تبیان، دستیار زندگی
هر کسی لااقل یک بار در عمرش عشق را تجربه کرده است. از تب و تاب های نوجوانی گرفته تا عشق عمیق بزرگسالی و وابستگی به همسر و فرزندان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق را چطور تجربه می کنید؟


هر کسی لااقل یک بار در عمرش عشق را تجربه کرده است. از تب و تاب های نوجوانی گرفته تا عشق عمیق بزرگسالی و وابستگی به همسر و فرزندان.

عشق

عشق واقعی موجب خوشحالی آدم ها می شود. هر فردی عشق را به گونه ای در وجود خود تجربه می کند. اما آنچه که در میان مردم جا افتاده، تعریفی از عشق بین دو جنس مخالف است که به رابطه عاطفی و ازدواج و بچه دار شدن و بودن دایمی عاشق و معشوق در کنار هم منجر می شود.

اما انواع دیگری هم از عشق وجود دارد که شاید شما هم آنها را تجربه کرده باشید. باید بدانید انواع مختلف عشق قابلیت تبدیل شدن به همدیگر را دارند و در صورتی که عشق خالص میان شما و نامزدتان به یکی از این وضعیت ها دچار شد، خیلی سریع به فکر نجات رابطه تان بیفتید.

عشق ناب و خالص

شاید این عشق را فقط در فیلم ها دیده باشید یا در رمان ها خوانده باشید. این عشق موجب می شود تا خالصانه، بی دریغ و دایمی یک انسان دیگر را همه جانبه دوست داشته باشید. وقتی عاشق و معشوق هر دو در این حالت باشند، شادترین و بهترین نوع عشق را تجربه می کنند. این احساسی است که شما در دوران نامزدی و روزهای اول ازدواج تجربه می کنید. ستایش تمام و کمال همسرتان و میل و اشتیاق فراوان به فداکاری برای او.

عشق ناب وقتی جلوتر برود، با عشق شهوانی همراه خواهد شد. یعنی شما به نامزدتان کشش جنسی پیدا می کنید و تمایل دارید با او زندگی را شروع کنید.

یک حادثه جسمانی

عشق شهوانی اگرچه در همراهی با عشق ناب می تواند زندگی مشترک شما را رقم بزند اما وقتی به تنهایی در وجود کسی احساس شود، باید آن را خطرناک دانست. این عشق کاملا از نامش پیداست که چه هویتی دارد. شاید شما فقط از ظاهر یک نفرخوشتان بیاید و احساساتی که میان شما برقرار می شود حس های گذرا و موقت هستند. به این حس در واقع نمی توان نام عشق داد. بیشتر نوعی جاذبه جسمانی است که تصویری در ذهن دو طرف ایجاد می کند و سریع هم برطرف می شود. عشق شهوانی یعنی فردی، طرف مقابل را فقط به خاطر کشش جسمانی طلب کند و به جز آن هیچ تناسب، تمایل و اشتراکی با او نداشته باشد. برای آنکه این کشش را از عشق ناب تشخیص دهید کافیست از خودتان بپرسید حاضرید برای همیشه چنین فردی را در زندگی خود داشته باشید؟ حاضرید بچه ای از او داشته باشید؟ حاضرید در صورتی که او بیمار شود، چهره اش را از دست بدهد یا اندامش تغییر کند، او را بپذیزید؟ آیا حاضرید به خاطر او از خودتان بگذرید؟

عشق شهوانی اگرچه در همراهی با عشق ناب می تواند زندگی مشترک شما را رقم بزند اما وقتی به تنهایی در وجود کسی احساس شود، باید آن را خطرناک دانست. این عشق کاملا از نامش پیداست که چه هویتی دارد

عشق یک‌طرفه

این بدترین نوع عشق است. عشقی دردناک که فقط موجب ناراحتی عاشق می شود. وقتی فردی را عاشقانه دوست دارید و او حس مشابه ندارد، حس بدی است. حس دل‌شکستگی به آدم می دهد. شما در این نوع عشق‌ورزی می آموزید چگونه احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید تا عشقتان را نصیب فردی که برای آن ارزش قایل نیست نکنید. اگر رابطه تان بعد از مدتی دو نفره بودن به سمت یک طرفه شدن پیش رفت، باید احساس خطر کنید. چه در مرحله نامزدی باشید، چه ازدواج.

عشق افلاطونی

عشق افلاطونی، عشق پاک، عشق بی دریغ ... این عشق به رابطه احساسی یا جنسی میان دو نفر نیازی ندارد. این عشق می تواند میان دو دوست برقرار باشد. این عشق پاک و ساده را شما می توانید در طول روز با دوستان و اطرافیان خود تجربه کنید.

متاسفانه باید گفت این عشق گاهی بین زوج ها هم دیده می شود. زوج هایی که یکدیگر را دوست دارند اما به یکدیگر کشش جنسی ندارند یا آن را از دست داده اند. عشق افلاطونی عشقی ناب، توام با تعهد و مهرورزی اما بدون جنبه جسمانی است.

عشق خیالی

برخی عاشق هنرپیشه فلان فیلم محبوب خود می شوند. همه عکس ها و پوسترهای او را جمع آوری می کنند. در مورد او هر مطلب و خبری منتشر شود، دنبال می کنند و حتی در خیالات خود با او بیرون هم می روند. البته این فانتزی ها برای سن های پایین است و این عاشق ها پس از اینکه سنشان بالا می رود، واقعیت دنیای اطراف را بهتر درک می کنند و متوجه می شوند اینها فقط فانتزی های کودکانه هستند. با این حال، اگر در یک رابطه جدی هستید و همسر یا نامزدتان را مرتبا با عشق تخیلی تان مقایسه می کنید و از او انتظار دارید شبیه ایده آل ذهنی تان شود، باید هم از خودتان تعجب کنید و هم به فکر مشورت با یک روانشناس بیفتید.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از برترین ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.