تبیان، دستیار زندگی

علل بی‌اختیاری ادراری کدامند؟

دفع ناگهانی و غیرعمدی ادرار را بی‌اختیاری ادراری می‌گویند. این مشکل در خانم ها شایع تر از آقایان است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی اختیاری ادرار ، دفع غیر ارادی ادرار،

بی‌اختیاری ادراری بر فعالیت های روزمره افراد تاثیرات نامطلوبی به جای می گذارد. البته باید گفت بی‌اختیاری ادراری یک بیماری نیست، بلکه علامت یک بیماری است.

 

علل بی‌اختیاری ادرار موقتی

برخی غذاها، نوشیدنی‌ها و داروها می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادرار موقتی شود. یک تغییر ساده در عادات غذایی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

 

علل بی‌اختیاری ادرار موقتی عبارتند از:

- الکل: الکل ادرارآور است و باعث تحریک مثانه و احساس نیاز فوری به دفع ادرار می‌شود.

 

- نوشیدن مقدار زیادی مایعات به ویژه در یک مدت زمان کوتاه، میزان ادرار مثانه را افزایش می دهد.

 

- کافئین: کافئین (مثل چای و قهوه) یک ماده ادرارآور و محرک مثانه است که می‌تواند نیاز ناگهانی به ادرار کردن را ایجاد کند .

 

- تحریک مثانه: نوشیدنی‌های گازدار، شیرین کننده های مصنوعی و غذاها و نوشیدنی‌های که حاوی مقادیر بالای ادویه و شکر و اسید هستند، می‌توانند مثانه ی شما را تحریک کنند.

 

- داروها: داروهای قلب، داروهای فشار خون، آرام بخش‌ها، شل کننده‌های عضلانی و داروهای دیگر ممکن است مشکلاتی برای کنترل مثانه ایجاد کنند.

 

- عفونت دستگاه ادراری: عفونت‌ها می‌توانند مثانه را تحریک کنند و سبب شوند تا فرد نیاز فوری به دفع ادرار داشته باشد. ممکن است فرد متوجه عفونت دستگاه ادراری خود نشود و تنها علامت بی‌اختیاری ادراری را مشاهده کند که با مراجعه به پزشک متخصص، متوجه مشکل اصلی شده و با درمان عفونت دستگاه ادراری خود، بی اختیار ادراری را درمان کند.

سایر علائم و نشانه های عفونت دستگاه ادراری ممکن است شامل احساس سوزش در هنگام دفع ادرار و بوی بد ادرار باشد.

 

- یبوست: روده در نزدیکی مثانه واقع شده است. بنابراین به محض این که مدفوع فردی سفت شود و در اصطلاح به یبوست مبتلا شود، برای دفع آن نیاز به فشار بیشتری حس می‌کند که در نهایت به مثانه هم فشار می آید و منجر به تکرر ادرار در فرد می‌شود.

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بی‌اختیاری ادراری قرار دارند. شرایطی مانند زایمان، یائسگی، بارداری و آناتومی بدن جنس مونث از جمله عوامل مستعدکننده این مشکل در زنان محسوب می‌شوند

 

علل بی‌اختیاری ادرار دائمی 

- بارداری و زایمان: زنان باردار ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و بزرگ شدن رحم، دچار بی‌اختیاری ادراری شوند. علاوه بر این، زایمان طبیعی می‌تواند عضلات کنترل کننده مثانه را ضعیف کند. همچنین اعصاب مثانه و بافت های آن را تحریک می‌کند و منجر به افتادگی عضلات کف لگن می‌شود (پرولاپس). پرولاپس عضلات کف لگن باعث فشار زیاد روی مثانه، رحم و روده کوچک می‌شود. تا زمانی هم که مثانه تحت فشار باشد، فرد با اختیاری ادرار مواجه می‌شود.

