تبیان، دستیار زندگی
قابلیت تعیین سرعت شاتر یکی از مزیت‌های دوربین‌های حرفه‌ای نسبت به دوربین‌های موبایل است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابزاری برای گرفتن عکس در شب

برای آیفونی ها!


قابلیت تعیین سرعت شاتر یکی از مزیت‌های دوربین‌های حرفه‌ای نسبت به دوربین‌های موبایل است.

با کم کردن سرعت شاتر، زمان بیشتری برای ورود نور به سنسور وجود خواهد داشت. لذا در محیط‌های کم‌نور می‌توان عکس‌هایی با روشنایی بیشتر گرفت. تصویربرداری از حرکت نور (مثل رقص نور، حرکت نور چراغ خودروها در خیابان، نقاشی با نور در هوا) نیز به‌وسیلهء باز نگه‌داشتن دریچه شاتر هنگام عکس‌برداری انجام می‌شود.

عکس گرفتن در شب

وقتی دریچهء شاتر برای طولانی‌مدت باز است، کوچک‌ترین لرزشی باعث خراب شدن تصویر می‌شود. این امکان را در گوشی‌های موبایل قرار نداده‌اند چون موبایل‌ها عموماً در دست قرار می‌گیرند و نه بر روی پایه، لذا لرزش دست باعث خراب شدن این‌چنین عکس‌ها می‌شود.

توجه داشته باشید که برای عکس‌برداری با سرعت پایین شاتر می‌بایست دوربین را بر روی پایه ثابت نگه‌دارید وگرنه با کوچک‌ترین حرکت عکس خراب می‌شود

حال در نظر می‌گیریم که گوشی را درجایی ثابت نگاه داشته‌ایم و می‌خواهیم در شب عکس بگیریم. برای برداشتن محدودیت سرعت شاتر می‌توانید از برنامه NightCap pro استفاده کنید. NightCap یکی از اولین برنامه‌هایی است که در iOS به کاربر اجازه می‌دهد با سرعت پایین شاتر عکس بگیرد. حال سازنده آن نسخه پیشرفته NightCap را منتشر کرده است که از iPad پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های فیلم‌برداری در شب، تقویت‌کننده نور و دو گزینه برای باز نگه‌داشتن طولانی‌تر شاتر به آن اضافه شده است.

عکس زیر با iPhone 5S‌ گرفته‌شده. تصویر سمت چپ توسط نرم‌افزار اصلی دوربین، تصویر وسط توسط NightCap و تصویر سمت راست توسط NightCap Pro گرفته‌شده است. قدرت NightCap Pro را به‌خوبی در این تصویر مشاهده می‌کنید.

عکس گرفتن در شب

حالت Light Trail به شما امکان می‌دهد از حرکت ستاره‌ها عکس بگیرید. در این حالت دریچه شاتر تا هر زمان که شما بخواهید باز خواهد بود. با این گزینه می‌توانید علاوه بر حرکت ستاره‌ها، از صحنه‌های معمولی هم عکس بگیرید. با باز نگه‌داشتن دریچه شاتر به‌صورت طولانی‌مدت می‌توانید عکسی با روشنایی بهتر بگیرید که نویز کمتری دارد و جزئیات آن به‌خوبی مشخص می‌باشند.

عکس گرفتن در شبعکس گرفتن در شب

نرم‌افزار دوربین iPhone حداکثر زمان 1/15 ثانیه را برای باز بودن دریچه شاتر ارائه می‌دهد درحالی‌که NightCap در حالت عکس‌برداری از شب می‌گذارد بین 1/3 تا 1 ثانیه (برحسب نوع گوشی) دریچه شاتر باز باشد.

عکس گرفتن در شب

توجه داشته باشید که برای عکس‌برداری با سرعت پایین شاتر می‌بایست دوربین را بر روی پایه ثابت نگه‌دارید وگرنه با کوچک‌ترین حرکت عکس خراب می‌شود.

 

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: یک پزشک