تبیان، دستیار زندگی
یکسان نبودن سلیقه ها و نظریات اجتناب ناپذیر است. مسئله مهم این است که چگونه با اختلاف نظرها برخورد شود و به وسیله گفتگوی مناسب حل و فصل گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریشه دعوا کجاست


یکسان نبودن سلیقه ها و نظریات اجتناب ناپذیر است. مسئله مهم این است که چگونه با اختلاف نظرها برخورد شود و به وسیله گفتگوی مناسب حل و فصل گردد.

دعوا

زن و شوهر با دو نوع احساسات، از دو جنس متفاوت با یکدیگر به موضوعات نگاه می کنند. ریشه های روانی این احساسات که برخی از آن ها جنبه بیولوژیک دارند مربوط به نگرش آن ها به جریانات زندگی است.

عده ای از روان شناسان معتقدند دخترها بیشتر به جنبه های احساسی مسائل توجه دارند. در حالی که پسرها کمتر دچار احساسات می شوند، زود رنجش پیدا نمی کنند، ترس کمتری دارند و در مقابل انتقاد تحمل بیشتری از خود نشان می دهند.

وقتی دخترها به زمین بازی می روند سعی می کنند دو نفری یا با عده ای معدود بازی کنند. به روابط شخصی و گفتگوهای دوستانه بسیار اهمیت می دهند. اما پسرها با عده بیشتری بازی می کنند و بحث آن ها مربوط به مسائل کلی و یا جریان بازی است.

اگر پسری در جریان بازی صدمه ببیند معمولا بدون ابراز ناراحتی از زمین بازی خارج می شود تا بازی جریان داشته باشد. اما یک دختر در این موارد با نشان دادن ناراحتی عده ای را دور خود جمع می کند و شکایت و اظهار درد می کند.

پسرها دوست دارند کمتر به دیگران وابسته باشند در حالی که دخترها به کمک و همیاری دیگران نیاز دارند ، از گسیخته شدن ارتباط دوستانه ناراحت و نگران می شوند.

در نظر داشتن تفاوت های روحی در روابط زن و شوهر تاثیر دارد. البته یکسان نبودن سلیقه ها و نظریات اجتناب ناپذیر است. مسئله مهم این است که چگونه با اختلاف نظرها برخورد شود و به وسیله گفتگوی مناسب حل و فصل گردد.

در یک ارتباط خوب و سالم ، زن یا شوهر انتقاد یا گله خود را بدون سرزنش یا توهین بیان می کند و علت ناراحتی خود را توضیح می دهد و نحوه گفتن او به گونه ای است که طرف رنجش پیدا نکند،احساس حقارت به او دست ندهد و حالت دفاعی به خود نگیرد. باید تا حد امکان گذشت به خرج داد  و از انتقاد توام با سرزنش خودداری کرد.

نزاع زن و شوهر اثرات نامطلوبی ایجاد می کند و می تواند موجب عصبانیت آن ها باشد.اغلب مردها در اثر عصبانیت شدید حالت سکوت به خود می گیرند و بی اعتنایی از خود نشان می دهند. این جریان روابط زن و شوهر را خراب می کند و امکان بحث و گفتگو درباره اختلاف نظر را از بین می برد. مردها نسبت به خانم ها دیرتر از حالت عصبانیت بیرون می آیند.

یکی از توصیه هایی که به خانم ها شده این است که هنگام گله و شکایت موضوع اصلی را بیان کنند و از پرداختن به مسائل شخصی یا موضوعات دیگر خودداری کنند تا مسئله به آسانی قابل حل و فصل باشد

روان شناسان درباره این مسئله که زن و شوهر چگونه می توانند در موارد اختلاف نظر رفتار کنند تا رابطه خود را در حد مطلوب نگاه دارند توصیه هایی کرده اند که برخی از آن ها مربوط به هر دو بوده و بعضی دیگر در ارتباط با یکی از آن ها می باشد:

از جمله این توصیه ها برای شوهر این است که وقتی همسر آن ها انتقاد یا شکایتی دارد سعی کنند که با پاسخ مناسب یا نشان دادن راه حل موضوع را فیصله داده و از کش دار شدن مسئله جلوگیری کنند. بعضی از خانم ها وقتی گله یا شکایتی می کنند خواهان جلب توجه شوهر نسبت به خود هستند و نشان دهنده علاقه آن ها به شوهرشان است. بعضی دیگر در این مواقع وقتی متوجه شوند که شوهرشان احساسات آن ها را درک می کند آن را مهم تر از آن می دانند که با نظر آن ها موافق باشند. یکی از توصیه هایی که به خانم ها شده این است که هنگام گله و شکایت موضوع اصلی را بیان کنند و از پرداختن به مسائل شخصی یا موضوعات دیگر خودداری کنند تا مسئله به آسانی قابل حل و فصل باشد.

برخی از مسائلی که هر دو باید به آن ها توجه داشته باشند نیز از این قرار است:

همواره موضوع اصلی مورد اختلاف را مورد بحث قرار داده از مطرح کردن مسائل گذشته و نارضایتی های قبلی خودداری کرده به یکدیگر فرصت بدهند تا نظر خود را درباره آن موضوع بیان کنند.

* خونسردی خود را حفظ کنند. گاهی با کشیدن نفس های عمیق به خود فرصت استراحت بدهند تا از عصبانی شدن جلوگیری کنند.

* به گفته های همسر خود کاملا گوش بدهند، از بدبینی پرهیز کرده و با لحن زننده صحبت نکنند. گاهی ممکن است یکی از طرفین با هیجان توام با عصبانیت حرف بزند. این امر را باید مربوط به آن دانست که او برای آن مسئله اهمیت زیاد قائل است.در این موارد می توان گفتگو را به فرصت دیگری موکول کرد و از مجادله پرهیز کرد.

* در موارد لازم همدلی و اظهار همدردی موجب رضایت خاطر همسر بوده ، او از اینکه متوجه آن می شود که طرف دیگر احساسات و نقطه نظر او را درک کرده است احساس آرامش می کند.

*خود را به جای کسی که از مسئله ای اظهار گله یا نارضایتی می کند گذاشتن و از همان زاویه ای که او به موضوع می نگرد نگاه کردن می تواند به سازش منجر شود و گفتگو به صورت مطلوب به انجام برسد. کسی که اشتباهی را مرتکب شده چنانچه عذر خواهی کند باعث خوشحالی همسر خود می شود و موجب توسعه روابط صمیمانه و ایجاد محیطی توام با محبت و حسن تفاهم می گردد.

فراوری:زهرا سادات طباطبایی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع: مسائل خانوادگی نوشته محمد تقی صالحی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.