تبیان، دستیار زندگی
بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران چند روزی است که پایان یافته است. در گزارش حاضر اظهار نظرهای چهره های سیاسی درباره این رویداد فرهنگی را مرور می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهره‌های سیاسی و نمایشگاه کتاب امسال


بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران چند روزی است که پایان یافته است. در گزارش حاضر اظهار نظرهای چهره های سیاسی درباره این رویداد فرهنگی را مرور می کنیم.

نمایشگاه کتاب امسال

سیدعباس صالحی، از معدود مسئولان فرهنگی کشور بود که امسال به خاطر کمبودهای احتمالی نمایشگاه کتاب از مردم عذرخواهی کرد. معاونی که در قامت یک کتابخوان ظاهر شد تا پای وعده‌هایش بایستد و کشتی  فرهنگ را هدایت کند.

سیدعباس صالحی، نمایشگاه کتاب را در حالی برگزار کرد که بخشی از مخاطبان حرفه‌ای کتاب و نمایشگاه در سال‌های گذشته، به آن پشت کرده بودند. به همین خاطر امسال، در میان مردمی که به نمایشگاه آمده‌ بودند، چهره‌ آدم‌هایی را می‌شد دید که آمده بودند تا بفهمند آیا نمایشگاه تغییری کرده یا نه؟

نمایشگاه کتاب امسال اما تغییر کرده بود. هر چند هنوز هم نشانه‌هایی از آنچه که به فرهنگ طی سال‌های گذشته رفت، می‌شد دید. ناشران تعلیقی نبودند، کتاب‌های تازه چاپ کمتر به چشم می‌آمدند و خبری از پرفروش‌های جنجالی سال‌های دور نبود.

با این حال، می‌شد دید که کتاب‌ها مجال نفس کشیدن پیدا کرده‌اند. غرفه‌ها بر اساس پیشینه ناشر و دایره فعالیتش چیده شده بود نه بر اساس رابطه و ضابطه و با این که بهرحال بین معاونان و مدیران نمایشگاه کتاب می‌شد چهره‌هایی را دید که در هشت سال گذشته هم در معاونت فرهنگی حضور داشتند، اما با این حال برخورد مدیران نمایشگاه امسال با خبرنگاران به کلی با سال‌های گذشته فرق می‌کرد و قائل به پاسخگویی بودند.

با این حال اما در نمایشگاه بیست‌وهفتم کتاب، شاید قیمت‌ها خودشان به تنهایی یکی از تاثیرگذارترین حاشیه‌ها بودند. قیمت‌هایی که آه از نهاد مشتری و غرفه‌دار هر دو بلند می‌کرد و سقف فروش را پایین می‌آورد. شاید همین نکته بود که باعث شد رییس اتحادیه ناشران ـ محمود آموزگار ـ در اختتامیه نمایشگاه بار دیگر درباره بخشش مالیاتی ناشران صحبت کند. صحبتی خطاب به علی لاریجانی، رییس قوه مقننه که شنید و وعده‌هایی هم در این باره داد.

نسیم تغییر امسال در نمایشگاه کتاب وزیدن گرفت، و اگر به این نسیم، مجال بدهند، می‌شود امیدوار بود که در سال آینده، نمایشگاه به آنچه که بود، و آنچه که باید باشد نزدیکتر شود. نمایشگاهی با حضور نام‌های بزرگ، ناشران حرفه‌ای و به دور از حاشیه‌هایی که تحمیل می‌شوند.

نسیم تغییر امسال در نمایشگاه کتاب وزیدن گرفت، و اگر به این نسیم، مجال بدهند، می‌شود امیدوار بود که در سال آینده، نمایشگاه به آنچه که بود، و آنچه که باید باشد نزدیکتر شود. نمایشگاهی با حضور نام‌های بزرگ، ناشران حرفه‌ای و به دور از حاشیه‌هایی که تحمیل می‌شوند.

امسال وقتی سیدعباس صالحی، میان غرفه‌ها راه می‌رفت بی آن که لشکری از آدم‌ها را به دنبال خود راه بیندازد، لابد صدای کسانی را که به نمایشگاه کتاب آمده بودند را شنیده است. صدای آدم‌هایی که تنها به واسطه این ده روز، به سراغ کتاب‌ها می‌روند و تنها کمی خوش‌سلیقگی، حسن نیت و آزادی لازم است تا این ده روز به همنشینی مداوم آنها با کتاب تبدیل شود.

در نمایشگاه امسال، رفت و آمد چهره‌های سیاسی و فرهنگی زیاد بود. از سردار رحیم صفوی تا حداد عادل، همه سری به نمایشگاه زدند. همه درباره ضرورت کتاب و کتابخوانی سخن گفتند و رفتند.

در ادامه این گزارش بخشی از اظهارنظرهای شخصیت‌های سیاسی درباره نمایشگاه را می‌خوانید:

نامسمت

اظهار نظر

علی لاریجانیرئیس مجلس شورای اسلامی

نمایشگاه کتاب یک حادثه مطلوب فرهنگی است و من شنیدم که امسال استقبال خوبی از آن انجام شد و حجم خرید کتاب هم روی هم رفته زیاد بود. طبق گزارش‌هایی که ارائه کردند فضای منطقی در نمایشگاه ایجاد شده و زمینه‌های خوبی برای گفت‌وگو و تعامل فکری به وجود آمد.

علی‌اکبر ولایتیرئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام

نمایشگاه کتاب امسال برخلاف آنچه که ارزیابی کرده بودم به خوبی برگزار شد و مدیران این دوره تسهیلات ویژه ای برای برگزاری در نظر گرفتند و بابت اینکار باید از آنها تشکر کرد. سابقه صالحی و تجربه ی وی در مسائل فرهنگی شناخته شده است.

محمدرضا عارفمعاون اول دولت دوم اصلاحات

استقبال مردم از بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب بسیار چشمگیر بود و امیدوارم روز به روز وضعیت حوزه کتاب از نظر کمی و کیفی بهتر شود.

محمدرضا تابشنماینده مجلس شورای اسلامی

عملکرد برادر عزیزمان جناب آقای جنتی در این حوزه باعث آشتی اهل فرهنگ و هنر با حاکمیت شد و اعتماد دو سویه را به حوزه فرهنگ و هنر برگرداند؛ نگاهی بود که به اهل فرهنگ و هنر با دید الحادی و افرادی که دغدغه دین و کشور ندارند، می نگریست. و این نگاه در دوران وزارت دکتر جنتی تغییر پیدا کرد و اعتماد به اصحاب علم و فرهنگ باعث شد تا اهالی فرهنگ از خانه به صحنه آمدندو ان شالله روزبه روز شاهد این نضج گرفتن بیشتر این تفکر باشیم و زمینه‌ای فراهم آید تا کار فرهنگ و هنر به دست اهلش سپرده شود.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان


منبع: خبر آنلاین