تبیان، دستیار زندگی
سلام من مریم ندیری هستم به همراه دیگر اعضای گروه، زهرا لطفی و پرستو افشار از دبیرستان غیر دولتی ثامن در جشواره تبیان شرکت کردیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیر دولتی ثامن

در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

طراحی و ساخت آبگرمکن خورشیدی و بررسی دمای آب در شیب های مختلف

تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟

سلام من مریم ندیری هستم به همراه دیگر اعضای گروه، زهرا لطفی و پرستو افشار از دبیرستان غیر دولتی ثامن در جشواره تبیان شرکت کردیم.

مصاحبه با دانش آموزان دبیرستان غیر دولتی ثامن در نهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: کار پژوهشی شما در چه زمینه ای است؟

امروزه برای استفاده از بسیاری وسایل به سوخت های فسیلی نیاز هست. در پی استفاده از این منابع، کره زمین روز به روز آلوده تر شده و به مکانی ناامن برای زندگی بشر تبدیل شده است. درحالی که منابع انرژی رایگان و بدون هیچ گونه آلودگی در دسترس ما هستند.

به همین منظور با توجه به در اختیار داشن حدود 300 روز آفتابی در ایران اندیشیدیم که انرژی پاک نظیر انرژی خورشیدی را جایگزین سوخت های فسیلی کنیم و همچنین وسیله ای اختراع کنیم که دمای آب را با استفاده از منبع عظیم خورشیدی بالا برده و در مصارفی مانند شست و شو و استحمام مورد استفاده قرار دهیم.

هدف ما از انجام این پژوهش: تولید آب گرم با کمترین هزینه و در نتیجه تولید کمتر آلودگی است.

تبیان: در مورد طراحی آب گرمکن خورشیدی خود توضیح دهید؟

آبگرمکن خورشیدی به این سبک طراحی شد که شلینگ های شفاف که به صورت دایره های متحدالمرکز روی سطح مشکی جهت جذب گرما نصب شده اند و با دو دیواره ی آیینه ای یکی در طول و یکی در عرض باعث انعکاس نور خورشید به آب درون شیلنگ ها شده و دمای اولیه و ثانویه آب در ماه های دی و بهمن گزارش شد.

این آبگرمکن که به صورت تخته ای مستطیلی است در شیب های مختلف که بصورت متغییر مستقل است آزمایش شد و دمای آب به عنوان متغییر وابسته مورد بررسی قرار گرفت.

تبیان: در نهایت به چه نتیجه ای رسیدید؟

فرضیه ی ما این بود که اگر صفحه خورشیدی با شیب کمتری نصب شود گرمای بیشتری جذب می کند. به نظر می رسد اگر برای ساخت آبگرمکن خورشیدی از دو دیواره استفاده شود نور بازتاب شده و می توان به خوبی از نور خورشید استفاده کرد.

تبیان: آیا فرضیه تون اثبات شد؟

ما در سه روز متوالی در سه شیب مختلف آبگرمکن رو قرار داده و دمای آب را اندازه گرفتیم. به این صورت که آب را از شب قبل وارد آبگرمکن کرده و صبح شیب آبگرمکن را تنظیم کردیم و هر یک ساعت یکبار (ساعت 1و2و3و4 بعد از ظهر) دمای خروجی آب را اندازه گیری کرده و در جدول ثبت کردیم.

با توجه به اطلاعاتی که از جدول استخراج کردیم به این نتیجه رسیدیم که بهترین شیب برای گرم کردن آب، شیب صفر درجه است که دستگاه به صورت افقی روی زمین قرار می گیرد.

ولی امروز بعد از ارائه کارمون در تبیان دارو به ما متذکر شدند که نتیجه گیری ما کاملا برعکس بوده و آبگرمکن با داشتن شیب بهتر می تواند آب داخل لوله ها را گرم کند.

تبیان: موفق باشید و ممنون که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی