تبیان، دستیار زندگی
یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ممنوعیت واردات و استفاده از هر گونه ماده اکتان افزای MMT چینی در ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت کشور خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واردات بنزین چینی ممنوع شد


یک مقام مسئول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ممنوعیت واردات و استفاده از هر گونه ماده اکتان افزای MMT چینی در ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌های نفت کشور خبر داد.

سعید محجوبی درباره سیاست‌های جدید شرکت ملی پالایش و پخش نفتی برای حذف افزودنی‌های شیمیایی از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها تحت عنوان " اکتان افزا" گفت: استفاده از ماده شیمیایی و اکتان افزای MMT از ترکیب بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها ممنوع شده است.

بنزین

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون یک محموله از اکتان افزاهای MMT توسط پالایشگاه نفت شیراز وارد شده است، تصریح کرد: اما به این پالایشگاه نفت مجوزی برای استفاده از اکتان افزای MMT در ترکیب بنزین تولیدی داده نشده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ممنوعیت استفاده از ماده اکتان افزای MMT از زمستان سال گذشته به تمامی پالایشگاه‌های نفت کشور ابلاغ شده است، در خصوص حذف ماده شیمیایی MTBE از ترکیب بنزین کشور، توضیح داد: هم اکنون تنها 10 درصد از کل بنزین تولیدی کشور را ماده اکتان افزای MTBE تشکیل می دهد.

محجوبی با یادآویر اینکه در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود 2 میلیون لیتر MTBE به ترکیب بنزین برخی از پالایشگاه‌های نفت افزوده می شود، تاکید کرد: با بهره برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی به تدریج استفاده از MTBE در ترکیب بنزین متوقف خواهد شد.

مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مقرر شده بود که از اواسط سالجاری کل بنزین عرضه شده در جایگاه ها با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا عرضه و توزیع شود که هم اکنون به جای 60 میلیون لیتر تنها حدود 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین اروپایی در کشور توزیع می شود

از نیمه دوم سال گذشته یک محموله بزرگ مواد اکتان افزا "MMT" از یکی از ایالت‌های چین در پالایشگاه نفت شیراز تخلیه شده بود که پیش بینی می‌ شود از این محموله که حجم آن حدود یکصد تن تخمین زده شده در تعدادی دیگر از پالایشگاه‌های نفت مورد استفاده قرار گیرد.

MMT  یا "متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل" یک اکتان افزا است که این روزها برخی از پالایشگاه‌های نفت کشور مشتری آن شده اند، یک ماده شیمیایی حاوی منگنز و با ترکیبات گوگردی و فسفری هستند که در افزایش آلایندگی‌ها به ویژه در کلانشهرها تاثیرگذار است.

ترافیک

شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشتر با تأكید بر اینكه ایران در زمینه تولید اكتان افزا به خودكفایی رسیده است، گفته بود: در حال حاضر اكتان افزای مورد نیاز كشور به اندازه كافی تولید می‌شود و به همین دلیل واردات اكتان افزا آن هم از نوع MMT به كشور موضوعیت ندارد.

بازگشت ماده آلاینده به ترکیب بنزین

با وجود خودکفایی اکثر پالایشگاه‌های نفت به مواد اکتان‌افزا و وجود ظرفیت مازاد تولید MTBE در داخل کشور، یک ماه پیش یک محموله 100 تنی ماده شیمیایی MMT به عنوان ماده اکتان افزای بنزین پس از واردات از چین در پالایشگاه نفت شیراز تخلیه شده بود.

با وجود بهره برداری از هفت طرح از مجموع 10 پروژه توسعه، بهینه سازی و بهبود کیفیت تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه های موجود نفت، تراز تولید و مصرف بنزین کشور کماکان منفی است.

از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران در حالی بالای 70 میلیون لیتر در روز بوده است که در این مدت به طور میانگین روزانه حدو 65 میلیون لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور تولید و عرضه شده است.

شاهرخ خسروانی معاون مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشتر با تأكید بر اینكه ایران در زمینه تولید اكتان افزا به خودكفایی رسیده است، گفته بود: در حال حاضر اكتان افزای مورد نیاز كشور به اندازه كافی تولید می‌شود و به همین دلیل واردات اكتان افزا آن هم از نوع MMT به كشور موضوعیت ندارد

از سوی دیگر مطابق با برنامه زمان بندی تعیین شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مقرر شده بود که از اواسط سالجاری کل بنزین عرضه شده در جایگاه ها با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا عرضه و توزیع شود که هم اکنون به جای 60 میلیون لیتر تنها حدود 12 تا 13 میلیون لیتر بنزین اروپایی در کشور توزیع می شود.

رشد افسار گسیخته مصرف بنزین در کشور که در برخی از روزها حتی رکوردهای 90 تا 100 میلیون لیتر در روز هم به ثبت رسیده موجب شد که تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ادامه یابد به طوری که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود 7 میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید شده است.

در این بین هر چند تاکنون در هیچ یک از کشورهای پیشرفته جهان بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی به عنوان سوخت در جایگاه ها عرضه نشده است اما شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنزین پتروشیمی را استاندارد اعلام می کند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: مهر