تبیان، دستیار زندگی
الهام چرخنده، شهاب حسینی، مریلا زارعی، محسن تنابنده، لعیا زنگنه از جمله افرادی هستند که به کرات مورد حمله کمپین های رسانه ای غرب زده قرار گرفته اند. چه کسانی در پشت پرده این جریان قرار دارند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریان ابتذال فرهنگی مقابل رهبری!


الهام چرخنده، شهاب حسینی، مریلا زارعی، محسن تنابنده، لعیا زنگنه از جمله افرادی هستند که به کرات مورد حمله کمپین های رسانه ای غرب زده قرار گرفته اند. چه کسانی در پشت پرده این جریان قرار دارند؟

الهام چرخنده

1- " هنوز اینجا ایستاده‌ام کمرم درد می‌کند چون دیشب مرا به جرم عاشقی با چوب زدند ." چندی پیش بود که الهام چرخنده که او را در نقش  زیوردر فیلم آوای باران به یاد می آورید در برنامه نوروزی شبکه چهار سال نو را به رهبر انقلاب تبریک گفت و این شروعی بود برای حمله به او اما این حمله تنها به او نبود بلکه  لعیا زنگنه هم که در برنامه ای دیگر گفت " افتخار می‌کند در مملکتی زندگی می‌کند که ریشه رهبرش به یک زن همچون فاطمه زهرا (س) می رسد" مورد هجمه رسانه ای قرار گرفت. افرادی که داعیه روشنفکری و آزادی بیان دارند نشان دادند که به نسبی گرایی در این زمینه اعتقاد دارند و آزادی بیان را فقط در حریم تفکرات خود تاب می آورند. البته این هجمه های رسانه ای  ادامه ای هم داشته و در اقدامی اعجاب بر انگیز  و تاسف آور یک زن را به خاطر  ابراز ارادت به ارزش های یک ملت مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار داده اند. چرخنده می گوید "من با پرچم ایران که روی آن به انگلیسی نوشتم «همه جانم امیرالمومنین رهبرم خاکم تموم مسلمین» عکس گرفتم و حال آنها بد و بدتر شد. به طوری که هنوز اینجا ایستاده‌ام کمرم درد می‌کند چون دیشب مرا به جرم عاشقی با چوب زدند"  این رفتار برای اولین بار نیست که از این طیف فکری رخ می دهد در گذشته شاهد چنین رفتارهایی از جانب آنها بوده ایم، به طوری که  وقتی شهاب حسینی و  پروانه معصومی  در سال 89 در مراسم دیدار بازیگران با رهبری به ایراد سخنانی پرداختند، آنها نیز بعد از این موضوع  مورد هجمه کمپین های رسانه ای  روشنفکران غرب زده  قرار گرفتند، اما چه کسانی تاب ابزار محبت و تمایل بازیگران را به ارزش های ایرانی اسلامی و رهبری ندارند؟

سالی که فارغ ازمظلومیت فرهنگ نشان داده است که کسانی که در چهارچوب فرهنگ و ارزش های مردم گام بر میدارند همچنان نیز مظلوم هستند از شهادت علی خلیلی شهید امربه معروف و نهی از منکر تا حمله  های رسانه ای و فیزیکی به الهام چرخنده. در واقع عده ای می خواهند با ایحاد هزینه برای افرادی که دغدغه و نقش فرهنگی دارند  شرایط را برای چنین اقداماتی دشوار کنند

محسن تنابنده

2 -  به خاطر نمایش سکانس نماز بهم فشار آوردند-   ارزش های مشترکی در میان ایرانیان وجود دارد که هر کسی با هرگرایش فکری و سیاسی  به آنها معنقد و برایشان ارزش قائل است چون نماز و اهل بیت. باورش سخت است که در چنین کشوری عده ای  به فردی در رسانه ملی برای ساخت و نمایش سکانسی درباره نماز فشار آورند آنچه که محسن تنابنده نویسنده و بازیگر محبوب سریال پاییتخت بدان اشاره داشته است. این موضوع برای کسانی که هر گونه دخالت دست هایی در داخل بر ضد ارزش های ملت را نفی می کنند قابل تامل است. این موضوع خود را در زمینه ورزش نیز اخیرا نشان داده است وقتی حسین فرکی سرمربی تیم قهرمان  فولاد خوزستان در اظهارات  خود پیروزی تیمش را لطف خدا دانست عده ای بر او خورده گرفتند! باور چنین نیت هایی در هجمه به افراد برای ابراز  محبت به متعالی ترین ارزش های یک ملت بسیار سخت می باشد.

3 -چرا در قلاده های طلا بازی کردید-  این طیف فکری  بعد از خرده گیری بر سر ارزش هایی چون نماز و رهبری برسر گرایش های خردتر سیاسی نیز نتوانستند تاب بیاورند وقتی محمدرضا شریفی نیا، امین حیایی و سام نورایی در فیلمی نقش آفرینی کردند که درباره نقش دست های خارجی ای بود که بر علیه منافع و امنیت ملی در فتنه سال 88 نقش افریدند، فتنه ای که مردم در نهم دی ماه بر آن مهر باطلی زدند این افراد  که آمال خود را در این میان بر باد رفته دیدند ، به این بازیگران در فضای رسانه ای هجمه های بسیاری وارد کردند انها باز می خواستند نظر اقلیت و منافع خود را به زور رسانه و جو سازی  بر هنرمندان اعمال کنند.

