تبیان، دستیار زندگی
بروز بلوغ زودرس، عوارضی جدی را برای کودک به همراه دارد. البته این موضوع را باید پزشک متخصص با آزمایش‌های لازم تشخیص دهد و علت آن نیز در بررسی‌های پزشکی مشخص خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلوغ زودرس به چه معناست؟

پسران شتابزده


بروز بلوغ زودرس، عوارضی جدی را برای کودک به همراه دارد. البته این موضوع را باید پزشک متخصص با آزمایش‌های لازم تشخیص دهد و علت آن نیز در بررسی‌های پزشکی مشخص خواهد شد.


بلوغ طبیعی، دوره‌ای است که طی آن، صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی و ترشح هورمون‌های جنسی است.

اما بلوغ زودرس، بر اساس برخی تعریف‌های علمی، ظاهر شدن علایم بلوغ از نظر فیزیکی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است.

این پدیده عوارض زیادی را به جسم و روح کودک تحمیل می‌کند به طوری که روان‌شناسان معتقدند که این پدیده، موجب ازدواج‌های مخاطره‌آمیز نیز می‌شود؛ اگرچه عوامل متعددی در بروز این پدیده دخیل است، اما می‌توان با انجام چند روش ساده، از آثار نامطلوب آن جلوگیری کرد.

«الهام محمدی شیرازی» روان‌شناس در این زمینه توضیح می‌دهد.

بلوغ زودرس به چه معناست؟

به طور کلی، بلوغ جنسی به دوره‌ای گفته می‌شود که طی آن صفات ثانویه جنسی به وجود می‌آید و در این زمان است که توانایی باروری در افراد ایجاد می‌شود. اگر این خصوصیات هورمونی زیر 8 سال در دختران و کمتر از 9 سال در پسران ایجاد شود، به آن بلوغ زودرس گفته می‌شود. بروز بلوغ زودرس، عوارضی جدی را برای کودک به همراه دارد. البته این موضوع را باید پزشک متخصص با آزمایش‌های لازم تشخیص دهد و علت آن نیز در بررسی‌های پزشکی مشخص خواهد شد. خوب است بدانید که این پدیده در دختران، بیشتر از پسران دیده می‌شود.

عوارض بلوغ زودرس چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوارض این پدیده، قرار گرفتن کودکان در مقابل اضطراب‌های دوره نوجوانی است که در مقابل این اضطراب، حالت‌های پرخاشگری از خود نشان می‌دهند. این در حالی است که کودک نمی‌داند چه عکس‌العملی را از خود نشان دهد. عارضه دوم، احساس حقارت در مقابل همسالان است.

نقش والدین در برخورد با بلوغ زودرس فرزندانشان چیست؟

نقش والدین در کاهش اضطراب‌های هنگام بلوغ، بسیار مهم است؛ بنابراین باید با ایجاد یک رابطه دوستانه، این پدیده را که به نظر او غیرعادی است، برایش توضیح دهند و به او یادآوری کنند که این موضوع برای همه افراد در سن‌های مختلف ایجاد می‌شود. پس از اینکه فرزند از این بابت آسوده خاطر شد، به او بگویند که این پدیده در او زودهنگام ایجاد شده است و باید مراقبت‌های مختلفی داشته باشد. البته باید پدر و مادرها این موضوع را با معلم کودک خود در میان بگذارند تا با کمک معلم، رابطه خوبی میان هم‌کلاسی‌ها و کودک برقرار شود.

متأسفانه برخی از والدین به بهانه اینکه فهم بعضی مسایل از جانب کودکشان قابل درک نیست، هر رفتاری را در حضور کودک انجام می‌دهند، این در حالی است که تمام این رفتارها در ذهن کودک می‌ماند.

بلوغ زودرس

دلایل بروز بلوغ زودرس چیست؟

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که گاهی وقت‌ها، علت خاصی برای بلوغ زودرس دیده نمی‌شود و بیشتر جنبه وراثتی دارد؛ اما در برخی موارد، بروز یک بیماری در مغز یا سایر نقاط بدن می‌تواند در این پدیده موثر باشد. البته خانواده‌ها باید بدانند که امروزه با حضور ماهواره و اینترنت در منازل، دسترسی کودکان به فضاهای خارج از چارچوب اخلاقی آسان شده است که این موضوع می‌تواند راهی برای بروز بلوغ‌های زودرس جنسی باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود به هیچ عنوان کودکان را در معرض تماشای فیلم‌ها یا تصاویر با مضمون جنسی قرار ندهند.

آیا بلوغ زودرس را باید درمان کرد؟

باید بر اساس دلیلی که موجب بروز بلوغ زودرس شده است، درمان این بیماری از سوی پزشک آغاز شود؛ زیرا این پدیده، عوارض روحی و جسمی در بردارد؛ بنابراین آگاهی والدین از نشانه‌های بلوغ زودرس و مراجعه زودهنگام به پزشک، از اهمیت زیادی برخوردار است. پس بروز اختلال رفتاری، حالت‌های تهاجمی و افسردگی در این کودکان، دور از ذهن نیست.

آیا راهکاری برای پیشگیری از بلوغ زودرس وجود دارد؟

نقش وراثتی و محل زندگی در بروز بلوغ زودرس، بسیار مهم است، بنابراین با توجه به اینکه چاقی یکی از عوامل بلوغ زودرس است، توصیه می‌شود کسانی که در محیط‌های گرمسیر زندگی می‌کنند و البته پدیده بلوغ زودرس در خانواده آنان وجود دارد، ورزش را از یاد نبرند؛ زیرا ورزش یکی از راه‌های تناسب اندام است و می‌تواند از بلوغ زودرس پیشگیری کند.

باشگاه خبرنگاران


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: خانواده