تبیان، دستیار زندگی
عباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: اختلافات 13 گانه نداریم و اختلافات بسیار بیشتر از این تعداد است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نتایج مذاکرات ژنو پس از ٣ روز


عباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: اختلافات 13 گانه نداریم و اختلافات بسیار بیشتر از این تعداد است.

مهمترین محورهای سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی با 1+5 با خبرنگاران ایرانی که در پایان این دور از مذاکرات هسته ای بیان شد بدین شرح است:

عراقچی

مذاکرات حدود یک ساعت پیش تمام شد. این دور از مذاکرات بسیار نزدیک، فشرده و سخت بود و در سطوح مختلف برگزار شد. هم به صورت دوجانبه و هم چندجانبه و هم در سطح کارشناسان فنی و سیاسی و فنی و خود آقای ظریف و اشتون و ترکیبی از گفتگوهای مفختلف در سطوح مختلف.

بحث ها بسیار جدی بود و در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت ولی اختلاف نظرها تقریبا در سطح گسترده ای هنوز وجود دارد.

بحث های خوبی داشتیم اما پیشرفتی در نگارش متن نداشتیم که البته به نظرم این مسأله طبیعی است.

این دور از مذاکرات اولین دور رسمی مذاکراتی بود؛ سه دور گذشته بیشتر تبادل ایده داشتیم و از این دوره رسما وارد مذاکره شدیم و انتظار اینکه در این جلسه به نتیجه نرسیم طبیعی است.

هر دو طرف مصمم هستند که مذاکرات ادامه یابد و در ماه خرداد یک یا دو دور مذاکراتی خواهیم داشت و تاریخ های آنها تقریبا مشخص است ولی منتظر تایید نهایی برخی هیأت ها هستیم.

در این دور که در حقیقت دور اول مذاکرات جدی برای نگارش متن است پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

30 تیر یا 20 جولای گام اول توافق ژنو به پایان میرسد و اگر تا آن تاریخ به توافقی نرسیم باید در خصوص نحوه ادامه توافق ژنو تصمیم بگیریم، می شود آن را تمدید کرد ولی این تمدید فقط برای یک شش ماه دیگر است چون طول دوره توافق یک سال تعیین شده است.

طبیعی است هر دو طرف مواضعی را در مذاکرات اتخاذ کنند و تفسیر های مختلفی از این مواضع می شود انجام داد.

ما در شرایطی نیستیم که ارزیابی دقیقی از این مواضع داشته باشیم.

این دور از مذاکرات اولین دور رسمی مذاکراتی بود؛ سه دور گذشته بیشتر تبادل ایده داشتیم و از این دوره رسما وارد مذاکره شدیم و انتظار اینکه در این جلسه به نتیجه نرسیم طبیعی است

امیدواریم مذاکرات به شکل منطقی و معقول و واقع بینانه ادامه پیدا کند.

اختلافات 13 گانه نداریم و اختلافات بسیار بیشتر از این تعداد است.

بحث سیستم های دفاعی ما همواره گفتیم و باز هم میگوییم که قابل مذاکره نیست.

جلسه سه جانبه ای که با اشتون و شرمن داشتیم از نظر ما خیلی چیز فوق العاده ای نیست و هرگاه احساس کنیم که به مذاکرات سه جانبه نیاز داریم آن را انجام خواهیم داد و این خیلی مهم نیست که طرف سوم طرف آمریکایی باشد یا روسی و غیره.

با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف ها مذاکره داریم چون بخش قابل توجهی از تحریم ها توسط آمریکایی ها بصورت یکجانبه وضع شده است.

رسانه ها به اعداد و ارقامی که درخصوص غنی سازی و سانتریفیوژها مطرح می شود اعتنا نکنند، این اعداد و ارقام قابل اعتنا نیست و انتشار آنها با اهداف خاصی صورت میگیرد.

مهم این است که مذاکرات ادامه دارد و البته اختلافات هست و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاه ها به هم است.

به توافقی رضایت خواهیم داد که حقوق مردم ایران را تامین کند. اگر به چنین توافقی نرسیم دنیا به آخر نخواهد رسید و هنوز شش ماه دیگر وقت داریم.

برخی بر این عقیده اند که ممکن است تمدید زمان کار را با توجه به تحولات اروپا و آمریکا سخت تر کند.

مان: سه روز مذاکرات دشوار داشتیم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، مذاکرات هفته گذشته را «دشوار» ارزیابی کرد و گفت: طرفین تلاش می‌کنند تا متن توافقنامه را تنظیم کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «مایکل مان» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد شنبه و بعد از پایان سه روز مذاکره با ایران، گفت‌وگوها را «دقیق و پیچیده» ارزیابی کرد و گفت طرفین برای تنظیم توافق نهایی در تلاشند.

سخنگوی «کاترین اشتون» که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد، در مورد روند مذاکراتی که از روز چهارشنبه در شهر وین آغاز شد، گفت: «سه روز کار دشوار داشتیم. همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم، مذاکرات پیچیده و دقیق است. داریم تلاش می‌کنیم تا توافقنامه‌ای را تنظیم کنیم.»

قطعا هیچ چیز مورد توافق نیست، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد. به همین دلیل هم هست که نمی‌خواهیم موارد را خرد کنیم و بعد از هر جلسه اعلام کنیم که در کجا قرار داریم

نمایندگان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، هفته گذشته دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را با هدف دستیابی به توافقی جامع آغاز کردند. هرچند که پیشتر اعلام شده بود طرفین تلاش می‌کنند در این دور بر سر مفاد پیش‌نویس به تفاهم برسند، اما بعد از پایان گفت‌وگوها هر دو طرف از روند کند پیشرفت مذاکرات خبر دادند.

جمعه شب مذاکرات در حالی به پایان رسید که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «کاترین اشتون» برای اولین بار نشست خبری مشترک برگزار نکردند.

آقای مان در مورد چرایی عدم برگزاری نشست خبری، به خبرگزاری فارس گفت: «قطعا هیچ چیز مورد توافق نیست، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار گیرد. به همین دلیل هم هست که نمی‌خواهیم موارد را خرد کنیم و بعد از هر جلسه اعلام کنیم که در کجا قرار داریم.»

بر اساس توافق موقتی که سوم آذر سال گذشته بین ایران و 1+5 به دست آمد، طرفین تا 29 تیر ماه فرصت یافتند تا با  حل اختلافات، به توافقی جامع و بلندمدت دست یابند.

نمایندگان ایران بعد از پایان مذاکرات هفته گذشته، زیاده‌خواهی‌های طرف غربی را عامل عدم پیشرفت گفت‌وگوها دانسته و به آن‌ها توصیه کردند که با واقعیات روبرو شوند. در مقابل یک مقام غربی تهران را مقصر جلوه داده و می‌گوید 1+5 انتظار انعطاف بیشتری از تهران داشت.

فرآوری: باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: انتخاب/ فارش