تبیان، دستیار زندگی
گالری هوم در نظر دارد نمایشگاهی از آثار چاپی هنرمندان زن ترکیه را به نمایش بگذارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوم و باسکی های زنان ترکیه


گالری هوم در نظر دارد نمایشگاهی از آثار چاپی هنرمندان زن ترکیه را به نمایش بگذارد.

هوم و باسکی های زنان ترکیه

کلمه "BASKI" در زبان ترکی استانبولی به معنای چاپ در معنای عام آن است و "ÖZGÜN BASKI" به آنچه که به عنوان "چاپ دستی" در عالم هنر شناخته می‌شود، اطلاق می‌شود.

فراتر از معنای تحت اللفظی آن، تکنیک چاپ دستی در ایران همیشه در سایه هنر گرافیک پنهان بوده تا اینکه هنرمندانی مثل احمد وکیلی و شاگردان او روح جدیدی به کالبد این هنر دمیده و جریان و حرکت های حرفه ای را در بطن هنر ایران پایه ریزی کردند.

گالری هوم اعلام کرده است که ضمن ارج نهادن به حرکت های ارزشمند این عزیزان سعی در بازتاب جنبه های گوناگون این تکنیک و نمایش تشخص و قدرت تاثیر گذاری این مدیوم را دارد.

در این راستا و با همکاری "موزه ملی ازمیر" نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته ترکیه که در این زمینه فعالیت می‌کنند از 26 اردیبهشت ماه 1393 در گالری هوم برگزار می‌شود.

هنرمندانی که آثار آنها در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد، همگی از جمله اساتید چیره دستی هستند که در قالب یک گروه در موزه ملی ازمیر فعالیت می‌کنند و با برگزاری نمایشگاه های هدفمند و متفاوت در اقصی نقاط جهان قصد جریان سازی در این زمینه را دارند.

اساتید این گروه در سبک های مدرنیستی و معاصر به آفرینش هنری می‌پردازند؛ ولی آنچه در آثار ایشان خودنمایی می‌کند آزادی و بی پروایی آفرینش در سطح حرفه ای است.

آنها زمانی که در حیطه مدرنیسم به خلاقیت می‌پردازند آزاد و رها عمل می‌کنند و زمانی که وارد حیطه هنر معاصر می‌شوند به شکل اعجاب انگیزی زیبایی شناسی بصری را نیز لحاظ می‌کنند.

با همکاری "موزه ملی ازمیر" نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته ترکیه که در این زمینه فعالیت می‌کنند از 26 اردیبهشت ماه 1393 در گالری هوم برگزار می‌شود.

این مطلب حاکی از تجربه بالای حرفه ای است که در طی زمان به دست می‌آید.

این گروه که شامل 8 تن از بانوان هنرمند ترکیه به سرپرستی خانم "فادان سوزان کوشیوگلو" رییس موزه ملی ازمیر می‌باشد، به شیوه ای بسیار حرفه ای و لطیف نغمه ای جانبخش را زمزمه می‌کنند.

نغمه ای که می‌تواند نمایانگر اصالت و غنای هنر جامعه بانوان ترکیه باشد، کما اینکه روح لذت بخشی را بر این نمایشگاه حاکم ساخته است.

این فضای حسی عمیق، صداقتی را برمی‌تاباند که بر دل عموم هموطنان و هنرمندان ایرانی خواهد نشست.

نمایشگاه آثار چاپ دستی هنرمندان ترکیه با عنوان "باسکی" روز جمعه 26 اردیبهشت ماه از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود و تا روز 12 خرداد ادامه خواهد داشت.

ساعات بازدید در طول مدت برگزاری نمایشگاه از ساعت 16 الی 19 خواهد بود.

نمایشگاه روزهای جمعه غیر از افتتاحیه تعطیل است.

گالری هوم در خیابان قائم مقام فراهانی، بالاتر از خیابان شهید مطهری، کوچه چهارم، پلاک 2، طبقه اول قرار دارد.

بخش هنری تبیان


منبع: همشهری آنلاین