تبیان، دستیار زندگی

اسرار رژیم غذایی اهالی جزیره‌ی کرِت(1)

در این مطلب می‌خواهیم اسرار رژیم غذایی کرتی‌ها را بگوییم که با آن می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 80 درصد کاهش داد و برای سلامتی فوق‌العاده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رژیم غذایی اهالی جزیره‌ی کرِت

جزیره‌ی کِرِت در دریای مدیترانه واقع است که در دوره‌ی باستان بین دو تمدن مصر و یونان قرار داشت. احتمالاً شما هم افسانه‌ی شگفت‌انگیز هیولای جزیره‌ی کرت را شنیده‌اید. هیولایی که به شکل نیمه آدم و نیمه گاو با دو شاخ روی سر در غاری عمیق و پیچ در پیچ در این جزیره زندگی می‌کرد و از گوشت و خون انسان تغذیه می‌کرد. البته ما کاری به نوع تغذیه‌ی هیولای این جزیره نداریم. بلکه می‌خواهیم اسرار رژیم غذایی کرتی‌ها را بگوییم که با آن می‌شود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان 80 درصد کاهش داد و برای سلامتی فوق‌العاده است.

این رژیم کلسترول بد خون، فشارخون بالا و خطر انفارکتوس، سکته مغزی یا برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. اگر دنبال راهی برای لاغری هستید نیز می‌توانید به رژیم کرتی اعتماد کنید. با ما همراه باشید تا با اسرار رژیم غذایی و سلامتی اهالی جزیره‌ی کرت بیشتر آشنا شوید.

 

کرتی‌ها و عشق به خرفه

گیاهی خودرو با برگ‌هایی پهن شبیه شبدر است که در جزیره‌ی کرت نیز می‌روید. کرتی‌ها خرفه را با سالاد و یا به همراه غذا می‌خورند. باید بدانید که خرفه سرشار از اسیدلینولئیک (امگا 3)، ویتامین C، E و بتاکاروتن است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کرده و با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد (عامل پیری پوست) مقابله می‌کنند.
روش مصرف

خرفه را با کمی روغن زیتون یا لیموترش میل کنید. گیاهان دیگر مانند اسفناج، برگ مو، ترشک و گیاه قاصدک از گیاهان دیگر رژیم غذایی کرتی می‌باشند.

 

کرتی‌ها و روغن زیتون

روغن زیتون از روغن‌ها و چاشنی‌های مورد علاقه‌ی اهالی کرت است که برای صرف سالاد، سبزیجات و برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند. کرتی‌ها از 3000 سال قبل از میلاد مسیح درخت زیتون پرورش می‌دادند. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی مونو می‌باشد که کلسترول بد خون را کاهش داده و کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهد. به این ترتیب هم خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های محافظی مانند ویتامین E می‌باشد.
روش مصرف

سالادهایتان را به جای سس‌های پرچرب با روغن زیتون میل کنید و برای پخت و پز نیز از 3 قاشق غذاخوری (روزانه) از این روغن استفاده کنید. توجه داشته باشید که کرتی‌ها از چربی‌های دیگری مانند کره و خامه که سرشار از چربی‌های اشباع‌شده‌ی مضر برای سلامتی هستند خیلی کم استفاده می‌کنند.

 

کرتی‌ها و لبنیات تهیه‌شده از شیر بز و گوسفند

ما در ایران پنیر را برای صبحانه استفاده می‌کنیم و از پنیرپیتزا هم برای تهیه‌ی غذاهای فرنگی؛ اما خود فرنگی‌ها انواع پنیرهای مختلف دارند که حتی به عنوان دسر نیز مصرف می‌کنند. کرتی‌ها نیز جز آن دسته مردمانی هستند که از پنیر و ماست بز و گوسفند در سالاد و یا به عنوان دسر استفاده می‌کنند. اگر به این‌گونه ماست و شیر دسترسی دارید ماست و خیار و سس و دوغ تهیه کرده و میل کنید.

محصولات لبنی که کرتی‌ها مصرف می‌کنند بدون لاکتوز است برای همین هم احتمال نفخ را کاهش می‌دهند. علاوه بر این کلسیم موجود در محصولات لبنی در تنظیم فشارخون و در پیشگیری از سرطان کولون بسیار موثر است.
روش مصرف

توصیه می‌کنیم برای صبحانه حتماً پنیر و برای ناهار ماست را در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشید. محصولات لبنی کم‌چرب یا نیم‌چرب بهتر از محصولات چرب هستند. چون کلسیم بیشتری دارند.

این رژیم کلسترول بد خون، فشارخون بالا و خطر انفارکتوس، سکته مغزی یا برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. اگر دنبال راهی برای لاغری هستید نیز می‌توانید  به رژیم کرتی اعتماد کنید

 

کرتی‌ها زیاد گوشت‌خوار نیستند

سالیان سال است که اهالی کرت فقط یک مرتبه در هفته گوشت قرمز مصرف می‌کنند. گوشت مصرفی اهالی این جزیره بیشتر مرغ و گوشت بره است. باید بدانید که مرغ حاوی چربی‌های مفید مانند چربی‌های اشباع‌نشده‌ی مونو می‌باشد که از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری می‌کنند. این گوشت سفید حاوی ویتامین‌های گروه B(مفید برای سلامت اعصاب، پوست، چشم‌ها، موها و کبد) و زینک می‌باشد. گوشت بره حاوی امگا 3 ها است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. با این حال این گوشت هم مانند هر گوشت قرمز دیگر حاوی چربی‌های اشباع‌شده می‌باشد که در صورت مصرف زیاد باعث گرفتگی عروق می‌شود.
روش مصرف

می‌توانید هر هفته چند بار مرغ پوست‌کنده یا بوقلمون (بدون پوست) میل کنید. گوشت بره نباید بیشتر از هفته‌ای سه مرتبه باشد (هر وعده 100 گرم).

