تبیان، دستیار زندگی
صادق درودگر رئیس اسبق کمیته فوتسال ایران در خصوص وضعیت این روزهای این رشته در ایران با تبیان همکلام شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوتسال ایران؛ تایید یا تکذیب؟


صادق درودگر  رئیس اسبق کمیته فوتسال ایران در خصوص وضعیت این روزهای این رشته در ایران با تبیان همکلام شد.


فوتسال

تیم فوتسال ایران برای دومین سال پیاپی از رسیدن به جام قهرمانی آسیا محروم شد که این امر باعث گلایه اهالی  و علاقه مندان این رشته است. فوتسال ایران از چنان قدرتی برخوردار است که حتی تیم دوم ما هم می تواند به راحتی قهرمان آسیا شود. از دست دادن جام قهرمانی آسیا دلایل مختلفی دارد. اولین و مهم ترین نکته این است که در فدراسیون فوتبال آن طور که شاید و باید به فوتسال علاقه مند نیستند.

فوتسال در فدراسیون فوتبال به شکل اداری امورش را پیگیری می کند و متولیان امر خیلی با آن دوستانه برخورد نمی کنند. این امر باعث می شود تا امور سازمام خوبی به خود نگیرند. من به رئیس کمیته فوتسال و سلامتی کارش اطمینان دارم اما او وقت کافی برای این رشته نمی گذارد. وقتی فدراسیون توجه نکرد و مسئول هم وقت کافی نگذاشت قطعا باید منتظر اتفاقات بد باشیم.

از سوی دیگر در مسابقات اخیر شاهد بودیم که مربی خارجی که به تلاش های او نیز احترام می گذارم نتوانسته بود به لحاظ فنی وروحی تاثیر لازم را داشته باشد. تیم ما حتی در روزهایی که با گل های فراوان حریفان را می برد ضعف های آشکار داشت. حریفان ما سالها از فوتسال ایران عقب هستند. تنها تایلند و ژاپن کمی در قواره فوتسال ایران هستند که در مقابل هر دو تیم ترس و استرس در ساق بازیکنان ایران قابل مشاهده بود. این امر نشان می دهد که مربی خارجی ثمره ای برای ما نداشته است.

سوال من این است وقتی در ایران چندین مربی سطح جهانی داریم چرا باید به سراغ مربیانی برویم که ما را در سطح آسیا دچار مشکل می کنند؟ اگر سراغ مربی خارجی می رویم حق این است مربیانی بیاوریم تا مثل ولاسکو ما در سطح جهان یک گام جلوتر ببرند.

سوال من این است وقتی در ایران چندین مربی سطح جهانی داریم چرا باید به سراغ مربیانی برویم که ما را در سطح آسیا دچار مشکل می کنند؟ اگر سراغ مربی خارجی می رویم حق این است مربیانی بیاوریم تا مثل ولاسکو ما در سطح جهان یک گام جلوتر ببرند.

در مسابقات امسال یکی دو بازیکن کلیدی در کنار تیم نبودند که این امر به لحاظ تجربی تاثیر منفی داشت. البته بازیکنانی که به میدان رفتند با بازی خوب خود نشان دادند که از قدرت خوبی برخوردارند که این توان بالقوه باید به فعل تبدیل شود. به عبارتی تیم ما باید هدفمند بازی کردن را یاد بگیرد. با بررسی هایی که من کرده ام و همچنین تماشای چندین بازی در لیگ برتر با قاطعیت اعلام می کنم ما همه چیز برای بزرگی در این رشته در اختیار داریم. بازیکنان ما نشان می دهند که فوتسال را بلدند. مشخص است که آن فهم این را یافته اند که این فوتبال گل کوچک نیست. با دوره های خوبی که مربیان ایرانی دیده اند آنها موفق بوده اند که چنین فرهنگی را در لیگ برتر فوتسال به وجود آورند و پشتوانه خوبی به لحاظ بازیکنان توانمند  ایجاد کنند.

من امیدوارم فوتیال ایران با توجه جدی از سوی متولیان فدراسیون فوتبال به چشم یک فرزند سرراهی نباشد. این رشته در ایران سطح جهانی دارد و باید به این اندازه به آن توجه داشت.


بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان