تبیان، دستیار زندگی
به رغم اینکه نمودارهای مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شیب صعودی خود را با شدت بیشتری در پیش گرفته، اما مدیران ثبت احوال هیچ گاه آمار مدونی از این روند و تعداد مهاجران ایرانی ساکن در آن سوی مرزهای ارائه نداده اند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به افزایش پدیده مهاجرت به خارج از کشور

رویایی به نام مهاجرت!

مدینه فاضله ای به نام زندگی در « اونور آب»


به رغم اینکه نمودارهای مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور شیب صعودی خود را با شدت بیشتری در پیش گرفته، اما مدیران ثبت احوال هیچ گاه آمار مدونی از این روند و تعداد مهاجران ایرانی ساکن در آن سوی مرزهای ارائه نداده اند

مهاجرت

تنها آمار می جود باز می گردد به 11 شهریور ماه سال 91 که محسن کرمی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور بدون اشاره به تعداد مهاجرانی ایرانی، اعلام کرد که بیشترین تعداد مهاجرین ایرانی با یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست و بعد از آن امارات متحده عربی قرار دارد که 800 هزار ایرانی را دارد و ارقام اعلام شده نشان می‌دهد كه حداقل ایرانیان مقیم 7 كشور آمریکا، امارات متحده عربی، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه و سوئد بالغ بر 3 میلیون و495 هزار نفر هستند.

آمار تاسف برانگیز مهاجرت المپیادی ها

به رغم آمارهای ناقص ثبت احوال از تعداد ایرانیان خارج از کشور اما شواهد نشان از حضور بیش از 6 میلیون ایرانی در سایر کشورهای جهان دارد و این روند هر روز بر شدت خود می افزاید. اینکه چرا مهاجرت هر روز بر دایره شمول خود در میان ایرانیان می افزاید، دلایل مختلفی دارد و به عبارت دیگر مهاجران به گروه های مختلفی تقسیم می شوند.

محسن کرمی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور در همان آخرین آمار مااجری که دو سال پیش اعلام شد، با اشاه به آمار تکان دهنده از مهاجرت المپیادیها اظهار داشته وبد: از مجموع 225 دانش‌آموز ایرانی که در سال‌های 1372 (م1993) تا 1386 (م2007) در 53 المپیاد جهانی شرکت کردند بیش از140 نفر معادل 62,2درصد آنها هم‌اکنون در یکی از دانشگاه‌های مطرح دنیا در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند.وی همچجنین تاکید کرده بود: هم‌اکنون 69,2 ‌درصد مدال‌آوران در المپیاد فیزیک، 76,6‌درصد ریاضی، 50‌درصد کامپیوتر و 50‌درصد شیمی خارج از مرز جغرافیایی کشور و اکثرا عضو دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برتر و تاثیر‌گذاری در دنیا همچون دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌آی‌تی، کالیفرنیا، کمبریج، جان هاپکینز و پرینستون در آمریکا و دانشگاه تورنتو و سایمون فریز در کانادا هستند. مبدا 94‌درصد آنها سکوی پرتابی به‌نام «دانشگاه صنعتی‌شریف است» و مقصد 66,4 ‌درصد آنها آمریکا.

مهم ترین عاملی که می تواند از وادامه روند رو به رشد مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور جلوگیری کند این است که مسئولان بیش از پیش قدر مغزها و سرمایه ها را بداند، مغرها و سرمایه های که اگر شرایط برایشان مهیا شود، شاید به فکرشان هم نرسد که راه غربت را در نظر بگیرند

رتبه اول ایران در مهاجرت مغزها

صندوق بین‌المللی پول در سال 88 آماری در خصوص نرخ مهارجت نخبگان منتشر کرد که بر اساس آن ایران رتبه اول را در آمار مهاجرت نخبگان از میان 91 کشور در حال توسعه یا توسعه نیافته دنیا از آن خود کرده بود. بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول سالانه حدود 180 هزار ایرانی تحصیلکرده به امید زندگی و یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر از کشور خارج می‌شوند. این صندوق بین‌المللی در گزارش خود می‌افزاید که رقم خروج حدود 180 هزار نخبه تحصیلکرده از ایران، به معنی خروج سالانه 50 میلیارد دلار ارز از کشور است. طبق این آمار هم‌اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با تحصیلات عالیه در امریکا زندگی می‌کنند و طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 2/3 نفر با مدرک دکترا، 15 نفر با مدرک کارشناسی ارشد و صدها نفر با مدرک کارشناسی از کشور مهاجرت کرده‌اند.

