تبیان، دستیار زندگی
در تقویم ایرانیان ولادت حضرت علی(ع) روز پدر نام گرفته؛ روزی که یادآور نقش معنوی پدر و نوع برقراری ارتباط او با فرزند یا فرزندانش است؛ آن‌چه در پی می‌آید نگاهی کوتاه به عناوین چند کتاب‌ است که از منظر روان‌شناسی به روابط پدران با فرزندان پرداخته ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه پدری خوب باشیم؟

نگاهی به چند کتاب‌ روان‌شناسی درباره نقش پدر


در تقویم ایرانیان ولادت حضرت علی(ع) روز پدر نام گرفته؛ روزی که یادآور نقش معنوی پدر و نوع برقراری ارتباط او با فرزند یا فرزندانش است؛ آن‌چه در پی می‌آید نگاهی کوتاه به عناوین چند کتاب‌ است که از منظر روان‌شناسی به روابط پدران با فرزندان پرداخته است.

کتاب

در میان کتاب‌هایی که درباره پدران و ارتباط آن‌ها با فرزندان، به ویژه دختران تالیف شده است، می‌توان به کتاب «راه‌هایی جهت بهتر‌شدن رابطه میان پدر و دختر» اشاره کرد. این کتاب از سوی جو کِلی به رشته تحریر در آمده و فهیمه رحمتی آن را به فارسی برگردانده است.

نویسنده در این کتاب راهکارهایی را به پدران پیشنهاد می‌دهد تا هنگام بازی با کودکان خود به ویژه دختران اجرا کنند.

در بخشی از این کتاب آمده است:«قوانین می تواند جلوی لذت بردن را بگیرد. به دلخواه فرزندتان قانون را عوض کنید و ناراحت نشوید بگذارید این کار را بکند و با او بازی کنید، این تنها یک بازی است‌. شاید بزرگسالان خواهان بازی قانونمند باشند اما کوچکترها دوست دارند گاهی خودشان قانون وضع کنند کودکان کم‌سال دوست دارند بازی را ببرند و برای بردن هر کاری می کنند.»

نویسنده این کتاب به پدران توصیه می‌کند: «صداقت در بازی را به کودکان خود آموزش دهند، چرا که این رفتارها بسیار اهمیت دارند. گاهی نیاز داریم که جدی نباشیم، بخندیم و فراموش کنیم. این اصول تنها محدود به بازی‌هایی با قوانین رسمی نمی‌شوند، بلکه لازم است که بازی با فرزندتان آمیزه‌ای از شوخی و تفریح باشد تا بتوانید رابطه‌ای صمیمی و نیرومند برقرار کنید.

این کتاب را انتشارات پیک بهار منتشر کرده و به قیمت چهار هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

پدر بهتری باشیم

ویکی لانسکی کتابی را با عنوان «101 راه برای اینکه پدر بهتری باشید» تالیف و فیروزه دالکی آن را ترجمه کرده تا مردان و پدران با مطالعه آن بتوانند نقش پدری خود را در خانواده به خوبی ایفا کنند.

در این کتاب 112 صفحه ای نویسنده 101 راه به پدران پیشنهاد می دهد و می نویسد: «تاثیر تربیتی پدران با تاثیر تربیتی مادران در تربیت فرزندان کاملا متفاوت است. اما برخی اوقات پدران نقش تربیتی خویش را به دلیل مشغولیت‌های روزانه‌ی زندگی، فراموش می‌کنند.»

نگارنده در کتاب حاضر 101 راهکار را به پدران معرفی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان کودکان و پدران را به یکدیگر نزدیک کرد. این ایده‌ها برگرفته از تجربیات پدرانی است که از آن‌ها برای ایجاد رابطه‌ی مناسب با کودکان خویش استفاده کرده‌اند.

زمان‌هایی را برای با خانواده بودن، گاهی کار را کنار گذاشته و زمانی را به کودکان اختصاص دادن؛ استفاده از جملاتی چون «می‌فهمم چه می‌گویی»، «دوستت دارم»، «اشتباه کردم» و «متاسفم»؛ و احترام به مادر فرزندتان و به او عشق‌ورزیدن، از جمله راهکارهایی است که نویسنده آنها را به پدران پیشنهاد داده است.

کتاب«101 راه برای اینکه پدر بهتری باشید» از سوی نشر پیک ادبیات منتشر شده است.

چرا به پدر نیاز داریم؟

دیگر کتابی که می توان به پدران توصیه کرد «چرا دختر و پسر به پدر نیاز دارند؟» نام دارد. گریگوری ای.لنگ این کتاب را در قلب یک‌صد جمله کوتاه نوشته تا پدران بهتر به ارزش وجودی خود پی ببرند.

از منظر این نویسنده دختر و پسر به دلایل زیادی به پدر نیاز دارند؛ «یک دختر به پدری نیاز دارد تا جای امنی برای او باشد و همیشه می‌تواند از او کمک بگیرد»، «یک پسر به پدری نیاز دارد تا خانه‌ای پر از عشق و محبت و بر پایه عقل و درک متقابل بسازد».

سعید هابیل امیرخیز، کتاب حاضر را به فارسی ترجمه کرده است تا با زبانی علمی اما ساده به درک ابعاد روانی نیاز دختران و پسران به پدر تاکید کند.

انتشارات دانش بهمن این کتاب را به قیمت دو هزار و 500  تومان منتشر کرده است.

پدرها مراقب باشند

بر اساس این گزارش کتاب دیگری که در این حوزه سودمند است، «نقش پدر در مراقبت و تربیت کودک» نوشته ویلیام سی‌یرز با ترجمه شرف‌الدین شرفی است که به نقش پدر در تربیت کودکان اعم از دختر و پسر پرداخته است.

در این کتاب حالات روانی کودکان در مواجهه با تربیت مادر و پدر شرح داده شده و نویسنده در صدد این است تا به پدران این حالات را یادآوری کند.

موسسه انتشارات صابرین این کتاب را با قیمت دوهزار و 500 تومان منتشر کرده است.

بی شک مطالعه هرچند کوتاه کتاب‌هایی که برای پدران تالیف می‌شود می‌تواند در بهبود روابط کودکان و حتی نوجوانان با پدران تاثیرگذار بوده و در دنیای جدید بر افزایش روابط صمیمانه آن ها تاثیر مثبت بگذارد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان


منبع: ایبنا