تبیان، دستیار زندگی
تیرگی پوست به سن و جنس ارتباطی ندارد و بیشتر به رنگ پوست فرد و همین طور فعالیت جسمی او مربوط می شود، اما خانم ها معمولا حساسیت بیشتری نسبت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تیرگی آرنج و زانو برطرف می شود؟


تیرگی پوست به سن و جنس ارتباطی ندارد و بیشتر به رنگ پوست فرد و همین طور فعالیت جسمی او مربوط می شود، اما خانم ها معمولا حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع دارند و به همین دلیل هم بیشتر به فکر درمان هستند.

تیرگی پوست سر آرنج و زانو

در قسمت اول این مطلب درباره علل تیرگی پوست سر آرنج و زانو برای شما صحبت کردیم، مانند ضخیم بودن پوست در این نواحی و یا ساییدگی بیشتر پوست آرنج و زانو در اثر تماس با سطوح مختلف.

حالا راه های درمان این مشکل را برایتان می گوییم.

برای درمان تیرگی پوست، ابتدا باید علت آن را مشخص کرد. قبل از هرچیز باید متوجه شویم چرا پوست دچار چنین مشکلی شده است تا بر اساس عامل ایجاد کننده، به فکر درمان باشیم.

به عنوان نمونه زمانی که ساییدگی لباس یا ضربه هایی که در اثر نشست و برخاست مکرر به سر آرنج  و زانو وارد می شود عامل بروز مشکل باشد، مشخص می شود تیرگی ناشی از ضخیم شدن پوست است که می توان از کرم های لایه بردار استفاده کرد.

این داروها مانند مواردی که برای درمان پینه تجویز می شود، باعث خواهد شد ضخامت پوست کاهش یافته و در نتیجه می تواند برای رفع مشکل موثر باشد.

همچنین می توانید با مراجعه به پزشک متخصص پوست، میکرودرم‌ ابریژن که یک لایه برداری فیزیکی است را انجام دهید. پیلینگ‌های شیمیایی که در مطب پزشک انجام می‌شود نیز به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کنند و سبب افزایش جذب و نفوذ داروهای روشن‌کننده می‌شود.

روش دیگری هم به نام میکروپوریشن وجود دارد که در آن داروهای ضدلک از طریق کانال‌های الکتریکی که با دستگاه میکروپوریشن ایجاد می‌شود وارد عمق پوست می‌شوند و اثر خود را اعمال می‌کنند.

تیرگی های پوست نژادی، سخت ترین گروه برای درمان هستند. برای این افراد که معمولا با مشکلات دیگری مانند تیرگی دور چشم و اطراف دهان هم مواجه هستند، روش درمانی موثر و خیلی موفقی وجود ندارد

در مواردی که تیرگی مربوط به ضخیم شدن پوست نیست، می توان استفاده از کرم های روشن کننده را پیشنهاد کرد. البته بعضی از انواع این داروها حاوی مواد و فرآورده های گیاهی روشن کننده و لک بر است و برخی دیگر بیشتر جنبه شیمیایی دارد که معمولا تاثیر داروهای شیمیایی هم بیشتر است، اما ممکن است برای بعضی از انواع پوست ها، این داروها حساسیت زا باشد.

در این موارد باید بیشتر از داروهایی استفاده کنیم که حساسیت پوستی کمتری ایجاد می کند، ولی ممکن است تاثیر درمانی کمتری هم داشته باشد.

تیرگی های پوست نژادی، سخت ترین گروه برای درمان هستند. برای این افراد که معمولا با مشکلات دیگری مانند تیرگی دور چشم و اطراف دهان هم مواجه هستند، روش درمانی موثر و خیلی موفقی وجود ندارد.

در اینجا 7 نوع کرم‌ موثر برای رفع تیرگی زانو و آرنج را به شما معرفی می کنیم. البته بایستی این کرم ها را تحت نظر پزشک متخصص پوست و با تجویز ایشان استفاده کنید، زیرا این کرم ها در حقیقت یک نوع دارو هستند.

1- کرم‌های حاوی AHA و اسید سالیسیلیک: این ترکیبات در کرم‌های چرب کمک خوبی به روشن‌تر شدن پوست می‌کند.

2- کــرم‌های کراتولیتیک: این کرم‌ها لایه‌ شاخی پوست را نازک و از ضخیم‌شدن و تیرگی پوست پیشگیری می‌کنند.

3- کرم‌های حاوی اوره 5 تا 10 درصد: با نفوذ در لایه‌های عمیق پوست، آن را نرم کرده و پوسته‌ریزی  را آسان می‌کند.

4- کــرم‌ها یا ژل‌هـای روشن‌کننده: این محصولات از عناصری مانند اسید لاکتیک، عصاره شیرین‌بیان، اسید کوجیک، عصاره آلفا آربوتین، پودر امبلیکا، کره درخت روغن قلم، روغن گل پامچال و عصاره گریپ فروت ساخته شده‌اند که می‌توانند پوست شما را روشن کنند.

5- کرم‌های اسکراب یا ساینده: این کرم‌ها برای برداشتن پوست‌های مرده مناسب هستند. البته باید یادتان باشد که نباید سایش شدید و روزانه باشد، چون باعث می‌شود پوست آسیب ببیند و حتی امکان دارد تیره‌تر شود.

6- کرم‌های استروئیدی ملایم: برای مواقعی است که دلیل خشکی و پوسته‌ریزی اگزماست، اما بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

7- کرم‌های مرطوب‌کننده: بعد از سایش موضع و حمام کردن حتما روی موضع مورد نظر را کرم مرطوب‌کننده بمالید. شب‌ها قبل از خواب هم استفاده کنید. یادتان باشد که بعد از درمان هم برای جلوگیری از تیرگی مجدد، استفاده از کرم مرطوب کننده الزامی است.

خوب است کسی که زانوهایش پوستی تیره و کلفت دارد، بیشتر روی مبل و صندلی بنشیند تا زانویش با زمین تماس زیادی نداشته باشد

لیزر خیلی موثر نیست

خیلی ها هم برای درمان این تیرگی ها از لیزر استفاده می کنند و به اشتباه می گویند لیزر قادر است هر نوع تیرگی پوست را درمان کند. البته چنین ایده ای صحیح نیست و هنوز لیزری نیامده که بتواند این تیرگی های پوست را برطرف کند و بخصوص در مورد انواع نژادی تیرگی پوست، نمی توان کاری انجام داد.

اما درمان دارویی برای کسانی که تیرگی پوست شان ناشی از ضخیم شدن پوست است، انتخاب بهتری به حساب می آید، مگر در موارد محدود و مخصوصی که پوست بسیار ضخیم شده که باید برای انتخاب روش های درمانی دیگر در مورد آنها از جمله لیزر، تصمیم گیری کرد.

کیسه و سنگ پا را فراموش کنید

یکی از دلایل تیره تر بودن سر آرنج  و زانو، ساییدگی پوست در اثر تماس با لباس یا ضربه هایی است که به هر دلیلی به این نواحی از بدن وارد می شود. در نتیجه می توان پیش بینی کرد که زیاده روی در شست وشو و ساییدن پوست این نواحی با استفاده از لیف و کیسه و سنگ پا برای کاهش ضخامت پوست می تواند اثر معکوس داشته باشد.

به دنبال وارد شدن آسیب یا ضربه به بدن ـ هرچند مختصر و سطحی ـ پوست برای پیشگیری از زخم شدن به عنوان واکنش دفاعی شروع می کند به ضخیم تر شدن و در نتیجه حالتی پیدا می کند که می گوییم پوست نمای چرمی دارد.

یکی از ویژگی های بارز چنین پوست هایی، تیره تر شدن پوست در نواحی ضخیم تر مانند زانوها و آرنج هاست و به همین دلیل باید توجه داشت که استفاده از سنگ پا، کیسه و لیف به شکل افراطی فقط باعث تشدید مشکل می شود.

برای پیشگیری از بروز چنین وضعی توصیه می شود آسیب ها و ضربه هایی را که به این نواحی وارد می شود، کمتر کنید. مثلا خوب است کسی که زانوهایش پوستی تیره و کلفت دارد، بیشتر روی مبل و صندلی بنشیند تا زانویش با زمین تماس زیادی نداشته باشد.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

جام جم - دکتر سید مسعود داوودی، متخصص پوست و مو

مجله سیب سبز

مطالب مرتبط:

چرا سر آرنج و زانویم تیره است؟ 

سر آرنج و زانوی شما تیره شده؟

چه نوع پوستی دارید؟

درمان خانگی آرنج‌های پر چروك

عوامل موثر بر رنگ پوست

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.