تبیان، دستیار زندگی
فرض کنید شما فرزند مشهورترین نقاش تاریخ هنر جهان باشید و قرار باشد موزه پدرتان پس از ترمیم و بازسازی ، بازگشایی شود. چه می کنید اگر این گشایش به تاخیر بیفتد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصبانیت پیکاسو


فرض کنید شما فرزند مشهورترین نقاش تاریخ هنر جهان باشید و قرار باشد موزه پدرتان  پس از ترمیم و بازسازی ، بازگشایی شود. چه می کنید اگر این گشایش به تاخیر بیفتد؟

تأخیر در بازگشایی موزه و عصبانیت پیکاسو

پسر پیکاسو در چنین وضعیتی است!

شاید بتوان پاپلو پیکاسو را مشهورترین هنرمند تاریخ هنر جهان به حساب آورد.  پسر پیکاسو از تأخیر در بازگشایی مجدد موزه پدرش عصبانی است. مقامات فرانسوی این روزها در تلاش هستند «کلود پیکاسو»، نقاش و مجسمه‌ساز اسپانیایی را به دلیل تأخیر در بازگشایی مجدد موزه پدرش در پاریس آرام کنند.

قرار بود کاخی که آثار هنری پیکاسو را در بردارد و قدمت آن به قرن هفدهم میلادی می‌رسد، در ماه ژوئن پس از بازسازی‌های پنج ماهه با هزینه تقریبی 52 میلیون یورو (معادل 72 میلیون دلار) بازگشایی شود، اما وزارت فرهنگ فرانسه اعلام کرد این کاخ تا نیمه ماه سپتامبر، در واقع پس از پایان تعطیلات تابستان و حضور گسترده گردشگران افتتاح نخواهد شد.

کلود پیکاسو 66 ساله در گفت‌وگو با روزنامه «فیگارو» گفت: من به شدت عصبانی و غمگین هستم. این احساس در من ایجاد شده که فرانسه به من و یا پدرم اهمیتی نمی‌دهد و ارزشی قائل نیست.

موزه پیکاسو که برای اولین‌بار در سال 1985 افتتاح شد، نزدیک به 300 تابلو از آثار پیکاسو و 250 مجسمه دیگر را در خود جای داده است.

وزارت فرهنگ فرانسه در واکنش به اظهارات پیکاسو گفت: این وزارت از تأخیر در بازگشایی یکی از مشهورترین موزه‌های کشور چه سودی می‌برد؟ این وزارت از همه مسوولان درخواست کرد، پروژه‌های شخصی خود را رها کنند و با آرامش و انگیزه‌ای که نیاز است هرچه سریع‌تر این پروژه را به پایان برسانند.

این وزارت در راستای رفع گمانه‌زنی‌هایی که در مراکز هنری این کشور در خصوص تعطیلی کار به بهانه کمبود نیروهای حراست شکل گرفته، در بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجود شرایط بد بودجه در حال حاضر 40 فرصت جدید شغلی در این پروژه اعلام شده است.

تأخیر در بازگشایی موزه و عصبانیت پیکاسو

با این حال بسیاری از گردشگرانی که از اقصا نقاط جهان به فرانسه سسفر می کنند، در برنامه گردشگری خود ، دیدار از موزه آثار پیکاسو را در نظر گرفته اند؛ چه بسا برخی فقط برای دیدار از موزه وی به فرانسه بروند و پشت درهای بسته بمانند.

این نابغه دنیای هنری با ابداع سبک کوبیسم* تحولی عظیم را در تاریخ هنر نقاشی ایجاد کرد.

"پابلو پیكاسو" یكی از پركارترین و بانفوذترین هنرمندان قرن بیستم است كه در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، قلمزنی، طراحی و سفالگری، هزاران اثر خلق كرده است. او مكتب «كوبیسم»را به همراه «جرجیس براك» (Georges Braque) در میان نقاشان جا انداخت و فن درآمیختن رنگها بر پرده نقاشی را به عالم هنر معرفی كرد.

پیكاسو در بیست ‌و پنجم اكتبر سال 1881 در «مالاگا»، شهری در اسپانیا به دنیا آمد. او فرزند یك نقاش تحصیلكرده به نام «جوز روئیزبلنكو» (Jose Ruis Blanco) و «ماریاپیكاسو» (Maria Picasso) بود و از سال 1901، نام خود را به نام خانوادگی مادرش تغییر ‌داد. پابلو از همان دوران كودكی به نقاشی علاقه پیدا كرد و از ده سالگی نزد پدرش كه معلم یك آموزشگاه هنری بود، اصول اولیه نقاشی را یاد گرفت.

کلود پیکاسو 66 ساله در گفت‌وگو با روزنامه «فیگارو» گفت: من به شدت عصبانی و غمگین هستم. این احساس در من ایجاد شده که فرانسه به من و یا پدرم اهمیتی نمی‌دهد و ارزشی قائل نیست.

تأخیر در بازگشایی موزه و عصبانیت پیکاسو

وی در سال 1895 به همراه خانواده به «بارسلونا» رفت و در آنجا در آكادمی هنرهای عالی «لالنجا» (La Lonja) شروع به تحصیل كرد. دیدار او از مكانها و گروههای مختلف هنری تا سال 1899 در پیشرفت هنریش بسیار تأثیرگذار بود. در سال 1900 میلادی، اولین نمایشگاه پیكاسو در «بارسلونا» تشكیل شد. وی در پاییز همان سال به پاریس رفت تا مطالعاتی در ابتدای قرن جدید داشته باشد و در آوریل 1904 در پاریس اقامت كرد و با آثار «امپرسیونیست» خود به شهرت رسید.

در پاریس فعالیتهای هنری پیکاسو گسترش یافت . مهمترین رهاورد این دوران ، دو دوره "آبی" و "صورتی" است.

پس از آشنایی با "براک"، به ابداع سبک جدید پرداخت که بعدها مکتب "کوبیسم" لقب گرفت. تحولی که نگرش وی در این مکتب ایجاد کرد چنان تاثیری در عالم هنر برجای گذاشت که هیچ گاه نمی توان رد آن را در هنر مدرن و پست مدرن نادیده گرفت. از جمله این تحولات استفاده وی از "حاظرآماده ها" در عالم ساخت مجسمه سازی بود؛ چیزی که بعدها توسط "دادائیستها" دنبال شد و پایه گذار هنر معاصر گشت.

[*] مكتبی است كه در آن، اشیاء به شكلهای هندسی نمایش داده می شود. در این مكتب، نقاش می خواهد قسمتهای نامرئی، جهات مختلف و عناصر اساسی اشیاء را بر روی تابلو متراكم ساخته و در یك لحظه نشان دهد. بنابراین، یك اثر كوبیسم، هرگز نشان دهنده آنچه كه در طبیعت دیده می شود، نیست.

تأخیر در بازگشایی موزه و عصبانیت پیکاسو

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

ایسنا

رویترز

ماندگار

ره پو/ نوشته: مریم فودازی

مطالب مرتبط:

پیکاسو در استانبول

پیکاسو شدن در پاریس 1901