تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با بیست و چهارم اردیبهشت 1393 هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1435 هجری قمری و چهاردهم می 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و چهارم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با بیست و چهارم اردیبهشت 1393 هجری خورشیدی، چهاردهم رجب 1435 هجری قمری و چهاردهم می 2014 میلادی است.مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

24 اردیبهشت 1375

راه آهن مشهد، سرخس و تجن با حضور سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) و مقام های برجسته ی 45 کشور جهان گشایش یافت. این خط ارتباط ریلی میان کشورهای آسیای مرکزی با کشورهای اروپایی را برقرار کرد.

24 اردیبهشت 1364

سیدعلی نقی فیض الاسلام عالم بزرگ، مفسر نهج‏البلاغه و صاحب آثار صحیفه ی کامله سجادیه، اشارات الرضویه و تفسیر سه جلدی قرآن کریم، در 80 سالگی درگذشت.

24 اردیبهشت 1355

سلطان بن محمد بن صقر القاسمی حاکم شارجه برای یک دیدار چند روزه وارد تهران شد.

24 اردیبهشت 1352

استاد محی‏الدین مهدی الهی قمشه‏ای فیلسوف، عارف، شاعر وارسته و مترجم صحیفه ی سجادیه، مفاتیح الجنان، قرآن مجید و نویسنده ی کلیات دیوان الهی در 72 سالگی درگذشت.

24 اردیبهشت 1312

لایحه ی جدید مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس با هدف تمدید پیمان «دارسی» به وسیله ی دولت تقدیم مجلس شورای ملی شد. این لایحه در هفتم خرداد به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

24 اردیبهشت 1307

وزارت امور خارجه ی ایران در نامه ای به سفارت آمریکا، بر تعهدات دولت در حفظ حقوق و آزادی های سیاسی، قضایی و امنیتی شهروندان آن کشور در ایران تأکید کرد. این موضوع به دلیل حرکت نمایشی رضاخان در پیشنهاد لغو کاپیتولاسیون به مجلس شورای ملی و مصوبه ی 19 اردیبهشت در اعلام لغو این قانون بود و تنها هدف از این حرکت دلجویی از دولت آمریکا محسوب می شد.

24 اردیبهشت 1303

رضاخان وزیر جنگ در نامه ای به وزارت امورخارجه خواستار مشخص کردن اختلاف مرزی میان مرزنشینان ایران و ترکیه بر سر موضوع زمین های آن منطقه شد.

24 اردیبهشت 1302

کمیسیون فوق العاده امتیاز نفت، لایحه یی مشتمل بر 39 ماده را برای تصویب به مجلس شورای ملی ارسال کرد. در این لایحه به اموری چون اعطای امتیاز استخراج نفت، گاز طبیعی، قیر و موم معدنی، شرایط اعطای امتیاز، حقوق و اختیارات صاحب امتیاز، مدت امتیاز، تعهدات صاحب امتیاز، سهم دولت ایران از امتیاز، معاف بودن محصولات نفتی از عوارض و مالیات گمرک و نحوه حل اختلاف در زمان ایجاد دعوا میان 2 طرف اشاره شده است.

24 اردیبهشت 1270

قرارداد تنباکو میان ایران و انگلیس، به دلیل قیام مردمی به رهبری روحانیان و فتوای تحریم تنباکو به وسیله ی میرزای شیرازی، لغو شد. این قرارداد سبب واگذاری حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران و کنترل در کشت آن به مدت 50 سال به کشور انگلیس شده بود.

تنظیم: هومن بهلولی