 

- تغییرات مثانه با افزایش سن: با افزایش سن، عضلات مثانه ضعیف می‌شوند و ظرفیت مثانه برای نگهداری ادرار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین علایم بی‌اختیاری ادراری بروز می‌کند. اگر فرد مسن به مشکلات و بیماری های های عروقی نیز مبتلا باشد، شانس ابتلا به بی‌اختیاری ادراری در او بالا می رود. به همین علت به افراد سالمند توصیه می‌شود که حتما بیماری های عروقی خود را کنترل کنند، وزن خود را در حد طبیعی نگه دارند و از مصرف سیگار خودداری کنند. همچنین اگر فشار خون و دیابت دارند آن را کنترل کنند تا بتوانند ادرار خود را تحت کنترل داشته باشند.

 

- یائسگی زنان: در یائسگی، هورمون استروژن کمتری تولید می‌شود. هورمون استروژن کمک می‌کند تا دیواره مثانه و پیشابراه قوی بماند و کنترل ادرار با راحتی امکانپذیر باشد. بنابراین با ورود به سن یائسگی و کاهش تولید استروژن، این بافت ها ضعیف شده و بی‌اختیاری ادرار تشدید می‌شود.

 

- برداشتن رحم در زنان: مثانه و رحم در مجاورت یکدیگر قرار دارند و همدیگر را نگه می دارند. بنابراین هر گونه آسیب و یا برداشتن رحم، به مثانه نیز آسیب می زند عضلات کف لگن با برداشتن رحم دچار مشکل می‌شوند و فرد با بی‌اختیاری ادرار مواجه می‌شود.

 

- التهاب پروستات: پروستات غده ای در مردان است که با افزایش سن اغلب بزرگ می‌شود و با فشار آوردن به روی مثانه، منجر به بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

 

- سرطان پروستات

 

- سرطان مثانه و سنگ مثانه: بی‌اختیاری، تکرر ادرار و سوزش هنگام ادرار کردن می‌تواند علائم و نشانه های سرطان مثانه و سنگ مثانه باشد. علائم و نشانه های دیگر آنها وجود خون در ادرار و درد لگن می باشد.

 

- بیماری های مغز و اعصاب: بیماری های ام اس، پارکینسون، سکته مغزی، تومور مغزی و یا آسیب نخاع می‌توانند در کنترل مثانه اختلال ایجاد کنند و باعث بی‌اختیاری ادراری شوند.

 

- انسداد: ایجاد تومور در هر قسمت از مجاری ادراری می‌تواند جریان طبیعی ادرار را مختل کرده و سبب بی‌اختیاری ادراری شود .

 

- سنگ های ادراری در مثانه منجر به رکود ادرار در فرد می‌شوند. سنگ های ادراری می‌توانند در کلیه و مثانه یا در حالب ایجاد شوند.

 

چه عواملی خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادراری را افزایش می دهند؟

- جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بی‌اختیاری ادراری قرار دارند. شرایطی مانند زایمان، یائسگی، بارداری و آناتومی بدن جنس مونث از جمله عوامل مستعدکننده این مشکل در زنان محسوب می‌شوند. اگرچه بروز مشکلات مربوط به پروستات در مردان نیز باعث بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

 

- سن: با افزایش سن، عضلات دستگاه ادراری استحکام خود را از دست می دهند و فرد بیشتر مستعد ابتلا به اختیاری ادراری می‌شود.

 

- اضافه وزن: داشتن اضافه وزن و یا چاقی، روی مثانه و عضلات اطراف آن فشار وراد می‌کند و آنها را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود تا ادرار هنگام سرفه یا عطسه به بیرون نشت پیدا کند.

 

- سیگار کشیدن

 

- بیماری های دیگر: بیماری های کلیوی و یا دیابت نیز خطر ابتلا به بی‌اختیاری ادراری را افزایش می دهند.


مطالب مرتبط:

10 توصیه برای بی‌اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار در زنان

درمان بی‌اختیاری ادرار

بی‌اختیاری؛ زنگ خطر بیماری ‌ها

عدم کنترل ادرار، چرا؟

چرا به خاطر بی‌اختیاری ادرار، احساس شرم می‌کنید؟

مشکلات ادراری

تاثیر افزایش سن بر دستگاه‌های بدن

افتادگی مثانه چه مشکلاتی در پی دارد؟

وقتی مثانه بیش از حد فعال می‌شود

مثانه نوروژنیک به چه معنا است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.