افزایش موج مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور در حالی است که  وضعیت اقتصادی اروپا  و امریکا در سال های خیر با مشکلات بسیار روبرو شد و غالب افرادی که با هدف زندگی بهتر راه کشورهای غربی را در پیش گرفته بودند به ناگاه با هجمه مشکلات مالی کشورهای مقصد روبرو شدند

موج نوی مهاجرت هنرمندان

یکی از اتفاقات جدید که در سالهای اخیر با رشد چشمگیری روبرو شده، افزایش مهاجرات میان هنرمندان کشور است. با نگاهی به زندگی بازیگران و هنرمندان عرصه موسیقی و تجسمی و ادبیات می بینیم، عدد چشمگیری از این  افراد، کشور دیگری را برای زندگی در نظر گرفته اند و تنها برای نمایشگاه ها و انجام پروژه ها راه وطن را در پیش می گیرند به عنوان مثال ما این دوره با تعداد زیادی از بازیگران ایرانی روبرو هستیم که محل اقامتشان یا در امریکا است یا یکی از کشورهای اروپایی و تنها برای حضور در پروژه های سینمایی راه  کشور خود را در پیش می گیرند و به محض پایان پروژه، بار دیگر  راهی خانه و زندگی شان در آن سوی دنیا می شوند.

مهاجرت به قصد سرمایه گذاری

یکی دیگر از روش های مهاجرت که این روزا از طریق آگهی هایی که به صورت شبانه روزی به آنتن شبلکه های ماهواره ای فارسی زبان می رود، اقامت از طرقی سرمایه گذاری است. این روزها کافی است کنترل تلویزیون را بر روی یکی از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای تنظیم کنید تا با موجی از تبلیغات روبرو شوید که با توسل به هربه های مختلف قصد جذب سرمایه گذاران ایرانی برای حضور در پروژه های اقتصادی آن سوی مرزها را دارد و در برابر این جذب سرمایه، وعده اقامت دائم در کشور مقصد را می دهند. این در حالی است که کشور ما این روزها بسیار بیشتر از اروپا و امریکا نیاز به سرمایه گذاری سرمایه داران داخلی دارد.

وضعیت نامناسب اقتصادی اروپا

افزایش موج مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور در حالی است که  وضعیت اقتصادی اروپا  و امریکا در سال های خیر با مشکلات بسیار روبرو شد و غالب افرادی که با هدف زندگی بهتر راه کشورهای غربی را در پیش گرفته بودند به ناگاه با هجمه مشکلات مالی کشورهای مقصد روبرو شدند و با یک حساب دو دو تا چهار تا ومتوجه شدند با صرف این هزینه های زندگی در غرب، می توانند زندگی بسیار مرفه تری را در  کشور خودشان داشته باشند.

برخی برای اعتراف نکردن به کشست هیچ گاه به وطن باز نمی گردد

در ماجرای مهاجرت ایرانی ها به خارج از کشور، در کنار ایرانیانی که با کسب جایگاه های رفیع، زندگی موفقی را برای خود رقم می زنند، هستند کسانی که پس از مهاجرت به وضعیت از زندگی می رسند که به مراتب بسیار نامناسب تر از سطح زندگی داخل کشورشان است، اما بسیاری برای اینکه از بازگشت به وطن و اعتراف به شکست می ترسند، تریجح می دهند که سایر سالهای عمرشان را در غربت بگذارنند، اما دیگران فکر نکنند که آنها به آرزوهایشان نرسیده اند و همه چیز سراب بوده است.

مئسولان قدر مغزها و سرمایه های ایرانی را پیش از مهاجرت بدانند

در این میان اما مهم ترین عاملی که می تواند از وادامه روند رو به رشد مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور جلوگیری کند این است که مسئولان بیش از پیش قدر مغزها و سرمایه ها را بداند، مغرها و سرمایه های که اگر شرایط برایشان مهیا شود، شاید به فکرشان هم نرسد که راه غربت را در نظر بگیرند. در هر حیل زمانی که خودمان قدر داشته هایمان را ندانیم، معلوم است که مسیر را برای فرار آنها و از دست دادنشان می گشاییم.

سپیده اماده

بخش اجتماعی تبیان


مطالب مرتبط:  

پناهندگی و مدیریت های توخالی

چهره»‌ها در تب گرین كارت آمریکا 

مهاجرت معکوس با توسعه روستاها!