تبیان، دستیار زندگی
تابستان وقت خوبی است که کوله پشتی تان را جمع کنید و سری به کوه و دشت و صحرا بزنید. یک سفر طبیعت گردانه بی نظیر در شهرهایی که تا به جال ندیده اید و در کنار مردمی که چیز زیادی از آنها نمی دانید اما قطعا مهمان نوازی شان شما را نمک گیر خواهد کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبیعت گردان بخوانند


تابستان وقت خوبی است که کوله پشتی تان را جمع کنید و سری به کوه و دشت و صحرا بزنید. یک سفر طبیعت گردانه بی نظیر در شهرهایی که تا به جال ندیده اید و در کنار مردمی که چیز زیادی از آنها نمی دانید اما قطعا مهمان نوازی شان شما را نمک گیر خواهد کرد.

کتاب طبیعت‌گردی در ایران

اما قبل از این که برای چنین سفری آماده شوید، پیشنهاد می کنیم کتاب «طبیعت‌گردی در ایران» را بخوانید. این کتاب تالیف مشترک نسرین صالحی و محمدعلی فیاضی است که جاذبه‌های طبیعی هر استان را معرفی کرده و به ارایه اصول رفتاری هریک از انواع گردشگری طبیعت می پردازد. طبیعت گردی در ایران در واقع یکی از بهترین راهنماهای گردشگران به‌شمار می‌آید.

«طبیعت‌گردی در ایران» 344 صفحه دارد که انتشارات میرماه آن را منتشر کرده و با قیمت 30 هزار تومان به بازار فرستاده است.

در مقدمه کتاب آمده‌است: «یکی از راهکارها برای گسترش صنعت طبیعت‌گردی، شناسایی هرچه کامل‌تر مناطق مستعد گردشگری طبیعت و به‌دنبال آن برنامه‌ریزی دقیق جهت امکان‌سنجی این مناطق به لحاظ توان جذب گردشگر طبیعت است. از این‌رو، تحلیل و ارزیابی توان‌ها و قابلیت‌های یادشده به‌گونه‌ای علمی، همراه با رعایت مسایل زیست محیطی، ضرورت دنیای امروز است.»

اما اگر مایلید بیشتر از این کتاب بدانید باید بگوییم که فصل اول کتاب شاخه‌های عمده طبیت‌گردی در ایران و پتانسیل‌های آن را بررسی می‌کند. اکوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری عشایری، بیابان‌گردی، ژئوتوریسم، گردشگری نجومی، کوهنوردی، غار‌نوردی، سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، دره‌نوردی، طبیعت‌گردی با دوچرخه، اسکی، غواصی، آب‌درمانی، پرنده‌نگری، رفتینگ و بازدید از حیات وحش برخی  فعالیت‌های گردشگری است که در این فصل معرفی شده‌است. در همین بخش آمده است: «گردشگری روستایی شامل فعالیت‌هایی است که محور آن طبیعت و فرهنگ مردم ساکن آن منطقه است. فعالیت‌هایی شامل گردشگری کشاورزی، بازدید از طبیعت، اقامت در خانه‌های روستایی، سوارکاری، کوه‌پیمایی و دیگر فعالیت‌هایی است که به‌واسطه نوع جغرافیای هر روستا قابل انجام است. کشور ایران با توجه به گستردگی جغرافیایی و وجود اقلیم‌های متفاوت، دارای فرهنگ‌ها، سنن و چشم‌اندازهای متفاوتی است که برای شهرنشینان جاذبه بسیاری دارد. افراد ساکن در شهر با اقامت در این روستاها علاوه بر آشنایی با آداب و رسوم آن روستاها می‌توانند اوقات خوشی را نیز در طبیعت بگذرانند.»

در هر کدام از بخش‌های این فصل کتاب ضمن معرفی مختصر استان، جاذبه‌های طبیعی آن در جداولی طبقه‌بندی شده و توضیحات کوتاهی درباره آن‌ها بیان شده‌ است. چیزی که دسته بندی مطالب و برنامه ریزی برای سفر را به شما ساده تر می کند

در فصل دوم جاذبه‌های طبیعی هر استان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین اگر به سمت مقصد ناشناسی در حرکت هستید خواندن این کتاب می تواند ایده های خوبی برای انتخاب مقصد سفر به شما بدهد. در هر کدام از بخش‌های این فصل کتاب ضمن معرفی مختصر استان، جاذبه‌های طبیعی آن در جداولی طبقه‌بندی شده و توضیحات کوتاهی درباره آن‌ها بیان شده‌ است. چیزی که دسته بندی مطالب و برنامه ریزی برای سفر را به شما ساده تر می کند. علاوه بر این ها، در این فصل از کتاب برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی استان و مناطق مناسب برای قایق‌سواری و پرنده‌نگری هم آمده‌است.

بد نیست بدانید «احمد مسجد جامعی» رییس شورای شهر تهران هم یادداشتی درباره این کتاب نوشته و آن را تلاش قابل تحسینی در معرفی طبیعت ایران و شناساندن مناطق و جاذبه های طبیعت گردی کشور دانسته است.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان