تبیان، دستیار زندگی
تندروی‌ها و كندروی‌ها همواره جهان اسلام را دچار چالش كرده است و متاسفانه ملت‌های اسلامی حدیث نبوی خیر الامور اوسطها را از یاد برده‌اند و با تفكراتی تند و غیر قابل قبول سعی در تحمیل عقیده ناصواب خود دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوکو حرام!


تندروی‌ها و كندروی‌ها همواره جهان اسلام را دچار چالش كرده است و متاسفانه ملت‌های اسلامی حدیث نبوی خیر الامور اوسطها را از یاد برده‌اند و با تفكراتی تند و غیر قابل قبول سعی در تحمیل عقیده ناصواب خود دارند.

بوکو حرام!

نمونه این عملكردها در گروهی سیاسی و تروریست به نام بوكو حرام دیده می‌شود كه امروزه تبدیل به چالشی برای آفریقا و جهان اسلام شده است.

بوکو حرام(Boko Haram)  كه به زبان هوسه به معنای تحصیل غربی حرام است، با نام رسمی جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد یک گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی 36 ایالت نیجریه است. این تفكر در حالی در این كشور پدید آمده است كه از سال 2000 قوانین شریعت اسلامی در شمال نیجریه اجرا می‌شود اما شورشیان اسلامی از جمله گروه خودخوانده طالبان نیجریه و گروه بوکو حرام خواهان اجرای قوانین اسلامی در سراسر نیجریه هستند. درگیری‌های مسلمانان تندرو با دولت نیجریه در ایالت‌های کانو، بورنو و یوبه در شمال نیجریه در ماه ژوئیه سال 2009 صدها کشته برجای گذاشته است. گروه بوکو حرام در سال 2002 توسط محمد یوسف در مایدوگوری بنیان‌گذاری شد و در سال 2004 به کاما در ایالت یوبه نقل مکان کرد. این گروه در آن‌جا پایگاهی به نام افغانستان بر پا کرده‌است. محمد یوسف به‌شدت با دموکراسی، آموزشِ سکولار و دانش مخالف و فردی سلفی‌‌ و به شدت تحت تاثیر نظرات ابن تیمیه بود. محمد یوسف حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برد. با کشته شدن وی در سال 2009، فرد دیگری به نام ابوبکر شکوه رهبر این گروه شده است. این گروه تاکنون با حملات متعددی به بانک‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دست به کشتارهای بی‌رحمانه‌ای زده است. این گروه تاكنون به كشتارهای زیادی علیه مردم بیگناه دست زده‌ كه از آن جمله می‌توان به کشتار 106 نفر  در روستای ایزگه، کشتار 75 نفر در روستای مایدوگوری و ماینوک، کشتار بیش از 200 تن روستای گامبورو و كشتار 93 تن در در روستایی در ایالات بورنو نیجریه اشاره كرد. آخرین اقدام این گروهك توریستی ربودن 276 دختر دانش آموز در آوریل 2014 از منطقه شبوک در ایالت بورنو است. این دختران 16 تا 18 ساله از یک مدرسه شبانه روزی در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند كه گفته می‌شود حدود 50 تن از این دختران پس از ربوده شدن موفق به فرار شده‌اند. دو هفته پس از این اقدام ابوبکر شیکاو رهبر این گروه تروریستی در یک نوار ویدیویی ضبط شده اعلام کرد این دانش آموزان را به عنوان برده معامله می‌کند. وی صراحتا اعلام کرد این دختران در بازار برده‌ها فروخته می‌شوند و یا با زور به ازدواج مردان درمی‌آیند.

بوکو حرام(Boko Haram)  كه به زبان هوسه به معنای تحصیل غربی حرام است، با نام رسمی جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد یک گروه مسلح و تندرو اسلامی در کشور نیجریه است که خواستار تعطیلی تمامی مدارس نوین و تحمیل قانون شریعت بر تمامی 36 ایالت نیجریه است

وی همچنین گفت که خودش با دو تن از این دختران که یکی 12 ساله و دیگری 9 ساله است ازدواج می‌کند. وی دمکراسی و آموزش‌های غربی و تحصیل دختران را مورد حمله قرار داد و گفت این دانش آموزان را ربوده زیرا تحت آموزش‌های غربی قرار داشتند. گزارش‌های منتشر شده حكایت آز آن دارد که برخی از این دختران با قیمتی حدود 12 دلار در کشورهای همسایه در مرز چاد و در کامرون به فروش رسیده‌اند. در همان روز انتشار ویدئوی رهبر گروه، هشت دختر دیگر نیز در روستای وارابه در ایالت بورنو ربوده شدند كه بین 12 تا 15 سال داشتند. این اقدام بوكرام باعث وارد عمل شدن سرویس‌هاس مخفی و جاسوسی آمریكا در منطقه برای یافتن دختران شده است. ناگفته پیداست كه این گروهك به بهانه مبارزه با آموزش‌های غربی وارد عمل می‌شوند اما عملا زمینه تسلط غرب و آمریكا به كشورهای مستضعف را فراهم می كند. بدون هیچ شك و شبه‌ای این گروهك بیشتر از آنكه در خدمت منافع اسلام باشد، در خدمت غرب و استكبار است و عملا در صدد نابودی مسلمانان است. اینكه این گروهك به ندای دورن وحشی خود گوش می دهد و یا با ساز غرب می‌رقصد، در ظاهر ماجرا تفاوتی ایجاد نمی‌كند اما آنچه كه مسلم است این موضوع است كه زمینه را برای بدبین شدن به مسلمانان و ترویج اسلام فوبیا یا اسلام هراسی به نحوی شایسته فراهم می‌كند. امروز شاهدیم كه کارزاری توییتری در حمایت از دانش‌آموزان دختر ربود‌ه‌شده تشکیل شده و اقبالی جهانی یافته است. این کمپین که در یک روز بیش از یک میلیون بار توییت شد، حمایت میشل اوباما، همسر باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده و ملاله یوسف‌زی، فعال پاکستانی را نیز در پی داشت. هزاران نفر از مردم شهرهای مختلف جهان که تحت تأثیر این کمپین قرار گرفتند به سوی سفارت نیجریه، از جمله در آفریقای جنوبی، لندن و نیویورک راهپیمایی کردند و خواستار شدت عمل برای یافتن و نجات این دختران شدند. باید به حال جهان اسلام تاسف خورد كه برخی رهبرانشان برای تامین منافع زودگذر خود و تامین مافع غرب در صدد تجهیز این گروه‌ها همانند تجهیز گروه‌های تروریست در افغانستان، عراق و سوریه هستند و نام خود را مسلمان گذاشته‌اند و در مقابل غربیان این چنین حتی در ظاهر با تكشیل كمپین‌هایی در صدد حمایت از مردم نیجریه و دختران روبده شده برآمده‌اند. به راستی جهان اسلام به كدام سوی می‌رود؟

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

اسـراییل؛ نـظام آپـارتاید جـدید

مالی و مداخله نظامی 

نقش صهیونیست در تفکیک سودان