 

کرتی‌ها و علاقه‌شان به گردو

کرتی‌ها از همان دوران باستان عاشق گردو بودند. گردو سرشار از امگا 3 است که باعث کاهش کلسترول بد خون شده و از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند. به همین دلیل هم به سلامت قلب کمک می‌کند. گردو همچنین حاوی ویتامین E و پولی‌فنول‌ها با خواص آنتی‌اکسیدانی است. منیزیم، پتاسیم و مس موجود در این ماده‌ی غذایی باعث کنترل فشارخون می‌شود.
روش مصرف

کرتی‌ها گردو را با سالاد میل می‌کنند و از آن در تهیه‌ی کیک‌ها و غیره استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که روزانه 5 تا 6 گرم گردو نیاز بدن را به امگا 3 و 20 درصد نیاز به منیزیم و 10 درصد نیاز به ویتامین E را تامین می‌کند. توجه داشته باشید که نباید در مصرف گردو زیاده‌روی کرد چون پرکالری است و مصرف زیاد آن برای کبد خوب نیست.

 

بفرمایید انجیر، طالبی و انگور

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 1952 به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که اهالی کرت روزانه حدود 460 گرم میوه مصرف می‌کنند درحالی‌که مردم کشورهای مدیترانه‌ای دیگر روزانه 130 گرم میوه و سبزیجات می‌خورند. در بین میوه‌های مورد علاقه‌ی کرتی‌ها می‌توان به انجیر، انگور و طالبی اشاره کرد.

به طور کلی میوه‌ها سرشار از ویتامین C(که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد) و بتاکاروتن می‌باشند که برای احیای سلول‌های پوست، دهان و لوله‌ی گوارش مفید است و از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. میوه‌ها همچنین سرشار از فیبرهای غذایی هستند که به کاهش فشارخون بالا کمک کرده، از سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کند و قند خون و کلسترول را کاهش می‌دهند.

روش مصرف

روزانه همه‌ی انواع میوه‌ها و به خصوص میوه‌های اشاره‌شده را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. می‌توانید از این میوه‌ها سالاد میوه تهیه کنید و یا به عنوان دسر میل کنید.

 

کرتی‌ها عشق عسل‌اند

دسرهای کرتی یک ترکیب مشترک دارند که همان عسل است. کرتی‌ها برای تهیه‌ی کیک‌ها، سالاد میوه و یا برای خوردن ماست از عسل استفاده می‌کنند. باید بدانید که عسل حاوی خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدباکتریایی است. حاصل زحمات زنبورهای عسل حاوی میزان کمی ویتامین B و C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و می‌تواند از افزایش قند خون پیشگیری کند.
روش مصرف

مانند کرتی‌ها عسل را جایگزین قند کنید. این ماده‌ی غذایی شیرین به طور طبیعی و بدون تحمیل کالری زیاد باعث شیرین شدن غذاها می‌شود. به عنوان مثال یک قاشق چای‌خوری عسل برای یک پیاله ماست کافی است.

 

کرتی‌ها و سبزیجات

یکی از اسرار سلامتی اهالی کرت مصرف سبزیجات (به خصوص سبزیجات خام) در هر وعده‌ی غذایی است. کرتی‌ها عاشق فلفل دلمه‌ای، بادمجان، گوجه‌فرنگی و همچنین مارچوبه، خیار و رازیانه هستند. این سبزیجات پرخاصیت سرشار از فیبرها، آنتی‌اکسیدان‌ها (بتاکاروتن و غیره)، مواد معدنی و ویتامین‌ها (C، E و غیره) می‌باشند. این سبزیجات باعث ایجاد احساس سیری سریع و طولانی مدت می‌شوند و از یبوست پیشگیری می‌کنند. اگر می‌خواهید پیری و بیماری‌های قلبی عروقی و خدای نکرده سرطان به این زودی‌ها سراغتان نیایند حتماً این سبزیجات را در برنامه‌ی روزانه‌تان قرار دهید. توجه داشته باشید که سبزیجات، کم کالری هستند و از چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 پیشگیری می‌کنند.
روش مصرف

توصیه می‌کنیم روزانه حداقل 200 گرم سبزیجات تازه و مخصوص همان فصل را مصرف کنید. می‌توانید سالاد سبزیجات تهیه کرده و با روغن زیتون، لیموترش و سبزیجات معطر میل کنید. 

ادامه دارد ...


مطالب مرتبط:

11 دلیل برای عشق ورزیدن به رژیم مدیترانه‌ای

با رژیم مدیترانه‌ای بیشتر عمر کنید

رژیم مدیترانه‌ای: خداحافظ استرس

رژیم مدیترانه‌ای برای مغز نیز مفید است

رژیم غذایی مدیترانه‌ای؛ الگویی مناسب

رژیم مدیترانه‌ای چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.