4- "خانم چرخنده سینمای ما جای این‌جور زن‌ها نیست؛ پس سینمای ما جای چه جور زن‌هایی است؟"  قسمت دوم این جمله سوالی است که چرخنده از کسانی دارد که قسمت اول را به عنوان پیامک برای او فرستادند.  وقتی فرج الله سلحشور در سخنانی جنجال برانگیز گفت "هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلیانا جولی هستند " و سینمای ایران را فاحشه  خانه نامید عده ای به او حمله بردند که چرا چنین سخن گفته ای؛  فارغ از اینکه بیان این نظرات  به اینگونه درست بوده است یا خیر، به نظر میرسد بخشی از منتقدین بیش از آنکه از الفاظ این جملات ناراحت باشند از اینکه کسی نمی خواهد فضای سینما غربزده  باشد و زنان بازیگر چون زنان غربی نگاه ابزاری بدانها نباشد و مورد سو استفاده و استحاله قرار نگیرند، ناراحت هستند. کسانی که سینمای امروز را در سطح گیشه نگه داشتند، سکس پنهان را در آن وارد کرده و  خیانت را موضوع اصلی فیلم نامه های خود قرار داده اند.  افرادی که وجود نماز را تاب نمی آورند اما ترویج خیانت، دوستی ها و روابط بی قید و نامشروع و بد حجابی را از رسالت های سینما می دانند. کسانی که باعث می شوند  محتوای سخنان سلحشور درباره سینما زیاد دور ازذهن نباشد!

دولت باید با رصد این نشانه ها و اقدامات به هنگام و مدیریت قاطعانه و موثر خود جلوی جریانات سو استفاده گر و ضدارزش های  ملت را بگیرد و خوش بینی های تساهل برانگیز را کنار بگذارد

5 –دلواپسی ای که دلاوری می خواهد- دلواپسی همیشه بد نیست و گاها رنگ و بوی قضاوت های زودهنگام، رقابت های سیاسی و افراط و تفریط ندارد و آن دلواپسی برای فرهنگ کشور است. وضعیتی که رهبری از آن اعلام نگرانی  کردند و بخشی از شعار امسال را به آن اختصاص دادند. سالی که فارغ ازمظلومیت فرهنگ نشان داده است که کسانی که در چهارچوب فرهنگ و ارزش های مردم گام بر میدارند همچنان نیز مظلوم هستند از شهادت علی خلیلی شهید امربه معروف و نهی از منکر تا حمله  های رسانه ای و فیزیکی به الهام چرخنده. در واقع عده ای می خواهند با ایجاد هزینه برای افرادی که دغدغه و نقش فرهنگی دارند  شرایط را برای چنین اقداماتی دشوار کنند و افرادی را به نوعی در مارپیچ سکوت وارد کنند و اقلیت خود را در این چینش، بیشمار بنمایند.

رهبری  سالها پیش و مکرر خطر ورود جریان سکولار در عرصه فرهنگ را هشدار داده اند اینکه افرادی می خواهد هنرمندان ارزشی را از دور خارج کنند و هنر غیر ارزشی را جایگزین نمایند علی رغم این هشدار ها این جریان مادام در پی پیاده سازی این هدف بوده است و مسئولین بسیاری با کم کاری و یا همراهی به این امر کمک کرده اند.

این جریان در وضعیت کنونی از دو جنبه  توجه بیشتری را می طلبد اول آنکه عده ای که تنها در فضای رسانه ای اقدام به تخریب و هجمه به افراد ارزشی می کردند حال چوب به دست شده اند و خسارت جانی و مالی آفریدند و دوم آنکه با روی کار آمدن دولت امید طیفی از اصلاح طلبان تندرویی که انحراف و التقاط فکری خود را در دو دولت هفتم و هشتم، مجلش ششم و فتنه 88  در مقاطع مختلف بروز دادند حال در غالب طیف های نزدیک به حامیان دولت و شرکای سیاسی در پی نفوذ و سو استفاده از این شرایط هستند. این افراد سعی می کنند تا از موقعیت به وجود آمده برای نیل به اهداف خود بیشترین استفاده را کنند  فعالیت هایی که یقینا بیشترین آسیب را از آن، دولت خواهد دید که حواشی به وجود آمده روند خدمت را به حاشیه رانده و هزینه  ساز خواهد بود.

تک  خوانی زنان، رفع فیلتر فیس بوک، مرز قائل نشدن میان هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی، سهل گیری در زمینه حجاب برای عده ای نه از سر دغدغه فرهنگی و در چهارچوب ارزش ها که برای پیاده سازی تفکرات روشنفکرانه خودهمچنین اقداماتی چون زیر سوال بردن احکام اسلامی، بزک کردن چهره آمریکا، بحث هایی مانند شیر و خورشید و فعالیت روزنامه نگاران مسئله دار  همه مواردی است که نشانه هایی از وجود موضوع مورد اشاره بوده و نشانه های خوبی  در دل خود ندارد. دولت باید با رصد این نشانه ها و اقدامات به هنگام و مدیریت قاطعانه و موثر خود جلوی جریانات سو استفاده گر و ضدارزش های  ملت را بگیرد و خوش بینی های تساهل برانگیز را کنار بگذارد. بار بر دوش دولت در عرصه فرهنگ به عنوان متولی اصلی و بستر ساز علاوه بر پرداخت به زیر ساخت،  سخت افزار و نرم افزار و محتوا  ناظر بر این حیطه نیز بوده و رفع نگرانی های فرهنگی با وجود این شرایط دلاوری می خواهد.

امیر رضوانی

بخش ارتباطات تبیان


مطالب مرتبط:

حمله به لعیا زنگنه و الهام چرخنده چرا؟

دردسری تازه برای خانم بازیگر

مدیران رسانه به ثریا می روند!

زندگی خصوصی ای که می‌تواند مستهجن نباشد!

تئاتر جنسی و دردسرآقای وزیر