تبیان، دستیار زندگی
کسانی که به نجوم و ستارگان علاقه دارند مطمئنا کتاب هایی درباره نجوم خوانده اند و فیلم هایی را که در مورد نجوم و ستارگان ساخته شده را دیده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستارگانی که به زمین می افتند!


کسانی که به نجوم و ستارگان علاقه دارند مطمئنا کتاب هایی درباره نجوم خوانده اند و فیلم هایی را که در مورد نجوم و ستارگان ساخته شده را دیده اند. ستاره ای به زمین می افتد و انسانی با لمس کردن آن نیرویی خارق العاده به دست می آورد یا ستاره ای به زمین می افتد و سرنوشتی مرگبار برای ساکنان یک محله به وجود می آورد و …

آسمان

موضوع اینجاست که ستارگانی هستند که از زمین کوچکترند و در عین حال برخی ستارگان از زمین بزرگترند. پس اگر ستاره ای به زمین برخورد کند باعث نابودی کل سیاره خواهد شد. به غیر از ستاره ها سیارک هایی وجود دارند که با دوام هستند و ممکن است از جو زمین عبور کنند ولی این سیارک ها آنچنان کوچکند که از دید ما پنهانند. نکته دیگر اینجاست که ستاره ها از زمین مسافت زیادی فاصله دارند و احتمال برخوردشان با زمین بسیار کم است .

اصطلاحاتی مانند “افتادن ستاره”‌ یا ”‌ پرتاب ستاره”‌ در علم اخترشناسی وجود دارند و جالب اینجاست که ربطی به ستاره ندارند!

در مواقع معینی از سال می توانید شهاب ها را در آسمان شب مشاهده کنید. وقتی چند شهاب سنگ با هم پدیدار می شوند به آنها ”‌ باران شهاب”‌ گفته می شود

نورهای دنباله دار و شگفت انگیزی که شاید به طور اتفاقی در آسمان شب دیده باشید ، غبار ، فلز و صخره های کوچکی هستند که به جو زمین  وارد می شوند و به دلیل گرمای بالا در حال آتش گرفتن هستند. این نور در واقع همان “شهاب وار ”‌ است.

شهاب سنگها تا قبل از اینکه بر زمین سقوط کنند شهاب واره نامیده می شوند.

نور دنباله دار و ناپایداری که از شهاب وار تولید می شود “شهاب”‌ نام دارد. اگر شهاب به سطح سیاره زمین برخورد کند “شهاب سنگ”‌ نام دارد.

آسمان

برخی شهاب سنگها شبیه سنگهای آتشفشانی زمین هستند. برخی دیگر شبیه آلیاژ آهن - نیکلی هستند که طبق باورهای امروزین هسته زمین را می سازند با این وجود بسیاری دیگر به هیچ چیز زمینی شباهت ندارند وممکن است بازمانده ی ماده اولیه ای باشند که منظوه شمسی از آن پدید آمده.

در زبان رایج به شهاب ها لقب ستارگانی می دهند که در حال افتادن به زمین هستند و به همین خاطر است که شهاب موضوع مورد علاقه بسیاری از مردم ، و مخصوصا کسانی است که به نجوم علاقه مندند.

در مواقع معینی از سال می توانید شهاب ها را در آسمان شب مشاهده کنید. وقتی چند شهاب سنگ با هم پدیدار می شوند به آنها ”‌ باران شهاب”‌ گفته می شود. یکی از باران شهاب هایی که معروف است  “برساووشی”‌ نام دارد و در ماه آگوست اتفاق می افتد . در این زمان هر ساعت تعداد زیادی شهاب در آسمان دیده می شود.

تحقیقات نشان می دهند سالانه در حدود 26000 شهاب سنگ هر یک به وزن بیش از 100 گرم بر زمین سقوط می کنند. از این میان بیشتر آنها در اقیانوس ها که 70 درصد سطح زمین را پوشانده اند می افتند. از بقیه نیز فقط سقوط 5 تا 6 مورد مستقیما" مشاهده می شود و یا منجر به خسارت می شود. همین ها هستند که بازیابی شده ودر دسترس دانشمندان قرار می گیرند.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان تبیان

منابع: نوجوان ها، دانشنامه ستاره شناسی هفت آسمان

مطالب مرتبط:

کوهی شگفت انگیز

معبدی معلق در میان زمین وآسمان

عجایب اقیانوس

شگفتی‌های بارانی

موجودات نورانی دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.