنانی که از این مکتب به بالاترین درجه فوتبال رسیده اند در این باره مسئولیت دارند. علاوه بر این مدیریت باشگاه فجر در این سقوط بی تقصیر نیست. فجر با مکتب بزرگی که به لحاظ فنی و اخلاقی در فوتبال ما ایجاد کرده باید در بخش کادر فنی به ثبات لازم برسد. این تیم نیاز به مربی کاربلدی دارد که با توجه به کارکردهای فجر با مسئولیت در این بخش کارکند. روزگاری این کار را غلامحسین پیروانی به خوبی انجام می داد و از روزی که هوایی شد هم فجر را به دردسر انداخت و هم خود را آواره این شهر و آن شهر و نهایتا خانه نشینی کرد.

اگر چه مدتی است از این اتفاق بد می گذرد اما فجر نتوانست سرسامان لازم را از این بابت به تیمش بدهد. این بزرگترین نقطه ضعف مدیریت فجر شهید سپاسی است. در حقیقت نمی توان از امثال غلامحسین پیروانی انتظار داشت که در برابر پول های هنگفتی که سایر مربیان می گیرند بی تفاوت باشند. آنها حق دارند بابت زحمت فراوان خود انتظار دریافتی معقول داشته باشند. این اتفاقی است که در تیم هایی مثل آژاکس ، آرسنال و بسیاری از تیم های بازیکن ساز دنیا رخ می دهد. به عنوان مثال این کار را مربی بزرگی چون" آرسن ونگر" با حمایت همیشگی مدیران آرسنال انجام می دهد. از سوی دیگر باشگاهی مثل فجر باید برای جانشینی مربی خود هم فکری اساسی داشته باشد و به عبارتی در این زمینه هم کا پرورش مربی را به خوبی آنجام دهد.

فجرشهید سپاسی سقوط کرد و اهالی فوتبال امیدوارند تا این تیم خیلی زود به لیگ برتر برگردد. فراموش نکنیم که فجر برای ثبات بیشتر باید به همه اعضای خود تفهیم کند که کار کردن در این تیم مثل خیلی از تیم های فوتبال نیست. اگرچه در نگاه اول این کار شعار به نظر می رسد اما باید باور داشت که ورزشکاران ما با روح لطیفی که دارند در این باره همراه هستند. کافی است به دهها بازیکن مطرح فوتبالمان که از فجر متولد شده اند مراجعه کنید و این را سوال کنید. شک نکنید آنها حاضرند در این راه هر کمکی را می توانند، انجام دهند.

فجرسپاسی سقوط کرد تا پس از محو برق شیراز این شهر بعد از سالها نماینده ای در لیگ برتر نداشته باشد. این تفاق نه تنها مردم این دیار بلکه سایر فوتبالدوستان را ناراحت کرد. اما شیرازی های با فرهنگ بازهم نشان دادند که برای بازگشت چشم به راه های سالم دارند. هیچ شیرازی حاضر نیست تا حتی به بحث خرید امتیاز و راه های مختلف غیرعادی برای بازگشت این تیم به لیگ برتر فکر کند. به این ترتیب از هم اکنون باید فجر سپاسی را یک مدعی جدی در لیگ دسته اول برای صعود معرفی کرد.

فجری ها در این راه سخت نیاز به کمک و همراهی طرفداران دارند. کمکی که بدون تردید شاهد آن خواهیم بود تا بار دیگر یکی از قطعات اصلی پازل فوتبال ایران در لیگ برتر به جای اصلی اش برگردد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان