تبیان، دستیار زندگی
حکایت پایتخت غارهای دست کند ایران روایت نبوغ بشر در خلق معماری شگفت انگیزی است که حیرت بشر امروزی را به دنبال داشته است، تا دیدار غارهایی با 5 طبقه و دهلیزهای تو در تو اشتیاق هر گردشگری را بر انگیزد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساختمان 5طبقه در غار
غارهای دست کند


حکایت پایتخت غارهای "دست کند" ایران روایت نبوغ بشر در خلق معماری شگفت انگیزی است که حیرت بشر امروزی را به دنبال داشته است، تا دیدار غارهایی با 5 طبقه و دهلیزهای تو در تو اشتیاق هر گردشگری را بر انگیزد.

استان لرستان زادگاه غارهای تاریخی زیادی است، غارهایی که از نخستین سکونت گاههای بشر به شمار می رود تا لرستان به واسطه قدمت برخی از این غارها عنوان پایتخت پارینه سنگی را یدک بکشد.

در این میان غارهای "دست کند" لرستان یکی از شگفت انگیزترین میراثی هستند که از گذشته به جای مانده اند، میراثی که با معماری حیرت انگیز خود می توانند گردشگران زیادی را از جای جای دنیا به لرستان بکشانند.

غارهای دست کند

شناسایی 27 غار دست کند

لرستان در حال حاضر رتبه نخست مجموعه های "دست کند" ایران را در اختیار دارد. این غارهای دست کند تاکنون در پژوهشکده باستان شناسی ایران به ثبت رسیده است. تنها غار کوگان به عنوان یکی از غارهای دست کند دو طبقه لرستان ساماندهی و معرفی شده است، این در حالیست که معرفی سایر غارهای دست کند لرستان مغفول مانده است و بسیاری از وجود آنها بی اطلاع هستند.

غارهای دست کند

برخی از غارهای لرستان به ویژه در شهرستان الیگودرز از نوادر غارهای دست کند ایران محسوب می شوند.

این غار را می توان یکی از آپارتمان های صخره ای لرستان نامید که طبقات مختلف غار با دهلیزهایی با هم ارتباط دارند. این دهلیزها به صورت ناودانی و یا راه پله ای ارتباط طبقات مختلف غار که در ارتفاعات مختلف قرار دارند را برقرار می کنند.

لرستان در حال حاضر رتبه نخست مجموعه های "دست کند" ایران را در اختیار دارد. این غارهای دست کند تاکنون در پژوهشکده باستان شناسی ایران به ثبت رسیده است

پایتخت پارینه سنگی

مطالعات باستان شناسی نشان می دهد که استان لرستان و به ویژه دره خرم آباد به عنوان یکی از قدیمی ترین دره های مسکونی از پارینه سنگی تا دوران اسلامی بوده است. به هم فشردگی این دره و وجود غارهای متعدد که توسط انسان های پیش از تاریخ اشغال شده موجب شد که پژوهشگران باستان شناس این دره را مرکز تحقیقات خود قرار دهند.

غارهای دست کند

در این زمینه برخی محققان جهانی دره خرم آباد را به خاطر وجود غارهای پیش از تاریخ متعدد و به هم فشردگی آن به عنوان مرکز تحقیقات و مطالعات دوره پارینه سنگی خود قرار داده و در این دره موفق به یافتن 17 اقامتگاه انسانی دوره پارینه سنگی شد که از آن جمله می توان به غار "کنجی"، پناهگاه صخره ای "گرارجنه"، غار "یافته" و پناهگاه سنگی "پاسنگر" اشاره کرد.

تاریخ گذاری های به دست آمده از رادیوکربن نمونه های موستری از غار کنجی متجاوز از 40 هزار سال و نمونه های برادوستین به دست آمده از غار یافته بین 21 هزار تا 40 هزار سال پیش تاریخ گذاری شده است.

غارهای دست کند

علاوه بر این غارهای "دست کند" لرستان نیز از دیگر شگفتی ها در این حوزه محسوب می شوند به طوریکه غار کوگان با دو طبقه یکی از جاذبه های منحصر به فرد لرستان است.این غار یکی از عجیب ترین و کم نظیر ترین غارهای ایران است که دارای طبقات مختلف و وجود حوض های آب و برج دیده بانی است.

این غار دژ مانند که تمام آن با حجاری های طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از: مهر