تبیان، دستیار زندگی
جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه ، گالری شیرین میزبان نمایشگاهی تحت عنوان « باغ وحش شماره یک » بود. این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار هنرمندان معاصر در عرصه های مختلف تجسمی است که به موضوع حیوانات پرداخته اند . خبرنگار تبیان گزارشی از این نمایشگاه تهیه کرده است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ وحش شماره یک


جمعه 26 اردیبهشت ماه ، گالری شیرین میزبان نمایشگاهی با عنوان « باغ وحش شماره یک » بود. این نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار هنرمندان معاصر در عرصه های مختلف تجسمی است که به موضوع حیوانات پرداخته اند . خبرنگار تبیان گزارشی از این نمایشگاه تهیه کرده است:

کرگدن اثر مرتضی طالبی

در طی تاریخ هنرمندان و نویسندگان بسیاری "حیوانات" را موضوع آثار خود قرار داده اند؛ از کلیله و دمنه گرفته تا قلعه حیوانات، از نگارگری های ایرانی گرفته تا نقاشی های رمانتیک، حضور و نمود حیوانات در تمثال های رمزی و نمادین و گاه واقعگرایانه، عرضه تخیل ورزی هنرمندان و متفکران ادبی بوده است.

این بار یکی از نمایشگاه گرادانان پرسابقه "حیوانات" را مجالی برای جمع آوری آثار متنوع از هنرمندان ایرانی یافته و آثار گوناگونی از نقاشی تا مجسمه سازی را در گالری شیرین ، با این محوریت گرد هم آورده است .

«ایمان صفایی» که در سال‌های اخیر نمایشگاه‌گردانی نمایشگاه‌های متعددی را برعهده داشته است و دستی هم در پژوهش و تالیف دارد، درباره چرایی انتخاب موضوع باغ وحش گفت :"در هر یک از نقاط دنیا هنرمندان روی یک سوژه بیشتر کار کرده اند. مثل طبیعت بی جان،منظره،حیوانات و … . برای من این موضوع خیلی جالب بود که در ایران،در دوره های مختلف، از نگارگری گرفته تا به حال ، روی سوژه « حیوان » خیلی کار شده است. بنابراین تصمیم گرفتم هنرمندانی را که از دهه 20 تا به حال روی این سوژه کار کرده‌اند را دور هم در یک نمایشگاه جمع کنم. "

وی در باره  هدفش از جمع آوری آثار هنری با محوریت "حیوان" افزود: "در وهله اول هدف نشان دادن برخورد هنرمندان مختلف در دوره های گوناگون با موضوع حیوان است که هر یک دلایل سیاسی و اجتماعی خودشان را داشته اند. اما این فقط نقطه شروعی است برای پژوهش و تحقیق روی این جریان. "

"قرار است کتابی در ادامه این نمایشگاه گردآوری شود که دلایل برگزاری این نمایشگاه به همراه توضیحات مفصلی درباره انتخاب این سوژه در دوره های گوناگون در آن بررسی شود. سری دوم این نمایشگاه قرار است تا اواخر پاییز امسال همزمان با رونمایی کتاب برگزار شود.»

صفایی این را هم اضافه کرد که : "قرار است کتابی در ادامه این نمایشگاه گردآوری شود که دلایل برگزاری این نمایشگاه به همراه توضیحات مفصلی درباره انتخاب این سوژه در دوره های گوناگون در آن بررسی شود. سری دوم این نمایشگاه قرار است تا اواخر پاییز امسال همزمان با رونمایی کتاب برگزار شود.»

نکته ی دیگری که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند اسامی هنرمندانی است که در این نمایشگاه کنار هم قرار گرفته است. نقاش، مجسمه ساز، تصویرگر کودک، هنرمندان مفهومی و .. .

سمت چپگرگهااثر بهرنگ صمد زادگان، دست راست اثری از فریدون آو

« نذار موسوی نیا » از نقاشان جوانی که در این نمایشگاه حضور دارد، درباره تنوع اسامی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه این‌گونه گفت :

« در برگزاری یک نمایشگاه به‌خصوص در این وسعت بسیار مهم است که چه نام هایی در کنار هم قرار می گیرند. به نظر من ایمان صفایی در این انتخاب بسیار موفق عمل کرده است. ما چندین سال است که همچین نمایشگاهی نداشتیم که هنرمندان مختلف را به این نحو در کنار هم جمع کند. من قبلا با این آدم‌ها اثرم در یک جا نمایش داده شده، برای مثال در یک حراجی اثرم در کنار آثار هنرمندانی همچون «سهراب سپهری» یا «پرویز تناولی» چکش خورده است اما هیچ گاه در قالب یک نمایشگاه نبوده است؛ اگر هم بوده در خارج از ایران این اتفاق افتاده است.البته چندی پیش گالری «ماه مهر» نمایشگاهی برگزار کرد که چند نسل از نقاشان، از پزشک نیا تا نسل جوان را در کنار هم جمع کرد که 2 اثر از من هم بود. مزیت همچین نمایشگاهی این جنبه را دارد که حداقل می شود به لحاظ تاریخ هنر مقایسه‌ای صورت بگیرد و مخاطبین می‌توانند ببینند از سپهری تا نسل جوان چه بهره گیری از لحاظ فلسفی،تاریخی و... در  تحلیل و آنالیز یک موضوع اتفاق افتاده است.»

روی دیوار سمت چپ اثری از مرتضی زاهدی، سمت راست اثری از نذار موسوی نیا، جلو مجسمه هایی از فریدون عاقلی

در باغ وحش آثاری از پرویز تناولی، واحد خاکدان، ژازه تباتبایی، بهمن محصص، اردشیر محصص، مش اسماعیل، سهراب سپهری، رضا مافی، نیکزاد نجومی، آویش خبره زاده، محمد حسین ماهر،عرب علی شروه، مرتضی زاهدی، عسل پیروی، محمد علی بنی اسدی، مهرداد افضلی، منوچهر معتبر، امیرحسین بیانی، قدرت الله عاقلی، محسن غلامی، محمدرضا شاهرخی نژاد، محسن احمدوند، آلا دهقان، وحید شریفیان، امید حلاج، کورش انگالی، راحله نورآور، یاسمن صفا، هادی فلاح پیشه، رامتین زاد، علیرضا معصومی،امید معصومی، فرخ نوروزی، محمد غزالی، امیرنصرکموگویان، محمد رحیمی، بهاره بابایی، شهریار احمدی، نگار فرجیانی، بهرنگ صمدزادگان،ارسیا مقدم، امیرفرهاد، نزار موسوی نیا،فریدالدین مولایی، پیمان شفیعی زاده،مونا جان محمدی، رکنی حائری زاده، ساتین غفاری و هادی هزاوه ای به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه باغ وحش  تا 6 خردادماه در گالری شیرین برپا خواهد بود. گالری شیرین در ولنجک، کوچه هجدهم، شماره 9 واقع شده است.

توضیح تصاویر:

1- کرگدن اثر مرتضی طالبی

2-  سمت چپ"گرگها"اثر بهرنگ صمد زادگان، دست راست اثری از فریدون آو

3- روی دیوار سمت چپ اثری از مرتضی زاهدی، سمت راست اثری از نذار موسوی نیا، جلو مجسمه هایی از فریدون عاقلی

پانته آ غلامی

بخش هنری تبیان


مطالب مرتبط:

دیداری با فونس هیکمن در تهران

رعنا فرنود در هاویه